Lastceller

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
Herr Castor
Inlägg: 98
Blev medlem: 18 mars 2019, 18:27:05

Re: Lastceller

Inlägg av Herr Castor »

Ja, om jag tolkar din fråga rätt.
10N medsols + 15N motsols = 5N motsols = > värde till arduino => signal till Windows.
Jag kommer inte behöva ”väga” något.
bearing
Inlägg: 11254
Blev medlem: 2 mars 2006, 01:01:45
Ort: Ängelholm

Re: Lastceller

Inlägg av bearing »

Herr Castor skrev:jag kommer inte att behöva speciellt hög precision
Då behöver du nog inte någon dyr långsam mätförstärkare. Då är det bara att koppla en operationsförstärkare som en instrumentförstärkare från de två lastcellerna till en ADC-ingång. Du kan förutsätta att lastcellerna har ungefär samma temperatur, och därmed använda ena halvan av bryggorna i två lastceller som en brygga, och därmed behövs bara en kanal avläsas. Detta gäller för övrigt även om du använder en HX711.
Herr Castor skrev: och koden som detta skall in i är ett färdigt exempel som jag vill rota i så lite som möjligt..
Om exempelkoden redan läser en HX711 är det dock kanske klokt att behålla koden. Men att lägga till en läsning av en extra kanal, samt utföra en addition ser jag inte som en stor/svår ändring. Men behövs som sagt inte om du använder mitt förslag ovan.
Användarvisningsbild
Herr Castor
Inlägg: 98
Blev medlem: 18 mars 2019, 18:27:05

Re: Lastceller

Inlägg av Herr Castor »

Nej, den läser en analog ingång, så det hade varit det allra bästa.

Jag hänger inte med 100% på hur op-stärkaren skulle kopplas.. Skulle du kunna förklara principen ”for dummies”?

Tack för ert engagemang!
bearing
Inlägg: 11254
Blev medlem: 2 mars 2006, 01:01:45
Ort: Ängelholm

Re: Lastceller

Inlägg av bearing »

Absolut enklast är en diff-förstärkare. Då behövs några motstånd och en OP. Se difference amplifier:
https://learn.sparkfun.com/tutorials/in ... tspice/all

Den har några nackdelar, men kanske inte spelar någon roll i ditt fall om precision inte är så viktigt.
Om du vill göra en enkel koppling som drivs med 5V behövs en Rail-Rail OP. Jag brukar använda MCP6002:
https://www.electrokit.com/en/product/m ... 1-8v-1mhz/

Om du behöver högre precision finns en koppling som behöver 3st OP. En instrumentförstärkare. Eller köpa en speciell instrumentförstärkare avsedd för lastceller (typ INA125).
Användarvisningsbild
Herr Castor
Inlägg: 98
Blev medlem: 18 mars 2019, 18:27:05

Re: Lastceller

Inlägg av Herr Castor »

Tack för det!
Beställt hem lite lastceller och mcp6002.
Återkommer med resultat!
bearing
Inlägg: 11254
Blev medlem: 2 mars 2006, 01:01:45
Ort: Ängelholm

Re: Lastceller

Inlägg av bearing »

Vad ska du bygga för nått?

Hade varit bra med en snabb beräkning för att se om din förväntade precision kan nås med komponenterna. Vad har lastcellerna för mätområde? vad använder de för trådtöjningsgivare (resistans). Vad vill du ha för precision på mätningarna?
Användarvisningsbild
Herr Castor
Inlägg: 98
Blev medlem: 18 mars 2019, 18:27:05

Re: Lastceller

Inlägg av Herr Castor »

Jag skall bygga en mc-spelkontroll.

Vad för beräkning tänker du dig?

1kOhm per lastcell. Arduinon har 10-bitars upplösning på ingångarna, så allt över det är slöseri.
Mätområdet vet jag inte.

Jag skjuter rätt mycket från höften i detta läget och räknar med att lära mig mycket på vägen.
Givarna jag använder i prototypen är styrspakarna (vanliga potentiometrar) från en slaktad RC-bilradio, och riggen är byggd enligt Cajsa Warg-principen!
bearing
Inlägg: 11254
Blev medlem: 2 mars 2006, 01:01:45
Ort: Ängelholm

Re: Lastceller

Inlägg av bearing »

Kul!
Och jag gillar idén att använda momentgivare istället för fjädrar. (hann se bilden du hade innan)
Herr Castor skrev:Jag skall bygga en mc-spelkontroll.

Vad för beräkning tänker du dig?

1kOhm per lastcell. Arduinon har 10-bitars upplösning på ingångarna, så allt över det är slöseri.
Mätområdet vet jag inte.

Jag skjuter rätt mycket från höften i detta läget och räknar med att lära mig mycket på vägen.
Givarna jag använder i prototypen är styrspakarna (vanliga potentiometrar) från en slaktad RC-bilradio, och riggen är byggd enligt Cajsa Warg-principen!
Signalen från en trådtöjningsgivare är ganska svag, kanske 1% om den används i hela mätområdet. Så du kommer behöva kanske 100ggr förstärkning i så fall, vilket är fullt möjligt med den enkla förstärkaren. Om det visar sig att du bara orkar vrida 1/100 av givarens mätområde blir det svårare. Då kommer du behöva flera tusen gångers förstärkning, och då behövs nog en instrumentförstärkare eller bättre anpassade momentgivare.

