Elsäkerhetsverket

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
ToPNoTCH
Inlägg: 4847
Blev medlem: 21 december 2009, 17:59:48

Re: Elsäkerhetsverket

Inlägg av ToPNoTCH »

Nerre skrev: Såvitt jag vet så provar alla de stora kedjorna de produkter de köper in. Jula, Clas O, Rusta, IKEA etc har lärt sig den hårda vägen.
Hobbex, Biltema, Deltaco, Rusta har produkter på listan. Jag kan nog tycka att dom räknas till stora kedjor.

Jag förstår för övrigt inte alls argumentet att det "inte är det stora problemet" när Svenska företag som man skall kunna lita på köper in sin egna Kina skit.
Det är väl förfan ett jätteproblem. Jag är helt på breflabbs linje "Oansvariga tillverkare och importörer skall ju stängas ute från marknaden"
ToPNoTCH
Inlägg: 4847
Blev medlem: 21 december 2009, 17:59:48

Re: Elsäkerhetsverket

Inlägg av ToPNoTCH »

Krille Krokodil skrev:
ToPNoTCH skrev:Nej breflabb har rätt.
Problemet är att om man vill vara en "god medborgare" och tryggt köpa en produkt från Jula, så får man samma skit som om man privatimporterar.
Inte alls, i Kina kan det var hur usel kvalitet på som helst. Du kan få produkter som tillverkaren
knappast kan ha testat själv på något sätt alls, allt de har brytt sig om är att göra produktens yta
säljbar.

Det är guldruschen i Klondyke där nu, vem som helst, oavsett vilken kompetens de har, kan smälla upp
en fabrik och tillverka hur dåliga produkter som helst och finna en marknad för dem. Vi får A, B och
C-kvalitet, fattigare regioner får deras D-Z.
Du behöver nog vakna upp...troligen är 90% (minst) av elektroniken du köper tillverkat i Kina.
Givetvis varierar kvaliteten och det billigaste Kina joxet är inte i klass med det dyrare.
Flera företag står för designen/konstruktionen men lägger tillverkningen i Kina och kan ju därför (om dom ha tur) ha kontroll på vad dom säljer.

Sen har vi rötäggen som tar in billigt och gör storförtjänst utan att produkterna är säkra. Dom ÄR ett problem.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45173
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Elsäkerhetsverket

Inlägg av TomasL »

ToPNoTCH skrev:
Nerre skrev: Såvitt jag vet så provar alla de stora kedjorna de produkter de köper in. Jula, Clas O, Rusta, IKEA etc har lärt sig den hårda vägen.
Hobbex, Biltema, Deltaco, Rusta har produkter på listan. Jag kan nog tycka att dom räknas till stora kedjor.

Jag förstår för övrigt inte alls argumentet att det "inte är det stora problemet" när Svenska företag som man skall kunna lita på köper in sin egna Kina skit.
Det är väl förfan ett jätteproblem. Jag är helt på breflabbs linje "Oansvariga tillverkare och importörer skall ju stängas ute från marknaden"
Naturligtvis finns de med på listan, konstigt vore annars.
Och ja de har lärt sig den hårda vägen. Gissar att deras leverantörer i hemlighet ändrar specarna för att massproduktionen skall bli billigare.
Sen händer det ju att produkter "slinker" emellan.
Användarvisningsbild
Hobbyisten
Inlägg: 2531
Blev medlem: 3 december 2017, 22:55:25

Re: Elsäkerhetsverket

Inlägg av Hobbyisten »

Hur GÖR man om man vill försäkra sig om att få en kvalitetsprodukt ? Tysktillverkade grejor ? Jag är rätt sur på att att mitt oscilloskop som jag betalade ca 3Kkr för strejkar, tillverkaren har både en kinesisk och en amerikansk sida, vilket borde betyda att produkten är kinesisk, för dom importerar väl inget.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45173
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Elsäkerhetsverket

Inlägg av TomasL »

Man köper en kvalitetsprodukt, och betalar vad det kostar, finns inga andra sätt.
Kvalitetsprodukten i fråga är troligen tillverkad i Kina, eftersom de är rätt duktiga på kvalitet också.
Det handlar som alltid, vad man vill betala.

Beträffande Oscilloskop, tja, köp TEK, Agilent eller liknande.

Du får alltid vad du betalar för.

