Powerbank - Wh till mAh - stämmer detta verkligen

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
pavan
Inlägg: 116
Blev medlem: 1 februari 2012, 21:59:49
Ort: Stockholm

Powerbank - Wh till mAh - stämmer detta verkligen

Inlägg av pavan »

Så jag kikar på en av mina powerbanks och det står skrivet på den 13.000 mAh / 46.8Wh, input och output volt 5V.

Men när jag använder en online konverterare för "Wh till mAh" så ger 46.8Wh endast 9360 mAh, alltså 3640 mAh för lite mot vad powerbanken skall vara.

Jag har även en annan powerbank som är på 44.4Wh och den skall vara på 12.000 mAh om jag inte missminner mig, men enligt konverteraren så blir det endast 8880 mAh.

Så hur går detta till, har jag räknat fel eller hur kan det vara så stor skillnad, till och med på flera powerbanks?

P.S: Kan tillägga att jag inte kan någonting om el lära så ursäkta om denna fråga har ett uppenbart svar??
bearing
Inlägg: 11229
Blev medlem: 2 mars 2006, 01:01:45
Ort: Ängelholm

Re: Powerbank - Wh till mAh - stämmer detta verkligen

Inlägg av bearing »

Kapaciten (Ah) gäller batteribanken, som brukar ha en nominell spänning på 3,6 - 3,7V.

13Ah * 3,6V = 46,8Wh
Användarvisningsbild
Hobbyisten
Inlägg: 2531
Blev medlem: 3 december 2017, 22:55:25

Re: Powerbank - Wh till mAh - stämmer detta verkligen

Inlägg av Hobbyisten »

bearing träffade mitt i prick.
På min Kinatillverkade solar powerbank på 8000 mAh står "solar charging 120 mAh", detta måste väl ändå vara fel, detta är ju ett kapacitetsmått ?!
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Inlägg: 29902
Blev medlem: 6 september 2003, 13:32:07
Ort: MadLand (Enköping)
Kontakt:

Re: Powerbank - Wh till mAh - stämmer detta verkligen

Inlägg av MadModder »

Det är nog samma på alla tror jag. Har en med ett 18650-batteri i, 3,7V 8,14Wh står det på cellen inuti. Det blir 2200mAh, och det är vad det står på utsidan av batteribanken. Det blir INTE 2200mAh vid 5V, vilket är det enda relaterat till kapaciteten som står där. Undrar om det kan klassas som falsk marknadsföring. Vem tänker på att det är 3,7V internt? :humm:
xxargs
Inlägg: 10183
Blev medlem: 23 september 2006, 14:28:27
Ort: Södertälje

Re: Powerbank - Wh till mAh - stämmer detta verkligen

Inlägg av xxargs »

Varför det anges i Wh, mWh vid 3.6-3,7 Volt genomsnittlig urladdningsspänning är enbart för att tillfredsställa våra flygtransportbolag eftersom det indirekt beskriver hur mycket lithium i massamängd batteri-packet innehåller.

Det är som mycket annat att man måste göra sig besväret läsa på en smula och även det finstilta och inte ropa på ARN så fort det inte stämmer med vad kunden fick för första uppfattning. - folk verkar också ha glömt att man också har en viss skyldighet att söka information och inte tro att precis allt kommer serverat... och det innan köpet - och det speciellt om man efter köpet tänker gå in i en klagan då man i förarbetet ganska snabb inser om det ger något eller det kan slå tillbaka surt.

Sedan kan nog ARN ha hur mycket åsikter som helst - internationella transportväsendet kommer inte att bry sig det minsta och därmed heller inte märkningens utformning.

Sedan skall man ha klart för sig att mycket av förlusterna sitter produkten man laddar - inte själva batteripacket, speciellt inte de senare som har qualcomm 3.0 och motsvarande quick-charger kretsar i sig.
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Inlägg: 29902
Blev medlem: 6 september 2003, 13:32:07
Ort: MadLand (Enköping)
Kontakt:

Re: Powerbank - Wh till mAh - stämmer detta verkligen

Inlägg av MadModder »

Är Wh angivet på utsidan stämmer det alldeles utmärkt. Det är när det ENDAST är mAh angivet som det inte stämmer. Eftersom den siffran är alldeles för hög, blir det ju MER beräknat litium än vad det är.
Sen ser det ju bättre ut med 2200mAh än 1600mAh tryck på batteribanken...
Och i de papper som speditörerna ser lär ju korrekt data stå så de struntar nog i vad som står på artiklarna.
danei
EF Sponsor
Inlägg: 26335
Blev medlem: 2 juni 2003, 14:21:34
Ort: Östergötland
Kontakt:

Re: Powerbank - Wh till mAh - stämmer detta verkligen

Inlägg av danei »

Det är mer eller mindre standard med felmärkningsr, men hag håller inte ned xxargs att det ska vara så. Det är nog en kombination av bluff och okunskap.
Borre
Inlägg: 4564
Blev medlem: 14 juni 2007, 15:43:50
Ort: Hälsingland

