Driva rc bil med skruvdragarbatteri

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Pontus Berggren
Inlägg: 7
Blev medlem: 18 mars 2019, 13:26:06

Driva rc bil med skruvdragarbatteri

Inlägg av Pontus Berggren »

Hej
Jag går i tankarna på att göra ett skjutmål för tskytteträning av en rc bil och en grissiluett på.
Men jag skulle föredra att inte spendera allt för mycket pengar på detta.
Man kan hitta bilar för runt 800 kr i storlek 1:10 eller likande som går drygt 30 km i timmen vilket behövs, men de är så små batterier på dem.
De räcker oftast bara 10 min eller så.

Tänkte att man kanse kunda driva dem med ett makita batteri 18v i stället efter som jag har flera stycken .

Men hur går jag då till väga för att driva en motor på 7,4 v med att "18v"batteri, de mäter väl mer än så typ dryga 19 skulle jag tro?
Användarvisningsbild
Icecap
Inlägg: 26147
Blev medlem: 10 januari 2005, 14:52:15
Ort: Aabenraa, Danmark

Re: Driva rc bil med skruvdragarbatteri

Inlägg av Icecap »

Vanligen går skyttemål på räls i någon form så att målets förflyttning är linjär mellan två punkter.

Därmed kan man ha wire-/snöredrag och motorn placerat fast och icke på målet.
Därmed blir motorns och batteriets vikt och storlek "likgiltig".

Så jag hade tagit en torkarmotor och ett bilbatteri. Vissa torkarmotorer kan ha svårt att köra baklänges men det kan fixas.
På torkarmotorn monterar man en lämplig skiva för snöret, diametern bestämmer max. hastighet som skivan kan köra med.

Det går såklart att fixa att motorn bara behöver köra ena hållet men ändå kan köra skivan fram och tillbaka.
Pontus Berggren
Inlägg: 7
Blev medlem: 18 mars 2019, 13:26:06

Re: Driva rc bil med skruvdragarbatteri

Inlägg av Pontus Berggren »

Nej nej, bilen ska fortfarande fungera som bil med grisen ovanpå. Så kan man köra omkring den och skjuta på tavlan, det blir en ganska realistisk och utmanande träning.
Användarvisningsbild
arvidb
Inlägg: 4537
Blev medlem: 8 maj 2004, 12:56:24
Ort: Stockholm

Re: Driva rc bil med skruvdragarbatteri

Inlägg av arvidb »

Pontus Berggren skrev:Men hur går jag då till väga för att driva en motor på 7,4 v med att "18v"batteri, de mäter väl mer än så typ dryga 19 skulle jag tro?
Det går att lösa men det blir dyrt och krångligt (ny ESC och motor behövs av typer som inte direkt är standard inom RC). Mycket enklare att skaffa ett större batteri med rätt spänning istället.

Hur mycket energi är det i de batterier som räcker bara ca 10 minuter? Hur mycket är det i Makitabatterierna? Och hur lång drifttid behöver du?
Pontus Berggren
Inlägg: 7
Blev medlem: 18 mars 2019, 13:26:06

Re: Driva rc bil med skruvdragarbatteri

Inlägg av Pontus Berggren »

Batteriet är på 7,4 v och 1100mAh och "körtiden" ska vara 10 min enligt återförsäljaren.

Det är inget måste att lösa det på det viset, man kan ju förmodligen skaffa fler batterier till bilen, men jag tänkte att det var enkelt att ha makita som är på både 3, 4 och 5Ah och bara byta när de är slut.
De blir ju liksom fulladdade på 40 min mot bilens 150min laddtid.

Det är inte så "enkelt" att man kan sätta en resistor av lämplig storlek på +kabeln från batteriet?
Användarvisningsbild
Icecap
Inlägg: 26147
Blev medlem: 10 januari 2005, 14:52:15
Ort: Aabenraa, Danmark

Re: Driva rc bil med skruvdragarbatteri

Inlägg av Icecap »

Du ska definitivt har en ESC med PWM-styrning av hastigheten på motorn!
Motstånd är bara ren förlust.
Pontus Berggren
Inlägg: 7
Blev medlem: 18 mars 2019, 13:26:06

Re: Driva rc bil med skruvdragarbatteri

Inlägg av Pontus Berggren »

Styrning av motorn hoppas jag finna på bilen redan xD
Om jag, som det blir ungefär halverar volten från batteriet så förbrukar den fortfarande 18 v men en resistor emellan antar jag?
Det berode ju ändå få 2,5 Ah ut ett 5Ah batteri eller? Jag vet inte hur det funkar.
Glattnos
Inlägg: 2984
Blev medlem: 29 oktober 2009, 20:01:18

Re: Driva rc bil med skruvdragarbatteri

Inlägg av Glattnos »

När jag körde 1:10 RC-bil så tränade jag på offroad-bana ca 30min per batteri, så köp ett riktigt drivsystem så sparar det mycket problem. Det är väldigt stor skillnad i körtid på LiPo batterier och borstlöst system jämfört med NiMh-batterier och borstade system(som oftast följer med billiga bilar). Sen tror jag att en 1:10 bil är lite väl liten för den kommer inte kunna ha en stor gris-siluett, inte pga effekten utan för att den kommer vara bångstyrig pga vind och fartvind.

