Lastceller

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
Herr Castor
Inlägg: 98
Blev medlem: 18 mars 2019, 18:27:05

Lastceller

Inlägg av Herr Castor »

Hej på er!
Är det någon som kopplat lastceller till en HX711 eller liknande? (Skall in på en arduino)
Vad jag har förstått så finns det två ingångar på HX711. Vad skulle funktionen bli om man kopplade ena lastcellen ”vanligt” och den andra med vänd polaritet?
Skulle jag då få ut ett högt värde vid tryck på den ena och lågt vid tryck på den andra?

Eller finns det något annat sätt att få fram den funktionen tro?
Användarvisningsbild
Lennart Aspenryd
Tidigare Lasp
Inlägg: 12607
Blev medlem: 1 juli 2011, 19:09:09
Ort: Helsingborg

Re: Lastceller

Inlägg av Lennart Aspenryd »

Jag tror att det bara var två tåtar in till Arduino. Har kört ungefär så här:
http://www.mschoeffler.de/wp-content/up ... 711_bb.jpg

kolla denna text:
http://forum.arduino.cc/index.php?topic=480624.0
Användarvisningsbild
Herr Castor
Inlägg: 98
Blev medlem: 18 mars 2019, 18:27:05

Re: Lastceller

Inlägg av Herr Castor »

Absolut, två in i arduinon, men två par in på förstärkarkortet. Om jag kan polvända ena cellen är det allt som behövs.
Användarvisningsbild
Marta
EF Sponsor
Inlägg: 6952
Blev medlem: 30 mars 2005, 01:19:59
Ort: Landskrona
Kontakt:

Re: Lastceller

Inlägg av Marta »

Om det är töjningsgivare gör det givetvis ingen som helst skillnad vilken riktning strömmen har genom denna.
Invertera mätvärdet i programvaran om detta behov föreligger. Vet Du inte hur så är möjligheterna att lyckas med ett projekt som avviker från befintlig beskrivning ungefär infinitesimala.
Användarvisningsbild
Herr Castor
Inlägg: 98
Blev medlem: 18 mars 2019, 18:27:05

Re: Lastceller

Inlägg av Herr Castor »

Frågan är ju egentligen inte hur töjningsgivaren fungerar, utan hur 711’an hanterar två signaler med omvänd polaritet lokalt på 711’ans ingångar. Vet inte hur jag skall förklara annorlunda så det blir lättare att förstå.

@Invaliden
Om jag inte vet hur mätvärdet skall inverteras så tar jag ju reda på det. Detdär är ju ingen kul inställning att ta med sig in i problemlösning, eller hur? :)
H.O
Inlägg: 5716
Blev medlem: 19 mars 2007, 10:11:27
Ort: Ronneby

Re: Lastceller

Inlägg av H.O »

Ingång A är ju specad till ±0.5(AVDD/GAIN) och utgången ger 800000 till 7FFFFF med 000000 "i mitten". Så kopplar du lastcellen bakvänt så kommer värdet som HX711 returnerar att också bli "bakvänt", dvs minska vid ökat tryck.

HX711 adderar eller subtraherar ju inte ingång A till/från ingång B på något sätt (om det nu är det du menar). Det är två separata ingångar och du väljer vilken av dom du vill läsa genom att skicka ett specifikt antal klockpulser. Notera också att ingång A har en valbar förstärkning på 64 eller 128 medan ingång B alltid har en förstärkning på 32.
Användarvisningsbild
Herr Castor
Inlägg: 98
Blev medlem: 18 mars 2019, 18:27:05

Re: Lastceller

Inlägg av Herr Castor »

Där satt den! :D

Hade inte kopplat att kanalerna var separerade på det sättet.. Tack för att du klargjorde så tydligt!
Skulle jag i teorin kunna koppla två lastceller parallellt på ingång A med motsatt polaritet och på det viset få ut summan?
(Skulle behöva hålla mig till 1st ingång på arduinon)
bearing
Inlägg: 11265
Blev medlem: 2 mars 2006, 01:01:45
Ort: Ängelholm

Re: Lastceller

Inlägg av bearing »

Vad menar du med "1st ingång" på Arduinon?
1st ADC ingång?