Rolls Royce spec till Trabant-pris, existerar inte.
Användarvisningsbild
AndLi
Inlägg: 17048
Blev medlem: 11 februari 2004, 18:17:59
Ort: Knivsta
Kontakt:

Re: Elsäkerhetsverket

Inlägg av AndLi »

Kina har klättrat för högt upp i näringskedjan för att vara ett billigt ställe att tillverka elektronik längre, produktionen drar nu vidare till länder med billigare personal.
Men det går utmärkt att tillverka kvalitet i Kina, vi har gjort det under mer än 15 år nu...
Nerre
Inlägg: 26655
Blev medlem: 19 maj 2008, 07:51:04
Ort: Upplands väsby

Re: Elsäkerhetsverket

Inlägg av Nerre »

ToPNoTCH skrev:
Nerre skrev: Såvitt jag vet så provar alla de stora kedjorna de produkter de köper in. Jula, Clas O, Rusta, IKEA etc har lärt sig den hårda vägen.
Hobbex, Biltema, Deltaco, Rusta har produkter på listan. Jag kan nog tycka att dom räknas till stora kedjor.
Jag vet inte om du missade det, men vi pratar om sannolikhet. Det är ingen tillverkare som inte nån gång haft problem, frågan är hur vanligt förekommande det är.

Det kan också vara så att problemet med produkterna inte är konstruktionsrelaterat utan produktionsrelaterat (t.ex. att fabriken börjat slarva). Man testar ju inte varje enskilt exemplar, men testar ett exemplar av produkten och sen är tanken att fabrikens kvalitetsstyrning ska se till att alla tillverkare exemplar är likadana.
Användarvisningsbild
Teknikern
Inlägg: 6974
Blev medlem: 29 juni 2007, 14:09:48
Ort: Sköldinge

Re: Elsäkerhetsverket

Inlägg av Teknikern »

Bjaellerud skrev:Många av produkterna som beläggs med försäljningsförbud alstrar radiostörningar.
De är inte kul för oss som lyssnar på radio, kortvåg och VHF UHF amatörband.
I vissa fall stör dessa produkter ut även mobiltelefoner som ju egentligen är en kommunikationsradio, utstörda bilradio, utstörda TV-mottagare har vi alla hört om.
Ökningen är sådan att snart är det mer regel än undantag att skräpelektronik verkligen stör ut radio på både VHF UHF och mikrovåg.
Så det är inte en fråga bara för radioamatörer.

Den som använder en icke CE-märkt produkt som sänder ett brett spektra av radiosignaler, och stör ut exvis kommunikationsradion för blåljusen, har om det kan bevisas, straff att vänta.

Sen har vi en livslängdsfråga på dessa produkter, de håller kanske bara hälften av den tid som kvalitetsprylar håller.
Det är dock ett enkelt problem, bara att köpa nytt.... (jag talar om livslängden på produkterna, inte köparna)

Roy
Det är inte bara "privatimporterad skräpelektronik från Kina" som stör, jag brukar ta fikarast när jag ska ladda skruvdragare och borrmaskin mm. för då låter radion som står över 8 meter från laddarna som ett tröskverk oavsett kanal och frekvens och det gäller samtliga laddare och det är inga "no name skitmaskiner från Kina" utan Makita, Hitachi, DeWalt och Milwaukee. Samtliga laddare är originalladdare.
xxargs
Inlägg: 10183
Blev medlem: 23 september 2006, 14:28:27
Ort: Södertälje

Re: Elsäkerhetsverket

Inlägg av xxargs »

nybörjarnörd skrev:Hur GÖR man om man vill försäkra sig om att få en kvalitetsprodukt ? Tysktillverkade grejor ? Jag är rätt sur på att att mitt oscilloskop som jag betalade ca 3Kkr för strejkar, tillverkaren har både en kinesisk och en amerikansk sida, vilket borde betyda att produkten är kinesisk, för dom importerar väl inget.
för 3000:- så förväntas ingen kvalitet - när du betalat > 10000:- för en Tek i 1989 års penningvärde så börja det vara något användbart ;-)

sedan om man går på agilent/keysight så kan man hälla hur mycket pengar som helst på ett oscilloskop om man vill...
Användarvisningsbild
Krille Krokodil
Inlägg: 4062
Blev medlem: 9 december 2005, 22:33:11
Ort: Helsingborg

Re: Elsäkerhetsverket

Inlägg av Krille Krokodil »

ToPNoTCH skrev:Du behöver nog vakna upp...troligen är 90% (minst) av elektroniken du köper tillverkat i Kina.
Givetvis varierar kvaliteten och det billigaste Kina joxet är inte i klass med det dyrare.
Flera företag står för designen/konstruktionen men lägger tillverkningen i Kina och kan ju därför (om dom ha tur) ha kontroll på vad dom säljer.

Sen har vi rötäggen som tar in billigt och gör storförtjänst utan att produkterna är säkra. Dom ÄR ett problem.
"Inte i klass med det dyrare" är vad som når lågprisvaruhusen i Sverige, de sämsta produkterna
på den kinesiska marknaden sakar all form av elsäkerhet och kvalitet, fullständigt livsfarliga saker
riktade mot marknaden "dumma" turister, någon som beställer på nätet från andra sidan jordklotet,
fattiga kineser eller export till länder där man tjänar några $1 per dag. Motsvarande CE är ännu bara i
sin linda i Kina, där finns ingen lägsta ribba för produkter än.