Normal ladd-tid för ett LiPo-batteri av den typen är 60min(1C) men det går att ladda på 30min(2C) nån gång ibland utan att dom tar skada.
Senast redigerad av Glattnos 18 mars 2019, 14:46:21, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33799
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Driva rc bil med skruvdragarbatteri

Inlägg av Glenn »

Motstånd är en väldigt dum ide, drar bilen så mycket kommer du få en väldigt hög förlust i motstånden, det finns mindre dåliga lösningar då om du verkligen måste använda makitabatteriet.

Men tänk också på att en leksaksbil (alltså en RC-bil köpt som leksak och inte hobbyprodukt, största skillnaden brukar vara att inte alla delar finns som reservdelar) som anges att klara 30km/h troligen inte gör det i verkligheten ens för sej själv, det skarvas rätt friskt med dom där siffrorna.

Ska du sedan låta den dra nåt stort grismål så hamnar du nog snarare på kanske 5-10km/h.
Användarvisningsbild
arvidb
Inlägg: 4537
Blev medlem: 8 maj 2004, 12:56:24
Ort: Stockholm

Re: Driva rc bil med skruvdragarbatteri

Inlägg av arvidb »

Pontus Berggren skrev:Styrning av motorn hoppas jag finna på bilen redan xD
Om jag, som det blir ungefär halverar volten från batteriet så förbrukar den fortfarande 18 v men en resistor emellan antar jag?
Det berode ju ändå få 2,5 Ah ut ett 5Ah batteri eller? Jag vet inte hur det funkar.
Kopplar du in en "2s"-ESC (gjord för 7,4 V) till ett batteri på 18 V så är det adjöss med ESC:en. Spänningsfallet över eventuellt motstånd är proportionerligt mot strömmen så utan fullt gaspådrag så kommer du fortfarande att ha fulla batterispänningen på ESC:en.

Dessutom: en 1/10 RC-bil värd namnet drar nog nånstans runt 500 W? Det blir ett väldigt stort motstånd om du ska bränna bort halva den effekten! Och hur ska du få bort vämen som blir resultatet?

Nej, som sagt, vill du köra med högre batterispänning så behöver du ESC och motor som är gjorda för den spänningen.
Pontus Berggren
Inlägg: 7
Blev medlem: 18 mars 2019, 13:26:06

Re: Driva rc bil med skruvdragarbatteri

Inlägg av Pontus Berggren »

Det är kul att ni engagerar er. :lol:
Men det absolut är inte så att det måste lösas till varje pris, det var bara en tanke jag fick.
Jag hade tänkt få ihop hela prylen för 1500-2000 inklusive allt så att hålla på och byta ut halva bilen är inte aktuellt.

Jag frågar eftersom jag inte vet och det är uppenbart att det inte är någon bra idé så tack.

Angående vikten så hade jag tänkt göra siluetten i fomcore eller kanalplast eller liknande, tror hela grejen hade vägt max 0.5-1 kg mer än original och 15-20 km i timmen hade räkt så jag räknade med hastighetsförlust pga ökad vikt.

Tack för visat intresse.
Pöss på er! :D
Användarvisningsbild
netrunner
Inlägg: 5510
Blev medlem: 4 februari 2005, 12:26:05
Ort: 127.0.0.1

Re: Driva rc bil med skruvdragarbatteri

Inlägg av netrunner »

Jag kör inget av mina "18V sladdlösa batteriverktyg" från original-batteri

alt1. ett 12V MC-batteri + 10-pack med DC-DC stepup för runt 70kr på Ebay. Då får man 18V och ca 30A. Kort sladd mellan. Drog 1200 skruv i en fasad med detta.

alt2. ful-hack av original-batteriet och billiga RC-LiPo batteri på REA. Man laddar ur batterierna och sen pillar man ihopp dom så att man får samma antal celler i serie men mycket mer kapacitet. Samtidigt som man behåller original-BMS (battery management system). Här får man vara lite medveten om vad man gör. Samt ha bra lödkolv. Stor risk för brand annars.

EDIT: Givetvis bör man kunna göra åt andra hållet, dvs 10st DC-DC step down och få bilen att gå från ett 18V agg.
Användarvisningsbild
Lennart Aspenryd
Tidigare Lasp
Inlägg: 12607
Blev medlem: 1 juli 2011, 19:09:09
Ort: Helsingborg

Re: Driva rc bil med skruvdragarbatteri

Inlägg av Lennart Aspenryd »

Börja med det basala! Att få RC bilen att köra grissiluetten fram och tillbaka.
10 minuter är lång körtid om du vill ha en övningsbana typ älg eller hjortdjur!
gettyimages-178905745-1024x1024.jpg
Även siluett av en kulting kan vara svår att hantera i vinden.
Klipp till av kartong och testa.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
prototypen
Inlägg: 11076
Blev medlem: 6 augusti 2006, 13:25:04
Ort: umeå

Re: Driva rc bil med skruvdragarbatteri

Inlägg av prototypen »

Måste det vara skottsäker kaross på bilen?
Menar, kan bli tungt.
En stepdown regulator 18 till 7 volt "fördubblar" kapaciteten (Ah) på batteriet. (Ah är en bra konstig enhet)
Protte
Pontus Berggren
Inlägg: 7
Blev medlem: 18 mars 2019, 13:26:06

Re: Driva rc bil med skruvdragarbatteri

Inlägg av Pontus Berggren »

Har du inte bättre tro på mitt skytte?! :lol:
Nej nej ska snarare ta bort karossen på bilen för att spara några gram :D
Skriv svar