Du klarar dig med 0st ADC-ingångar. Kretsen du länkar till innehåller ju en inbyggd 24-bit ADC, d.v.s du får ut digital data ur kretsen. (Allt inom det lila blockdiagrammet i databladet är inbyggt i kretsen.) 2st speciella digitala pinnar behövs (SPI-portens SDI och SCK), alternativt 2st allmäna pinnar och mjukvara som "bitbangar" SPI, men det skulle jag undvika ifall jag vore dig.
Användarvisningsbild
Herr Castor
Inlägg: 98
Blev medlem: 18 mars 2019, 18:27:05

Re: Lastceller

Inlägg av Herr Castor »

Det var slarvskrivning av mig. Blandade ihop lösningar. Vad jag vill få ut är 1st värde, vilket hx711 förhoppningsvis kan ge mig, om jag kan koppla enligt mitt förra inlägg.
bearing
Inlägg: 11265
Blev medlem: 2 mars 2006, 01:01:45
Ort: Ängelholm

Re: Lastceller

Inlägg av bearing »

Om lastgivarna är av precis samma typ, och varje trådtöjningsgivares båda ändar är utdragna till kontaktdonet, kan det funka att koppla två stycken givare i serie längs varje sida av Graetzbryggan.
Men parallellt tror jag inte fungerar, därför att då får du väl alltid ett resultat enligt formeln 1/R = 1/R1 + 1/R2, och inte summan? D.v.s den givare med lägst resistans blir dominant, mer eller mindre. Det blir ingen summering, utan mer en multiplicering.

Men varför inte läsa båda var för sig? En addition/subtraktion i mjukvaran är väl inget avancerat?
Dessutom får du möjlighet att kalibrera dem enskilt, och att kolla så att båda ger rimliga värden (så att inte någon sladd har kopplats fel / hoppat loss / gått av o.s.v.)
Användarvisningsbild
Herr Castor
Inlägg: 98
Blev medlem: 18 mars 2019, 18:27:05

Re: Lastceller

Inlägg av Herr Castor »

Helt riktigt! Tankevurpa igen. :)

Låter som det är värt ett försök alltså..
jag kommer inte att behöva speciellt hög precision och koden som detta skall in i är ett färdigt exempel som jag vill rota i så lite som möjligt..
hummel
Inlägg: 2269
Blev medlem: 28 november 2009, 10:40:52
Ort: Stockholm

Re: Lastceller

Inlägg av hummel »

Läser du flera lastgivare individuellt som läser samma last måste du synkronisera avläsningarna om du vill uppnå noggrannhet på avläsningarna.
Användarvisningsbild
Icecap
Inlägg: 26148
Blev medlem: 10 januari 2005, 14:52:15
Ort: Aabenraa, Danmark

Re: Lastceller

Inlägg av Icecap »

GENERELLT vill jag påstå att lösningar där man kan snåla in på en portpinne vid att göra lite tveksamma saker per definition ALLTID är dåliga lösningar!

Finns det inte pinnar nog? Då har man vald fel µC till att börja med! Välj rätt och kör vidare.

Att ta 2 analoga data och koppla ihop för att spara en pinne är direkt dumt för att additionen av dessa data är så pass mycket enklare i mjukvaran och sensorernas värden då kan övervakas individuellt.

Det går såklart att ta ett medel av de två signaler vid att lägga ihop dom - men det kräver en del kollande av signalernas utgångsimpedans och hur man ska konstruera "mixern" för att få något koll på slutsignalens validitet.
Användarvisningsbild
Herr Castor
Inlägg: 98
Blev medlem: 18 mars 2019, 18:27:05

Re: Lastceller

Inlägg av Herr Castor »

Icecap:

Innerst inne så vet jag det, men att lära av mina eller andras misstag verkar inte vara min starka sida.
Mätvärdena skall skickas via en arduino till Windows som en spelkontroll, så det som är viktigt är: en centerpunkt och två randpunkter på mätvärdet, sen tänker jag att den inbyggda kalibreringen i Windows slätar ut ojämnheterna tillräckligt.
Dumt? Kanske.. Men det kan funka också?
Användarvisningsbild
Icecap
Inlägg: 26148
Blev medlem: 10 januari 2005, 14:52:15
Ort: Aabenraa, Danmark

Re: Lastceller

Inlägg av Icecap »

Så du vill inte ha en absolut mätning, bara en relativ?
Skriv svar