Här har du exempel på ungefär var den lägsta kvaliten är i Kina och är du skicklig på att pruta orkar
göra det i 30 minuter så kan du nog få det skräpet för några kronor.

dangerous chinese water heater


Inside a heated shower head. (suicide shower)
ToPNoTCH
Inlägg: 4847
Blev medlem: 21 december 2009, 17:59:48

Re: Elsäkerhetsverket

Inlägg av ToPNoTCH »

Nerre skrev:
ToPNoTCH skrev:
Nerre skrev: Såvitt jag vet så provar alla de stora kedjorna de produkter de köper in. Jula, Clas O, Rusta, IKEA etc har lärt sig den hårda vägen.
Hobbex, Biltema, Deltaco, Rusta har produkter på listan. Jag kan nog tycka att dom räknas till stora kedjor.
Jag vet inte om du missade det, men vi pratar om sannolikhet. Det är ingen tillverkare som inte nån gång haft problem, frågan är hur vanligt förekommande det är.

Det kan också vara så att problemet med produkterna inte är konstruktionsrelaterat utan produktionsrelaterat (t.ex. att fabriken börjat slarva). Man testar ju inte varje enskilt exemplar, men testar ett exemplar av produkten och sen är tanken att fabrikens kvalitetsstyrning ska se till att alla tillverkare exemplar är likadana.
Absolut missade jag det.
Troligen beroende på att du inte nämner "sannolikhet" eller något åt det hållet alls.

Om man provar alla produkter man köper in och man gör det på rätt sätt så är "sannolikheten" 0% och andra sidan.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45173
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Elsäkerhetsverket

Inlägg av TomasL »

Om man provar alla produkter man köper in och man gör det på rätt sätt så är "sannolikheten" 0% och andra sidan.
Nej, det är den garanterat inte, du kan vara fullständigt övertygad om att de stora aktörerna gör allt i sin makt för att produkterna klarar alla krav.
Men när en produkt går i serieproduktion blir det svårare.
ToPNoTCH
Inlägg: 4847
Blev medlem: 21 december 2009, 17:59:48

Re: Elsäkerhetsverket

Inlägg av ToPNoTCH »

Du menar typ att "testexemplaret" ger bra resultat men att tillverkaren slarvar (medvetet/omedvetet) i efterföljande massproduktion.

Så kan det ju vara.
Kan tänka mig att risken är större om produktionen ligger i Kina dessutom för det är antagligen svårare att göra något juridiskt med det.
Användarvisningsbild
Krille Krokodil
Inlägg: 4062
Blev medlem: 9 december 2005, 22:33:11
Ort: Helsingborg

Re: Elsäkerhetsverket

Inlägg av Krille Krokodil »

Kvalitet i produktionen är något man måste jobba med varje dag, året runt, år efter år för att den inte
ska falla. Och/eller så får man bygga in det i processen, inom fordonsindustrin i EU så får där nog knappt
ens finnas rent manuella processer längre, allt måste manuellt monterat måste ha någon typ av
redundans med sensorer som kan upptäcka om montören inte lyckas montera rätt.

Utvecklingsprojekt kan också sluta i produkter som var väldigt svår att tillverka, så då får du kvalitetproblem
pga produkten är mer tekniskt avancerad än vad dina maskiner och din personal kan hantera.

Och då är den främsta kompetensen i företaget uppbunden i att utveckla nästa produkt, så de har inte tid att
hjälpa till att analysera och lösa problemen med den gamla produkten.

De flesta produkt- och produktionsutvecklingsprojekt jag har jobbat i har varit som att spela blixtschack, det
hela tiden nya oväntade problem som dyker upp samtidigt som deadline kryper allt närmre.
Nerre
Inlägg: 26655
Blev medlem: 19 maj 2008, 07:51:04
Ort: Upplands väsby

Re: Elsäkerhetsverket

Inlägg av Nerre »

ToPNoTCH skrev:
Nerre skrev: Jag vet inte om du missade det, men vi pratar om sannolikhet.
Troligen beroende på att du inte nämner "sannolikhet" eller något åt det hållet alls.
Om du följer tråden lite bakåt så kommer du snart till ett inlägg där TomasL skriver:
Sannolikheten att du köper skit är flera hundra gånger större om du privatimporterar
Det var där detta med sannolikheten började. Mitt inlägg var alltså en förklaring till varför sannolikheten är större vid privatimport.

Sen är det alltså varje TYP man testar, inte varje enskilt exemplar. Som jag skrev är det fabrikens kvalitetsstyrning som ska se till att varje tillverkat exemplar är identiskt med det provade. Små kedjor har ingen egen kontroll utan litar på att fabriken är ISO 9000-certifierad, men de stora kedjorna gör faktiskt egna revisioner av fabrikerna (de köper dock för det mesta revisionstjänsten av revisionsföretag, vår division Business Assurance säljer en hel del sånt).
Skriv svar