Avstöra router...

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
Marta
EF Sponsor
Inlägg: 6921
Blev medlem: 30 mars 2005, 01:19:59
Ort: Landskrona
Kontakt:

Avstöra router...

Inlägg av Marta »

Min nuvarande LinkSys 54 GL låter som en stenkross på 3.5MHz och kan höras tydligt upp till 7MHz. Givetvis med linjär nätdel. Har provat att lägga nät och DC-kabel genom en ferritklump, men väldigt svagt resultat.

Innan jag försöker åtgärda vill jag fråga här om någon har erfarenhet av att bli av med routerstörningar eller kan tipsa om någon som är tyst från början (exklusive tillhörande sk*tnätdel, den kastas givetvis) som jag kan byta till? 802.11 b/g räcker. Måste kunna flashas med OpenWRT. Måste inte ha halva alfabetet i typbeteckniingen eller femtielva antennstumpar.

Antar den befintliga har interna switchregulatorer. Om den sk*ten byts mot lämpliga 78??/LM317 borde störnivån kunna nedbringas en del. Sedan är det inkommande kabel som kan störa. Givetvis ftp sista biten, men har kopparlina in som är utp och svår att åtgärda. Kan möjligtvis klippa där den kommer upp och sätta ftp fram dit.

Alla stördämpande förslag mottages tacksamt.
Användarvisningsbild
Klas-Kenny
Inlägg: 11325
Blev medlem: 17 maj 2010, 19:06:14
Ort: Växjö/Alvesta

Re: Avstöra router...

Inlägg av Klas-Kenny »

Om du redan bytt till linjär nätdel, så lär interna switchregulatorer vara den största boven. De har lätt för att höras tydligt, och inte ovanligt att de syns väl upp till en bit över 100 MHz vid EMC-mätningar.

Kan gå att filtrera regulatorerna, men är antagligen svårt att komma åt. Sen är det ju inte helt självklart att byta alla heller, ofta har processorn ett helt knippe med matningsspänningar och ofta är det då kinkigt med ordningen som dessa kommer igång (sätter dem i specifik kedja där Power-Good från en startar nästa osv).

Men det kanske räcker att byta någon av de största till linjär.
Användarvisningsbild
Marta
EF Sponsor
Inlägg: 6921
Blev medlem: 30 mars 2005, 01:19:59
Ort: Landskrona
Kontakt:

Re: Avstöra router...

Inlägg av Marta »

Sitter tre switchare i den. Den har en Broadcom BCM5352 MIPS32. Det sk*tföretaget sluter ju sig som en mussla vad det än gäller och får bara "goddag yxskaft" på google när jag försöker hitta vilka spänningar det är. Återstår att mäta, slinta och slänga (är ju enhänt invalid...) eller försöka läsa motstånden och leta datablad på regulatorn.

Tillverkaren har försökt avstöra, stter "gristrynen" på båda polerna vid strömkontakten, men det räcker inte på kortvåg och för mottagning av svaga signaler. Kanske behövs plåtlåda också för att dämpa störningarna.
Användarvisningsbild
SM7CZR
Inlägg: 2217
Blev medlem: 14 februari 2011, 22:45:08
Ort: Lund

Re: Avstöra router...

Inlägg av SM7CZR »

Edit. Missförstod.
Trodde att du hade kabel mellan router och dator. :doh:
Senast redigerad av SM7CZR 23 mars 2019, 19:55:35, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor
Inlägg: 16767
Blev medlem: 16 november 2003, 12:22:57
Ort: i det mörka småland

Re: Avstöra router...

Inlägg av grym »

man kan prova aluminiumfolie runt router och bara låta antennen/rna sticka ut, fortsätt med folien en bit ut på kablarna med
Användarvisningsbild
Teknikern
Inlägg: 7029
Blev medlem: 29 juni 2007, 14:09:48
Ort: Sköldinge

Re: Avstöra router...

Inlägg av Teknikern »

Exakt Grym, för att citera en militärtekniker jag haft en del att göra med, "det må se för jävligt ut men huvudsaken är att skiten fungerar och i krig är allt tillåtet". :mrgreen: Skön gubbe som klippte plomber så det stod härliga till och fick i stort sett allt att funka med enkla medel. :tumupp:
butthead
Inlägg: 116
Blev medlem: 3 juni 2008, 17:27:01
Ort: Stockholm

Re: Avstöra router...

Inlägg av butthead »

För att kabelferriten ska vara effektiv vid den emc mässigt låga frekvensen ska den vara av järnpulver. Försök göra en loop runt ferriten, det brukar ge stor skillnad när man tittar i diagrammen. Du kan använda wurth online selector "red expert". Väldigt bra. Om störningen är ledningsbunden så behöver du annars göra/införa en common mode choke. Men alla ingrepp i en produkt gör ju CE märkningen ogiltig. Har du en gammal kortvågsradio kan du försöka hittar var emissionen är som högst. Eller känner du någon med tillgång till ett EMC labb för att faktiskt mäta upp nivån? Utstrålad emissionsmätning (regulatorisk börjar dock på 30MHz. Allt under mäts ledningsbundet från 150kHz.

Reklamera produkten? Den kan ju faktiskt vara trasig. Jag själv har råkat ut för det.
Skriv svar