strömförsörjning till bilstereo

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
senmathal
Inlägg: 56
Blev medlem: 9 november 2009, 18:29:54

strömförsörjning till bilstereo

Inlägg av senmathal »

Hej!

Jag har tänkt att använda en bilstereo som jag hade på hyllan i garaget mest med tanke på att bilradio brukar ha bra radiomottagning. Det är lite halvdålig signal där vi bor och en vanlig radio bara knastrar och har sig

Numera finns ju en uppsjö av Power Supply för ledbelysning i alla effektklasser. Skulle en sådan kunna fungera som strömkälla? Säkringen i stereon ska vara på 15 A så om man köper en PS på 15 A borde det väl räcka. Jag kommer mest att lyssna på radio på måttlig volym.

Någon av dom här t. ex
https://www.ebay.co.uk/itm/Universal-DC ... LRW0avGPaQ
https://www.ebay.co.uk/itm/Waterproof-I ... Wxh1lJYCoA

/Mats
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32735
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: strömförsörjning till bilstereo

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Min bror har ett Mascotaggregat och jag kör mina förstärkarmoduler från sådana där AC/DC-aggregat som kommer med externa diskar.
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin
Inlägg: 14850
Blev medlem: 16 april 2006, 17:04:10

Re: strömförsörjning till bilstereo

Inlägg av mrfrenzy »

Att bilstereon har bra mottagning beror på att karossen används som jordplan.

Sätter du en bilstereo i garaget med en sladdstump som antenn får den inte bättre mottagning än en vanlig radio.

På landsbygden är det många som har/hade en fm-antenn på taket och antennuttag med separat kontakt för tv och radio.
senmathal
Inlägg: 56
Blev medlem: 9 november 2009, 18:29:54

Re: strömförsörjning till bilstereo

Inlägg av senmathal »

Menar du att alla radio har lika bra mottagning?

Det är möjligt att det är så men likafullt har jag perfekt mottagning med bilradion i garaget vilket jag inte har med den vanliga radion. Detta trots att jag än så länge bara har en pianotråd som antenn då jag inte hunnit skaffa en riktig. Dessutom har jag betydligt bättre ljud med ett par 50 kronors inne-stereohögtalare från en Erikshjälpen. Helt ok för att lyssna på P1 och P4 i garaget vill säga.

/Mats
SM4UKE
Inlägg: 103
Blev medlem: 28 september 2015, 20:47:21
Skype: HenrikUKE
Ort: Karlstad

Re: strömförsörjning till bilstereo

Inlägg av SM4UKE »

Ska du lyssna på måttlig nivå är det nog inte mycket ström som krävs. Skulle gissa på "ett par tre ampär sådär" (citat M B Tretow) räcker långt. Att säkringen är på
15 A är förmodligen för att skydda bilens elsystem mot brand om det händer något tråkigt inne i radion och behöver inte diktera några krav för en nätdel.
Kolla vad apparatens uteffekt är så får du nog en uppfattning om vad som krävs (för att spela högt).
Däremot skulle nog jag lägga mer krut på ett nätaggregat som inte orsakar radiostörningar. Något billigt switchat skräp bör man passa sig för, i synnerhet om
antennen hamnar nära aggregatet (i samma rum). Men oftast är störpoblemen värst på LV-KV och är signalstyrkan skaplig på FM är det nog sällan problem.
Jag vill nog tro att en genomsnittlig bilradio håller lite bättre klass än en ordinär transistorradio men helt klart innebär ett spröt på en bilkaross en ganska bra
antenn. Försök i alla fall att få antennen utanför garaget. Stereomottagning kräver mycket mer signalstyrka än mono för brusfri mottagning.
senmathal
Inlägg: 56
Blev medlem: 9 november 2009, 18:29:54

Re: strömförsörjning till bilstereo

Inlägg av senmathal »

Nu har jag redan testat bilradion och den fungerar hur bra som helst utan störningar med en enkel pianotråd som antenn. Har en kraftig ledlampa typ arbetsbelysning för traktor som störde den vanliga radion rejält men den stör inte bilstereon.

Just nu har jag lånat en strömförsörjningsaggregat som jag använder då jag laddar lipo batterier till modellflyg. Det är en variant som är på 12V och 30 A. Ser exakt ut så här men vet inte om det är samma. http://www.vieep.com/index.php/dc-12v-3 ... apter.html

Den fungerar perfekt förutom att fläktljudet stör. Men inga störningar på mottagningen. Jag har en känsla av att bilstereo är ganska bra på att filtrera bort störningar då det finns gott om sådana i en bil.

