strömförsörjning till bilstereo

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
hsd
Inlägg: 2117
Blev medlem: 23 januari 2010, 00:09:45

Re: strömförsörjning till bilstereo

Inlägg av hsd »

I mitt fall räcker inte nätdelen fullt ut men med batteriet funkar det, dessutom funkar stereon vid strömavbrott
MiaM
Inlägg: 9964
Blev medlem: 6 maj 2009, 22:19:19

Re: strömförsörjning till bilstereo

Inlägg av MiaM »

mrfrenzy skrev:Att bilstereon har bra mottagning beror på att karossen används som jordplan.

Sätter du en bilstereo i garaget med en sladdstump som antenn får den inte bättre mottagning än en vanlig radio.
Nja, karossen är ingen höjdare för att lyssna på SR för då måste man ha antennen på en kant för att kompensera för att sändningen har horisontell polarisation.

Radio avsedda för hemmabruk har ofta rätt usel mottagning om de inte antingen är tillverkade i Europa (eller stenhårt specade av europeiska importörer) eller tillverkade under säg 90-talet eller senare. Tumregeln är att alla amerikanska och japanska radiomottagare för stationärt bruk från 80-talet och äldre, och väldigt många bilstereo som inte är tänkta specifikt för Europa/Norden, har skitdålig känslighet. Det enda som är viktigt på FM i USA och Japan är selektiviteten för bandet är bombarderat med femtioelva sändare i storstäderna, och alla dessa sändare är var och en inte så fasligt starka så ute på landet i USA så lär man väl ändå lyssna på AM om man lyssnar på radio speciellt under långresor, så man brydde sig inte så mycket om FM-mottagningen på längre avstånd.

En gammal Blaupunkt bilradio från sjuttiotalet slår garanterat fin-hifi-märkena från japan och USA från 80-talet när det gäller mottagning.

Sen brukar ju bilstereo också vara extra bra på att undvika störningar eftersom de dels sitter nära bilens tändsystem, "hör" massor av generator+elmotorstörningar på matningsspänningen och dessutom åker omkring och passerar alla möjliga störkällor.

Men visst, hur usel antenn som helst är ingen höjdare även om det är en bra mottagare.
mrfrenzy skrev:På landsbygden är det många som har/hade en fm-antenn på taket och antennuttag med separat kontakt för tv och radio.
Jag har aldrig sett nån seriöst använda dessa kombinationsuttag ihop med separat antenn för radio i egna anläggningar. De brukar väl mest bara använda i centralantenner/kabeltv-nät. Om ett sånt uttag sitter i ett enfamiljshus så är det normalt bara kopplat till TV-antenn, vilken å andra sidan kan ge en signal som är god nog även för radio trots att det är fel band.

I princip alla uttag har mer dämpning än att låta kabeln hänga ut ett par meter ur väggen och anslutas direkt i TV:n, så därför brukar man undvika uttag om man inte måste ha uttag (t.ex. av estetiska skäl) eller om installatören inte är särskilt kunnig (tänk elinstallatör som läst katalogen från antennleverantör och bara utgått från att det är praxis att sätta uttag).
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33767
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: strömförsörjning till bilstereo

Inlägg av Glenn »

När jag bodde "hemma" i slutet så flyttade jag ner till källaren, det gjorde att jag fick ganska precis noll mottagning på både TV och radio.. så kunde man ju inte ha det så jag drog ner en kabel först från antennen på taket och ner i källaren, där satte jag upp ett såntdär "TV/radio" uttag och kopplade först in TV'n - perfekt mottagning, och sedan min yamaha-reciver - perfekt mottagning. Detta med vanlig TV1/TV2-antenn från 80-talet.

(..Sen insåg jag ju att jag ville kolla på sattelit-TV också så jag fick krångla med att dra en kabel runt huset in genom vädringsluckan till TV-rummet och koppla in mej på RF-out på satellitmottagaren.. krångel.. sen ville jag byta kanal också så jag höll på att bygga en fjärrkontrollrepeater som jag inte fick att fungera, tills jag gjorde det uppenbara - lödde in kablar på en universalfjärr, drog en till kabel runt huset och satte en IR-diod vid vädringsluckan..)
Skriv svar