Tjutande ljud frekvensomriktare

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
MarkusH
Inlägg: 14
Blev medlem: 21 mars 2019, 18:03:32

Tjutande ljud frekvensomriktare

Inlägg av MarkusH »

Jag har kopplat in en frekvensomriktare (weg cfw 08) till min bänkfräs för att kunna varvtalsreglera utan att byta remmar.

När jag kör motorn så kommer det ett högfrekvent tjutande ljud( från motorn). Under ca 160 rpm så övergår det till ett kraftigt tjut. Jag har använt skärmad kabel och emc förskruvningar till motorn. Någon som har något tips?
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Inlägg: 30012
Blev medlem: 6 september 2003, 13:32:07
Ort: MadLand (Enköping)
Kontakt:

Re: Tjutande ljud frekvensomriktare

Inlägg av MadModder »

Tjutet är den frekvens som drivern switchar strömmen med. Enligt manualen 5kHz som jag förstod.
( https://inverterdrive.com/file/WEG-CFW- ... ter-Manual kapitel 9, technical specifications )
Kolla frekvensen med nån app på telefonen eller nåt och se om det är där nånstans.
5kHz hör du definitivt. Om du inte kan ställa om det med nån parameter, så är det så det är.

Jag tog bara en slumpivs vald video på youtube
Där vid 16:37 drar han igång den och det tjuter rätt bra. Helt normalt.
MarkusH
Inlägg: 14
Blev medlem: 21 mars 2019, 18:03:32

Re: Tjutande ljud frekvensomriktare

Inlägg av MarkusH »

Gäller det alla frekvensomriktare och motorer, eller går det att få till en tyst installation? Genererar ett ganska störande ljud.

Kan EMC/RFI-filter hjälpa?
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45299
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Tjutande ljud frekvensomriktare

Inlägg av TomasL »

Alla omriktarstyrda motorer tjuter i mer eller mindre varierande grad, fullständigt normalt
MarkusH
Inlägg: 14
Blev medlem: 21 mars 2019, 18:03:32

Re: Tjutande ljud frekvensomriktare

Inlägg av MarkusH »

Switching frequency finns som parameter. Gick att ändra till 10 kHz och då blev det betydligt bättre! Tack för hjälpen!

Finns fortfarande kvar ett tjut, men det är betydligt behagligare.
xxargs
Inlägg: 10185
Blev medlem: 23 september 2006, 14:28:27
Ort: Södertälje

Re: Tjutande ljud frekvensomriktare

Inlägg av xxargs »

TomasL skrev:Alla omriktarstyrda motorer tjuter i mer eller mindre varierande grad, fullständigt normalt

Har man sett och hört hur Aseas motorer med pådragsmotstånd och tax-öron låter vid en mjuk uppstart så är pip definitivt inte normalt - det skall inte höras något - möjligen en mjuk 50 Hz transformatorbrum på sin höjd innan det börja rulla igång

all den här högfrekventa ljud-smogen som alla dessa frekvensomriktare faktiskt ger tycker jag är ett område där reglerna borde skärpas rejält, det skall inte höras något och framför allt inte diskreta frekvenser om det är en nära brusformad ljudbild i övrigt under drift. det är hårda sådana krav på fläktar och annat och det är obegripligt att sådan accepteras för tex. rulltrappsmotorer och annat i publika utrymmen - men också teknikrum där folk och reparatörer vistas mer än väldig kortvarigt.
Användarvisningsbild
ViktorSigg
Inlägg: 376
Blev medlem: 11 januari 2015, 17:33:50
Ort: Eskilstuna-Ludvika

Re: Tjutande ljud frekvensomriktare

Inlägg av ViktorSigg »

En fråga, tjuter verkligen sinus-omriktare? Höll på med en sådan för länge sedan men minns inte...
ToPNoTCH
Inlägg: 4890
Blev medlem: 21 december 2009, 17:59:48

Re: Tjutande ljud frekvensomriktare

Inlägg av ToPNoTCH »

Jag skjuter in en kunskapsfråga här.

Ändras inte frekvensen med vald fart ?

I en VFD som jag fipplar med anger man under resp. övre hastighet i termer av frekvens (Hz).

