Bästa sätt att bygga "felande diod"-larm

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Basher52
Inlägg: 139
Blev medlem: 12 maj 2015, 01:20:19

Bästa sätt att bygga "felande diod"-larm

Inlägg av Basher52 »

Tjo :)

Låt oss säja att vi har en skyllt med 100 dioder, ev är dessa i serie 3&3.
Hur ska man bygga ett system som kan känna av c:a 15% av dessa inte lyser, totalt 15% av vilka kedjor av 3&3 som helst?

Vad är bästa sätt att känna av att dom inte lyser, kan ju vara kortat/avbrott.
Vad jag kan tänka mej måste man bevaka varje kedja med 3 dioder i varje, så det blir i detta fall
33st med 3 i å en kedja med bara 1 i.
Procenten kan ju programmeras i en µController om värdet vill ändras men att läsa av felande kedjor...??
Borre
Inlägg: 4570
Blev medlem: 14 juni 2007, 15:43:50
Ort: Hälsingland

Re: Bästa sätt att bygga "felande diod"-larm

Inlägg av Borre »

Mäta totala strömförbrukningen bör fungera bra och vara relativt lätt att göra.
Användarvisningsbild
Icecap
Inlägg: 26136
Blev medlem: 10 januari 2005, 14:52:15
Ort: Aabenraa, Danmark

Re: Bästa sätt att bygga "felande diod"-larm

Inlägg av Icecap »

Bland de drivkretsar till LED som finns är det versioner med felavkänning inbyggd.
Där kan man få ut data på avbrott och kortis, pixel för pixel.

Men annars strömmätning ihop med trstmönster.
Basher52
Inlägg: 139
Blev medlem: 12 maj 2015, 01:20:19

Re: Bästa sätt att bygga "felande diod"-larm

Inlägg av Basher52 »

Jag har kollat runt lite men inte hittat nån som passar.
Räknade nyss antal LEDs(ej powerLEDs) och på denna var det 489st LEDs.

Dom kretsar jag har hittat måste man ha en hel drös av då dom har så få kanaler eller att man ska seriekoppla dom, i vissa fall upp till 12st, bara det gör ju över 2% om en i den slingan skulle paja, dessutom så blir alla i den 'upplysningen' så pass allvarlig att det som ska visas kanske förstörs helt, t ex en siffra som kan bestå av bara 29 LEDs.

Att man kanske får använda fler än en kan jag förstå men tar man såna som har typ 3/4 i serie så blir det massor. Måste ju finnas nåt då det finns matrisskyltar med fault detection och där kan det ju vara 10-tusentals LEDs.

Har Ni nån ide på kretsar för i mitt fall runt 500 LEDs?

UPDATE: Kom på att matriser borde funka på ett annat sätt än det jag tänker på.
Användarvisningsbild
Icecap
Inlägg: 26136
Blev medlem: 10 januari 2005, 14:52:15
Ort: Aabenraa, Danmark

Re: Bästa sätt att bygga "felande diod"-larm

Inlägg av Icecap »

Vi har monterat skärmar på ~800 * 500 pixlar RGB (alltså 3 st LED per pixel) med felavkännande kretsar, där får vi en e-mail om en enda LED går sönder.

Så det finns redan.

Vanliga Kina-kretsar för LED-drivning är t.ex. MBI5026.
Vill du ha med felavkänning på LED-nivå finns det MBI5034.

Desa kretsar är kopior av andra kretsar från t.ex. Dallas/Maxim.
Basher52
Inlägg: 139
Blev medlem: 12 maj 2015, 01:20:19

Re: Bästa sätt att bygga "felande diod"-larm

Inlägg av Basher52 »

MBI5026 är en av dom jag kollat på men hur ska man då göra det för denna har 16 kanaler så undrar om du har nån ritning på detta då enl mej skulle gå 31 kretsar om man tar 3 LEDs oer kanal.
Måste ju användas på nåt annat sätt än det jag tänker på, dvs 3 LEDs per kanal.
Användarvisningsbild
Icecap
Inlägg: 26136
Blev medlem: 10 januari 2005, 14:52:15
Ort: Aabenraa, Danmark

Re: Bästa sätt att bygga "felande diod"-larm

Inlägg av Icecap »

Om du har 3 st LED per pixel Kan du välja mellan att kunde detektera pixelfel vid att just ha 3 st LED i serie per utgång - eller LED fel och då ha 1 st LED per utgång. Frågan är ju om du ska ha larm på del-pixelnivå eller på pixelnivå - och det kan bara du svara på.

