Led blinkers motorcykel

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
pie66e
Inlägg: 6
Blev medlem: 29 oktober 2015, 07:06:32
Ort: Göteborg

Led blinkers motorcykel

Inlägg av pie66e »

Hej allihopa!
Är rätt ny på forumet och detta är min första tråd, håller mest på med elektronik på hobby nivå.

Jag skulle behöva lite hjälp med blinkers "relä" , jag har bytt till led blinkers på min gamla kawasaki från 1979. Och man brukar ju oftast bara sätta ditt motstånd parallellt med varje blinkers för att få mer last. Men jag funderade på att en 555 timer borde ju kunna fixa detta så man inte behöver motstånd, så jag googlade lite och hittade en krets på instructables som jag gjorde på en test breadbord och kopplade in. Men jag får den att funka bra då man bara har tändningen igång, men när man startar hojen så blinkar inte blinkersarna i den takten som dom gjorde när man bara hade tändningen igång.
Jag tänkte att det kanske kunde ha något med att att hojen laddar ju när man har den i gång så kanske får en högre spänning så satte ditt en l7812 regulator innan så den får 12v. Men det hjälpte inte , så jag kopplade in mitt billiga ebay oscilloskop som jag inte har labbat med så mycket men där ser man att 555 timern beter sig annorlunda ( lägger in bilder från den dock väldigt dåliga då det speglade sig så mycket när jag var ute tyvärr)

Så jag undrar lite om jag är inne på fel spår med 555 timer till detta eller om någon har tips på att lösa detta , väldigt tacksam för svar =)
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
RADIOT
Inlägg: 471
Blev medlem: 29 oktober 2011, 19:04:54
Ort: Öckerö JO57TR

Re: Led blinkers motorcykel

Inlägg av RADIOT »

En 7812 skall ha minst 15V på ingången, om det
är detta som ger dig problem vet jag inte.

Självklart så skall det kunna funka med en 555:a.
Användarvisningsbild
Icecap
Inlägg: 26147
Blev medlem: 10 januari 2005, 14:52:15
Ort: Aabenraa, Danmark

Re: Led blinkers motorcykel

Inlägg av Icecap »

En lösning kan vara att köra 555'an på t.ex. 5V med ordentlig avkoppling. Det klaras med en 7805.
Fordonsström är mycket "smutsig" varför avkoppling är ett MÅSTE.

Det kan räcka med att matningen till 555'an går genom ett motstånd (100 Ohm kanske) och har en kondensator på minst 100ųF på 555-sidan.
pie66e
Inlägg: 6
Blev medlem: 29 oktober 2015, 07:06:32
Ort: Göteborg

Re: Led blinkers motorcykel

Inlägg av pie66e »

Tack så mycket! Ska testa med en annan regulator, får se om jag har en 7805. Tror jag kan ha en 7809 liggandes i en låda, Borde väl funka lika bra som en 7805?
Användarvisningsbild
Icecap
Inlägg: 26147
Blev medlem: 10 januari 2005, 14:52:15
Ort: Aabenraa, Danmark

Re: Led blinkers motorcykel

Inlägg av Icecap »

Den ska nog göra skillnad. Men avkopplingen är viktig i alla fall så var inte blyg med kondensatorn.
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33806
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Led blinkers motorcykel

Inlägg av Glenn »

Absolut enklaste lösningen är ju att inte bygga nåt, utan bara köpa ett blinkrelä anpassat för LED, det finns flera varianter beroende på hur det är löst på din MC.

Japanaks MC har ofta en blinkersindikatorlampa kopplad mellan höger och vänster (som då alltså jordar genom den sidan som inte blinkar), vilket ofta ger problem med LED, fast just det var väl inte ditt problem här.
pie66e
Inlägg: 6
Blev medlem: 29 oktober 2015, 07:06:32
Ort: Göteborg

Re: Led blinkers motorcykel

Inlägg av pie66e »

Tack Icecap! Ska testa detta i veckan å ta 100ųF eller en större få se vad jag hittar :).

Glenn:
Jo det är ju klart att det är enklare att köpa men det är ju roligare när man kan bygga eget , om man har intresse för det.
Ja precis blinkersindikatorlampa är kopplad mellan höger och vänster men det löste jag med två dioder och en till kabel till jord så det är fixat :), men tack för hjälpen det var rätt förvirrat i början innan jag hittade det haha
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33806
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Led blinkers motorcykel

Inlägg av Glenn »

Absolut, jag säger inte att man inte ska bygga själv, men det är ofta inte den ENKLASTE och kanske inte den billigaste lösningen, men tycker man det är den roligaste lösningen så är det ju bara att köra på :)
Användarvisningsbild
Icecap
Inlägg: 26147
Blev medlem: 10 januari 2005, 14:52:15
Ort: Aabenraa, Danmark

Re: Led blinkers motorcykel

Inlägg av Icecap »

Jag brukar säga att om det är för att det är kul och/eller man vill lära sig kan t.ex. blinkerrelät i detta projekt inte bli för dyrt eller besvärligt!