Re: Powerbank - Wh till mAh - stämmer detta verkligen

Inlägg av Borre »

Här har du en flera sidor lång tråd om samma sak, där ser man att vissa tycker det är en helt okej märkning. :roll:
https://elektronikforumet.com/forum/vie ... =2&t=87286
Zkronk
Inlägg: 1423
Blev medlem: 23 augusti 2005, 16:44:36
Ort: Uppsala

Re: Powerbank - Wh till mAh - stämmer detta verkligen

Inlägg av Zkronk »

Det är väl lite som med att hårddisktillverkarna som säger att 1 kB är 1000 B, i stället för 1024 B?
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Inlägg: 29902
Blev medlem: 6 september 2003, 13:32:07
Ort: MadLand (Enköping)
Kontakt:

Re: Powerbank - Wh till mAh - stämmer detta verkligen

Inlägg av MadModder »

Fast 1k är 1000, inte 1024. Förr när det inte var så noga då inget var större än räknat i kB så spelade det mindre roll och programmerare tyckte att ett k var tillräckligt nära 2^10.
Hårddisktillverkare har alltid använd 1000, och de har inte ljugit om något alls. Det är datoranvändare som bara fått för sig att använda k för 1024.
Det är därför det är rekommenderat att använda KiB för 1024 bytes idag.
Nerre
Inlägg: 26652
Blev medlem: 19 maj 2008, 07:51:04
Ort: Upplands väsby

Re: Powerbank - Wh till mAh - stämmer detta verkligen

Inlägg av Nerre »

Nej, det är minnestillverkare som använt k för 1024 i alla tider.

Rota fram ett 30 år gammal 8 k EPROM t.ex. och kolla hur många bytes det innehåller.
danei
EF Sponsor
Inlägg: 26335
Blev medlem: 2 juni 2003, 14:21:34
Ort: Östergötland
Kontakt:

Re: Powerbank - Wh till mAh - stämmer detta verkligen

Inlägg av danei »

Det är enbart RAM som använt 1024, efter som storlekarna varit i jämn multiplel av det. Hårddiskar har ju inte drn kopplingen utan har altid mätts i enheter om 1000. Men flashminnen är lite fula. De använder exakt samna storlekar som flrekommer som RAM, men använder en annan enhet. Det är lite fult.

Men med batterierna är drt definitivt inte rätt. Vad cellspänningen är framgår ju inte, de blr absolut märkas korrekt. Inte med spänning för en sak och strömkapasitet för något annat.
bearing
Inlägg: 11229
Blev medlem: 2 mars 2006, 01:01:45
Ort: Ängelholm

Re: Powerbank - Wh till mAh - stämmer detta verkligen

Inlägg av bearing »

Det är försent att ändra systemet nu. Alla batteridrivna USB-laddare är märkta på samma sätt. Och siffran motsvarar ungefär hur många mAh man kan tillföra mobilens batteri som arbetar i samma spänningsområde.

Det är ju som att ange vridmoment på en bilmotor. Säger ingenting om effekten eller accelerationen. Det är nämligen minst tre ytterligare variabler som behövs i accelerations-uttrycket. Siffror som inga lägger på minnet. (Men de kommer ihåg vridmomentet.) Ändå är det standard att ange vridmoment ensamt, utan dessa ytterligare variabler.

I powerbankfallet är det mycket mindre komplicerat än för bilmotorerna.
danei
EF Sponsor
Inlägg: 26335
Blev medlem: 2 juni 2003, 14:21:34
Ort: Östergötland
Kontakt:

Re: Powerbank - Wh till mAh - stämmer detta verkligen

Inlägg av danei »

Vridmomentet dom anges är ju på toppen av momentkurvan. Här anges ju en spänning, men den har ingen koppling till strömkapaciteten.
pavan
Inlägg: 116
Blev medlem: 1 februari 2012, 21:59:49
Ort: Stockholm

Re: Powerbank - Wh till mAh - stämmer detta verkligen

Inlägg av pavan »

MadModder skrev:Är Wh angivet på utsidan stämmer det alldeles utmärkt. Det är när det ENDAST är mAh angivet som det inte stämmer. Eftersom den siffran är alldeles för hög, blir det ju MER beräknat litium än vad det är.
Sen ser det ju bättre ut med 2200mAh än 1600mAh tryck på batteribanken...
Och i de papper som speditörerna ser lär ju korrekt data stå så de struntar nog i vad som står på artiklarna.
Jo fast mAh talet står oftast med stora bokstäver över hela powerbankerna medans Wh talet står med pyttesmå bokstäver i botten eller liknande i bästa fall.

Dessutom går nog dom flesta av befolkningen uteslutet efter mAh talet när dom handlar en powerbank, det gör i alla fall jag och dom jag känner.
Skriv svar