Ofta multiplexar man raderna och låter drivkretsen stå för kolumnerna, då kan du med en enkel 1-av-8 ('138) och en enkel drivkrets styra upp till 128 pixlar. 2 st drivkretsar i serie och det blir 256 st pixlar.

Vanligen monteras kretsarna så att Röd får en egen sträng med drivkretsar, Grön en annan och Blå likaså.
Basher52
Inlägg: 139
Blev medlem: 12 maj 2015, 01:20:19

Re: Bästa sätt att bygga "felande diod"-larm

Inlägg av Basher52 »

Nu är ju detta stora trafikskyltar, typ höjdvarning etc så inga LEDar för pixlar och avancerad grafik.
Skyltarna har fasta layouts där hål finns för LEDsen som sitter innuti, så kallade 'Inverted Signs'.

Röda LEDs för ringen, vita LEDs för siffrorna och gula för dom blinkande "flashen" i hörnen.
Vanliga 5mm LEDar.
Som det är nu matas allt från en krets med en PIC på som får signal från givare som då ska tända skylten.

Multiplexing låter ju bra, får lov å kolla om jag hittar nåt exempel med det då jag inte tidigare hållit på med det.
"Det heter inte improvicera, det heter forska när man inte vet vad man gör".
xxargs
Inlägg: 10183
Blev medlem: 23 september 2006, 14:28:27
Ort: Södertälje

Re: Bästa sätt att bygga "felande diod"-larm

Inlägg av xxargs »

Skall du börja tänka på multiplexing så måste du tänka på flimmerkänslighet hos betraktaren, och att somliga har den gränsen satt väldigt högt - och extremt tydligt även vid hög takt om det är rörligt över förarens synbild vid passage så det blir olika stroboskope-effekter. Extremt irriterande om man som jag har flimmerkänsligheten betydligt högre än de flesta och det är ganska många som är känsliga för det.

Så nej, kör inte multiplexing om du kan hitta någon annan lösning!!. och måste du multiplexa - se till att det går fort och fördela dessa väl över lysdioderna så att det inte blir mönster (stroboskopeffekt) när blicken sveper över skylten i olika hastigheter, även vid en snabbare ögonrörelse som är vanligt förekommande vid körning.

Det är bara att titta på bilarnas led-baserade röda bak och bromslysen - de var för hemska till en början tills att även biltillverkarna lärde sig att snabba upp blinkfrekvensen eller att med omvandlarna DC-styra dessa för olika ljusnivåer.
Användarvisningsbild
Icecap
Inlägg: 26136
Blev medlem: 10 januari 2005, 14:52:15
Ort: Aabenraa, Danmark

Re: Bästa sätt att bygga "felande diod"-larm

Inlägg av Icecap »

Med det användningsområde vill även jag råda ifrån att använda multiplexing.

Frågan är fortfarande exakt vilka kravspecifikationer som finns. Är det avkänning på den enstaka LED eller per grupp om 3?
Basher52
Inlägg: 139
Blev medlem: 12 maj 2015, 01:20:19

Re: Bästa sätt att bygga "felande diod"-larm

Inlägg av Basher52 »

Ja att man måste dra upp hastigheten kan jag förstå, men har u sett LEDarna som sitter på vissa laddare att om man rör ögonen fram å tebax så "blinkar" den, så i detta fall skulle vara disaster :P

Upphandlingen har inget listat om enstaka LED eller grupp om 3, det viktiga för dom är 15%'s bortfall.
Det är Trafikverket som bestämmer, jag frågade säljarna här om det är 15% per sektion, t ex 15% på varje siffra, 15% på flashers etc men nope, 15% totalt, vilket för mej är totalt sjukt, 14% på hela skylten kan ju ge en hel siffra svart beroende på antal LEDs på den.
Dagens skyltar är inte matrisbaserade så antal LEDs är inte mycket som kan i sin tur ge effekten, med ovanstående 15%, ge en oläsbar skylt.