Stereon har en maxeffekt på 4x50W och en kontinuerlig på 4x19 W. Men jag använder ju bara två högtalare så där går det ju bort en del. Det är en någorlunda modern JVC bilradio med CD och lågnivåutgång och uttag för rattkontroller o.s.v. så det är ingen relik från forntiden.

/Mats
hsd
Inlägg: 2119
Blev medlem: 23 januari 2010, 00:09:45

Re: strömförsörjning till bilstereo

Inlägg av hsd »

Jag satte ett 7Ah batteri, larmacc, och en 300mA nätdel till en bilstereo -funkar toppenbra och klarar över en timmas strömavbrott
senmathal
Inlägg: 56
Blev medlem: 9 november 2009, 18:29:54

Re: strömförsörjning till bilstereo

Inlägg av senmathal »

Jo ett batteri och en laddare är ju ett alternativ. Har ett par bilbatterier som inte längre duger på vintern i bilen men har kraft för en bilradio en bra stund.

Fungerar nätdelen som laddare i din variant? Annars är väl 300 mA i minsta laget att driva en bilstereo? Fungerar radion i att stå på några timmar med din lösning?

/Mats
senmathal
Inlägg: 56
Blev medlem: 9 november 2009, 18:29:54

Re: strömförsörjning till bilstereo

Inlägg av senmathal »

Tycker jag känner igen flera nick från C-akuten :)

/Mats
hsd
Inlägg: 2119
Blev medlem: 23 januari 2010, 00:09:45

Re: strömförsörjning till bilstereo

Inlägg av hsd »

Dag å natt, 4·25W, men spelar inte så högt-nivån så man kan prata med varandra utan att skrika
hsd
Inlägg: 2119
Blev medlem: 23 januari 2010, 00:09:45

Re: strömförsörjning till bilstereo

Inlägg av hsd »

senmathal skrev:Tycker jag känner igen flera nick från C-akuten :)

/Mats
Yepp
senmathal
Inlägg: 56
Blev medlem: 9 november 2009, 18:29:54

Re: strömförsörjning till bilstereo

Inlägg av senmathal »

Har du nätdelen kopplad till batteriet hela tiden?

/Mats
senmathal
Inlägg: 56
Blev medlem: 9 november 2009, 18:29:54

Re: strömförsörjning till bilstereo

Inlägg av senmathal »

Det slutade med att jag köpte ett switchat nätaggregat på Kjell och Company på 12 V och 5 A.
Det verkar fungera perfekt och jag kör det utan batteri. Det får stå på hela tiden. Kan inte märka att det stör radion på något sätt och jag tror att effekten räcker mer än väl. Det blir inte det minsta varmt som t. ex. mobilladdare kan bli. Skulle det bli strömavbrott eller att jag råkar dra ur sladden tar det inte lång tid att programmera in radion igen. Jag tror att spänningen från aggregatet är för låg för att kunna ladda ett batteri

/Mats
hsd
Inlägg: 2119
Blev medlem: 23 januari 2010, 00:09:45

Re: strömförsörjning till bilstereo

Inlägg av hsd »

senmathal skrev:Har du nätdelen kopplad till batteriet hela tiden?

/Mats
Ja
Nätdelen jag använder har en pot som utspänningen kan justeras med, har ställt den på 13,2 volt
Dessa små "larmaccar" ska man inte ladda med för hög ström om man vill spara på livslängden
senmathal
Inlägg: 56
Blev medlem: 9 november 2009, 18:29:54

Re: strömförsörjning till bilstereo

Inlägg av senmathal »

Batteriet dras väl egentligen aldrig ur heller så länge nätadaptern står på. Men om strömmen går så slipper du ställa in radion igen. Här är det sällan strömavbrott numera och radion tar inte så lång tid att programmera in igen. Jag har ett lite 12 V gelbatteri som ger ström till stereon någon timme. Det är också någon form av larm eller Backup batteri och kommer faktiskt från kärnkraftverket i Oskarshamn. Bra kvalitet kan man ana men det är nog 20 år gammalt. Fick det av en kompis vars släkting jobbade där. Dom byttes väl med fasta intervaller anta jag. Men jag tror att min nätadapter ger för låg spänning för att ladda batteriet. Den ger ganska exakt 12 v.

/Mats
Skriv svar