Det kanske finns olika varianter ?
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45299
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Tjutande ljud frekvensomriktare

Inlägg av TomasL »

xxargs skrev:
TomasL skrev:Alla omriktarstyrda motorer tjuter i mer eller mindre varierande grad, fullständigt normalt

Har man sett och hört hur Aseas motorer med pådragsmotstånd och tax-öron låter vid en mjuk uppstart så är pip definitivt inte normalt - det skall inte höras något - möjligen en mjuk 50 Hz transformatorbrum på sin höjd innan det börja rulla igång

all den här högfrekventa ljud-smogen som alla dessa frekvensomriktare faktiskt ger tycker jag är ett område där reglerna borde skärpas rejält, det skall inte höras något och framför allt inte diskreta frekvenser om det är en nära brusformad ljudbild i övrigt under drift. det är hårda sådana krav på fläktar och annat och det är obegripligt att sådan accepteras för tex. rulltrappsmotorer och annat i publika utrymmen - men också teknikrum där folk och reparatörer vistas mer än väldig kortvarigt.
Spelar ärligt talat ingen roll, eftersom du ändå måste bära hörselskydd av andra orsaker.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45299
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Tjutande ljud frekvensomriktare

Inlägg av TomasL »

ToPNoTCH skrev:Jag skjuter in en kunskapsfråga här.

Ändras inte frekvensen med vald fart ?

I en VFD som jag fipplar med anger man under resp. övre hastighet i termer av frekvens (Hz).

Det kanske finns olika varianter ?
Jo matningsfrekvensen ändras med vald fart, det är liksom nödvändigt för att få en motor att gå med olika varvtal.
Switchfrekvensen, dvs tjutet du hör är däremot fast.
ToPNoTCH
Inlägg: 4890
Blev medlem: 21 december 2009, 17:59:48

Re: Tjutande ljud frekvensomriktare

Inlägg av ToPNoTCH »

Förklara gärna skillnaden på matningsfrekvens och switchfrekvens.
Hade någon frågat mig så hade jag nog svarat att matningsfrekvens är 50Hz.

Jag har dålig koll på VFD men är nyfiken då jag har två som jag använder ofta och gärna vill förstå mig på :-D
Borre
Inlägg: 4570
Blev medlem: 14 juni 2007, 15:43:50
Ort: Hälsingland

Re: Tjutande ljud frekvensomriktare

Inlägg av Borre »

Matningsfrekvensen avser frekvensen till motorn, den som styr dess hastighet. Från nätfrekvensens 50Hz skapas denna justerbara frekvens med hjälp av en högre switchfrekvens.
Vet inte om det var så mycket tydligare. :)
ToPNoTCH
Inlägg: 4890
Blev medlem: 21 december 2009, 17:59:48

Re: Tjutande ljud frekvensomriktare

Inlägg av ToPNoTCH »

Om man beskriver det så här blir det rätt då ?

- Matningsfrekvens styr motothastighet och består av en "digitalt skapad" sinusvåg
- Switchfrekvens är den PWM som skapa ovan "digitalt skapade" sinusvåg (bör vara minst 4ggr högre än Matningsfrekvens)
- Amplitud på "digitalt skapad sinusvåg" styr vridmoment
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45299
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Tjutande ljud frekvensomriktare

Inlägg av TomasL »

Vridmomentet är ju i princip spänning multiplicerat med ström, typ. synnerligen förenklat.
Användarvisningsbild
arvidb
Inlägg: 4537
Blev medlem: 8 maj 2004, 12:56:24
Ort: Stockholm

Re: Tjutande ljud frekvensomriktare

Inlägg av arvidb »

Spänningen till motorn är det väl som styr hastigheten, oavsett om det är en DC-motor eller en AC-synkronmotor eller "BLDC". Jag gissar att detta gäller för asynkronmotorer också?

Sen måste såklart kommuteringen hänga med i lagom takt också för att det ska funka.

Momentet styrs av lasten och motorströmmen är proportionerlig mot detta. Det finns inget direkt samband mellan vridmoment och pålagd spänning.

Förhållandet varvtal/spänning är motorns KV. Inversen av KV kallas KT och bestämmer vilken ström motorn drar vid ett visst moment*. För alla motorer gäller att KV × KT = 1 (detta betyder i princip att effekten ut = den "verkningsfulla" effekten in).

* Givet att KV uttrycks i rad·s⁻¹·V⁻¹ så får man KT i Nm/A.
Skriv svar