OK, ska kolla vidare, men tror inte vi hinner med på denna men kan vara bra å veta för framtiden.
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin
Inlägg: 14850
Blev medlem: 16 april 2006, 17:04:10

Re: Bästa sätt att bygga "felande diod"-larm

Inlägg av mrfrenzy »

Att myndigheter gör dåliga upphandlingar är inget ovanligt.
Förhoppningsvis är den leverantör som får anbudet så seriös att det blir en bra lösning ändå. Är han inte det så blir det en kass installation, myndigheten får ta kostnaden för förbättring och sen lär dom sig till nästa upphandling.
Användarvisningsbild
Icecap
Inlägg: 26136
Blev medlem: 10 januari 2005, 14:52:15
Ort: Aabenraa, Danmark

Re: Bästa sätt att bygga "felande diod"-larm

Inlägg av Icecap »

Vid "vanliga" LED-skyltar accepterar man 1-2% fel, vissa mindre seriösa kan acceptera 5% fel.

Så 15% är MYCKET och kan rent faktisk avkännas ganska enkelt med strömmätning.
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33749
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Bästa sätt att bygga "felande diod"-larm

Inlägg av Glenn »

mrfrenzy skrev:Att myndigheter gör dåliga upphandlingar är inget ovanligt.
Förhoppningsvis är den leverantör som får anbudet så seriös att det blir en bra lösning ändå. Är han inte det så blir det en kass installation, myndigheten får ta kostnaden för förbättring och sen lär dom sig till nästa upphandling.
Det är iofs inte alltid lätt,jag har själv varit på myndighetssidan och försökt ställa krav, det blir lätt typ

Myndigheten gör en upphandling och kravställer "Vi behöver någon som kan göra X och Y."

Flera företag vill göra jobbet, man väljer den billigaste och det företaget börjar jobba.

Då upptäcker jag som tekniker en massa problem som företaget inte kan/vill lösa och påpekar detta, nån slags jurist säger då att
det specificerades inte i upphandlingen så det kan vi inte kräva, men till nästa upphandling så lägger vi till det.

Myndigheten gör en upphandling och kravställer "Vi behöver någon som kan göra X och Y, på sättet Z, genom att göra blabla"

Flera företag vill göra jobbet, man väljer den billigaste och det företaget börjar jobba.

Nu upptäcker jag som tekniker att företaget struntar fullständigt i att göra på sättet Z och blabla utan gör som innan bara.

Någon slags jurist tittar på det och säger att vi kan inte göra något då det inte specificerades i upphandlingen vad som händer om
företaget gör fel, möjligen kan vi avbruta avtalet, men det blir så krångligt att det är bättre att vänta på en ny upphandling.

Myndigheten gör en upphandling och kravställer "Vi behöver någon som kan göra X och Y, på sättet Z, genom att göra blabla, vid vite om detta inte uppfylls"

Exakt NOLL företag hoppar på upphandlingen.


..Exempel ur verkligheten..
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin
Inlägg: 14850
Blev medlem: 16 april 2006, 17:04:10

Re: Bästa sätt att bygga "felande diod"-larm

Inlägg av mrfrenzy »

Det löses genom att inköparen bjuder in 2-4 företag till dialog före upphandlingen och beskriver x, y, z.

Då kan företaget A meddela "z är tyvärr omöjligt för oss att bygga, men ni kan få F istället som är både billigare och bättre"

Myndigheten gör en upphandling där man kräver x,y,f
Det slutar med att Företag B som inte ens var med i dialogen lämnar bästa anbudet med X,Y,F
Dom vinner upphandlingen och resultatet blir utmärkt.

(Exempel ur verkligheten där jag var företag A)
Skriv svar