När det fungerar bra och man har lärt sig är det jäkligt kul att använda blinkersen (i detta fall).

Men ska det bara fungera är det en annan sak...
Användarvisningsbild
prototypen
Inlägg: 11076
Blev medlem: 6 augusti 2006, 13:25:04
Ort: umeå

Re: Led blinkers motorcykel

Inlägg av prototypen »

Med lägre drivspänning till 555 så måste det in en NPN transistor mellan 555 och BD140 annars kommer det lysa konstant.

Känns lite fel med så höga värden som 470 kohm i en fordonsapplikation.

Protte
pie66e
Inlägg: 6
Blev medlem: 29 oktober 2015, 07:06:32
Ort: Göteborg

Re: Led blinkers motorcykel

Inlägg av pie66e »

Nu har jag testat lite med att sätta ditt en regulator( l7809) innan och en större konding efter 2200uF. Men det verkade vara samma problem, så provade även att sätta ett motstånd( tog vad jag hade en 67 Ohms tror jag det var) innan som du skrev Icecap och då blinkade den i samma takt med motorn igång och den avstängd =).
Så då lödde jag ihop allt och testade så verkade allt bra, men jag märkte att led lamporna blinkar till väldigt svagt mellan varje blinkning när man hade hojen på tomgång kanske med 5% om man säger att leden lyser med 100% när den lyser.

Så jag provade att dra på lite högre varvtal med blinkersen på och då blir det som att dom glöder i mellan varje blinkning så det blir 100% 5% 100% 5% osv , var det detta du menade kunde hända när man hade så höga värden och en lägre driftspänning Prototypen?

Eller kan detta ha något med att göra med störning från tändsystemet ? Då det verkar öka med varvtalet.
Någon som har en ide vad man kan göra åt detta?
Användarvisningsbild
Icecap
Inlägg: 26147
Blev medlem: 10 januari 2005, 14:52:15
Ort: Aabenraa, Danmark

Re: Led blinkers motorcykel

Inlägg av Icecap »

Iom. att du numera har ett spänningssväng ifrån 555'an på 0-9V kommer styrningen av drivtransistorn ju att växla mellan "helt på" och "lite på" då emitter ju sitter till VDD (12V).

Lösningen är att ta en NPN-transistor (t.ex. BC547) agera mellanled.
* Koppla bort R3 från utgången av 555'an.
* Koppla in ett motstånd på 4,7k mellan utgången av 555'an och basen på NPN-transistorn.
* Emitter på NPN-transistorn till GND.
* Koppla R3 till kollektorn av NPN-transistorn.
* OM blinkersen inte vill släcka kan det vara för att utgången på 555'an kan gå långt nog ner och ett motstånd på 2,2k ska då placeras mellan emitter och bas på NPN-transistorn.
pie66e
Inlägg: 6
Blev medlem: 29 oktober 2015, 07:06:32
Ort: Göteborg

Re: Led blinkers motorcykel

Inlägg av pie66e »

Nu funkar det :) , Tack för hjälpen Icecap ! :tumupp:
Användarvisningsbild
Icecap
Inlägg: 26147
Blev medlem: 10 januari 2005, 14:52:15
Ort: Aabenraa, Danmark

Re: Led blinkers motorcykel

Inlägg av Icecap »

Kanoners! Kör hårt (men försiktigt).
MiaM
Inlägg: 9980
Blev medlem: 6 maj 2009, 22:19:19

Re: Led blinkers motorcykel

Inlägg av MiaM »

Sidospår:

Är det enbart kickstart eller också startmotor på den där?

Om det enbart är kickstart så kan ju batteriet vara riktigt riktigt risigt utan att det ger några större problem, men för hembyggd elektronik så kanske hojen överladdar batteriet så att elektroniken får för hög spänning. Det syns ju på oscilloskopsbilderna att pulserna är synbart större med motorn igång, så det måste vara rätt stor skillnad.

Vet inte hur elsystemet är på din hoj, men om jag vore dig så skulle jag mäta vad du har för spänning med motorn igång på tomgång och på "normalt varvtal" med och utan strålkastaren på. Vet inte vad reglerna säger men om det är lagligt att köra hoj utan lyse i dagsljus så är det kanske bra att ändå alltid ha lyset på. Har för några år sen kollat lite på elsystemet på en såndär trehjulig mopedbil och konstaterade att om man inte har lyset på så överladdas batteriet märkbart, och då sitter det ändå ett stort 44Ah bilbatteri.
Skriv svar