DAC Strömgenerator/sink ~20mA max 25volt

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45304
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: DAC Strömgenerator/sink ~20mA max 25volt

Inlägg av TomasL »

Då är väl kretsen jag länkade till eller dess släktingar rätt perfekta, om du inte går över 24 mA.
De skall styras av en processor via SPI
EasyRider
Inlägg: 356
Blev medlem: 10 juli 2009, 13:03:50

Re: DAC Strömgenerator/sink ~20mA max 25volt

Inlägg av EasyRider »

Det tror jag med! Beställt ett gäng ifrån Farnell. Tog som jag skrev även några AD420 då den är något med kompatibel med min kopplingsplatta ;) Och det var tur det för AD5420 som jag tog var slut!! 5210 fanns, men det noterade jag inte förän det var för send :( hur som helst så känns det skönt att få hjälp att hitta en väg ur mitt problem :D
Användarvisningsbild
Micke_s
EF Sponsor
Inlägg: 6741
Blev medlem: 15 december 2005, 21:31:34
Ort: Malmö

Re: DAC Strömgenerator/sink ~20mA max 25volt

Inlägg av Micke_s »

Du kan alltid ta två strömchip för få dubbla strömmen...
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45304
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: DAC Strömgenerator/sink ~20mA max 25volt

Inlägg av TomasL »

Nej det går inte så bra.
Mindmapper
Inlägg: 6421
Blev medlem: 31 augusti 2006, 16:42:43
Ort: Jamtland

Re: DAC Strömgenerator/sink ~20mA max 25volt

Inlägg av Mindmapper »

EasyRider skrev:Limpan>>
I dagsläget ett spann på 2-20 mA.
Nogrannhet i tiondels mA vore musstigt, men jag vet inte om det är önsketänk.
Matningsspänningen är relativt ren och fin och lasten är i det kosta tidsperspektivet konstant. (12 timmar från 50kohm till 5 kohm)

Ja jag ser helst att jag kan styra den ifrån en uC.
Ohms lag gäller fortfarande. Ska du driva 20mA genom 50 kohm behövs en spänning på 1000V.
U = I * R sätt in värdena på I och R så får du spänningen.

Även effektlagen gäller P = U*I, ger 20 W över lasten. Ingen vanlig strömsignal vad jag kan se.
Sätter du in en konstantströmsgenerator så må den först klara spänningen sedan är den inte förlustfri så att du kommer att få kompensera för den spänningsförlust du får över strömgeneratorn.
EasyRider
Inlägg: 356
Blev medlem: 10 juli 2009, 13:03:50

Re: DAC Strömgenerator/sink ~20mA max 25volt

Inlägg av EasyRider »

MM>> Jag ser när jag läser mina poster att jag kan ha varit lite otydligt. Självklart gäller ohms lag.
Det jag är ute efter är att jag kan mata lasten med relativt hög DC. (typ 40 volt) Strömmen blir vad den blir, men allt eftersom lasten minskar i resistans så vill jag hålla strömmen begränsad uppåt på ett par mA. Så nej, jag är inte ute efter 1000v dc :D utan startspänningen blir i runda slängar 40v, (fortfarande experimentstadie) och den skall senare sänkas så att strömmen genom lasten inte överskrider en viss gräns.
Skriv svar