Kom på en sak, du vill väl att vilopunkten ska vara halva matningen (2,5V)? Då behövs en sk. virtuell jordpunkt. I så fall föreslår jag att koppla förstärkaren med en vanlig negativ återkoppling, men istället för jord använder du mittpunkten i ena halvbryggan.

Bild
Ena halvbryggan till Vin, andra halvbryggan istället för jord i änden av R1.
Användarvisningsbild
Herr Castor
Inlägg: 98
Blev medlem: 18 mars 2019, 18:27:05

Re: Lastceller

Inlägg av Herr Castor »

Ja, de fjädrarna är egentligen bara till för att få en mittpunkt och en uppfattning om konceptet skulle funka över huvud taget.

Köpte 10kg celler, så jag borde kunna bygga det så jag får lagom hävarm. (Kunde jag ju sagt från början :) )

Absolut, center vid 2,5V är idealet.

Halvbryggan = lastcellen?
Bara använda ena förstärkaren i kretsen?
bearing
Inlägg: 11254
Blev medlem: 2 mars 2006, 01:01:45
Ort: Ängelholm

Re: Lastceller

Inlägg av bearing »

En lastcell brukar bestå av fyra trådtöjningsgivare i en graezbrygga. Att koppla till en halvbrygga menar jag att koppla till ena utgången från graez-bryggan, d.v.s mittpunkten på ena halvan av bryggan. Den kommer vila på 2.5V, och sedan stiga eller sjunka kanske 1%.

Just det, jag glömde att 6002 har 2 utgångar. Då kan du ju förstärka i två steg om det skulle behövas. Eller koppla dem som en instrumentförstärkare (finns varianter som bara behöver 2 OP).
Användarvisningsbild
Herr Castor
Inlägg: 98
Blev medlem: 18 mars 2019, 18:27:05

Re: Lastceller

Inlägg av Herr Castor »

Har inte fått så mycket lektid som man skulle kunna önska. Hoppas på att kunna greja lite imorgon så jag får testat teorierna!
Användarvisningsbild
Herr Castor
Inlägg: 98
Blev medlem: 18 mars 2019, 18:27:05

Re: Lastceller

Inlägg av Herr Castor »

bearing skrev:En lastcell brukar bestå av fyra trådtöjningsgivare i en graezbrygga. Att koppla till en halvbrygga menar jag att koppla till ena utgången från graez-bryggan, d.v.s mittpunkten på ena halvan av bryggan. Den kommer vila på 2.5V, och sedan stiga eller sjunka kanske 1%.

Just det, jag glömde att 6002 har 2 utgångar. Då kan du ju förstärka i två steg om det skulle behövas. Eller koppla dem som en instrumentförstärkare (finns varianter som bara behöver 2 OP).
Jag har fått pillat lite med det idag, men jag ör helt vilse med inkopplingen..
6002 har ju fem anslutningar (om jag bara använder ena utgången);
Vdd - kopplas till 5V?
Vss - kopplas till gnd?
Vout - till analoga ingången?
Vin+ - till?
Vin- - till?

Och vilka värden (mellan tumme och pekfinger) kan man tänka sig på resistorerna?

Lastcellerna har ju 4 tåtar;

Röd: E+ (Excite+ / VCC) - kopplas till 5V?
Svart: E- (Excite- / GND) - kopplas till gnd?
Vit: O+ (Output+) - Vin+?
Grön: O- (Output-) - Vin-?
bearing
Inlägg: 11254
Blev medlem: 2 mars 2006, 01:01:45
Ort: Ängelholm

Re: Lastceller

Inlägg av bearing »

Allt rätt, förutom att mellan O- och Vin- sätter du typ 2.2k, och mellan Vin- och Vout typ 270k.

Sen är det inte fel med 1k mellan Vout och Ain. Och 100nF från Ain till Gnd.

Den oanvända kan du koppla som buffer sen, men börja såhär.
Användarvisningsbild
Herr Castor
Inlägg: 98
Blev medlem: 18 mars 2019, 18:27:05

Re: Lastceller

Inlägg av Herr Castor »

Skissade upp så som jag uppfattat. Vill du slänga ett öga?
Blir lite vimsigt med inkopplingen av lastcellerna :shock:


Kretsen ligger här, känner du ett brinnande behov får du gärna rätta till om du hittar fel! :D
https://crcit.net/c/654bf2dc
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
bearing
Inlägg: 11254
Blev medlem: 2 mars 2006, 01:01:45
Ort: Ängelholm

Re: Lastceller

Inlägg av bearing »

Föreslår att du börjar med bara en lastcell, och kanske någon sorts hävstång för att få utslag. Sen kan du testa med två stycken. Om du använder två stycken, kan den oanvända lämnas oansluten, alternativt kopplas ihop som du gjort nu (saknar betydelse). Sen, beroende på i vilken riktning krafterna verkar, kan du behöva använda två Out- (eller Out+, spelar ingen roll) alternativt Out- resp. Out+ från de två lastcellerna.

Jag korrigerade ett resistansvärde, och ritade upp hur lastcellen sannolikt är kopplad inuti.
https://crcit.net/c/6de41000
Skriv svar