Krets innehållandes 3st PC-fläktar samt spänningsreglage

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Requake
Inlägg: 4
Blev medlem: 17 mars 2019, 12:07:44

Krets innehållandes 3st PC-fläktar samt spänningsreglage

Inlägg av Requake »

Hej! Jag är ny här på EF! Jag har inte riktigt greppat det här med ellära ännu, men jag är villig att lära mig så bare with me :)

Jag skulle vilja seriekoppla 3st PC-fläktar i en krets, tillsammans med en strömbrytare och ett spänningsreglage. Spänningsreglagets syfte är att justera fläktarnas hastighet. Detta kommer i sin tur påverka ljudnivån.

Syftet med denna krets är att framställa en prototyp av en produkt som torkar ett speciellt livsmedel, och innan jag sätter igång och bygger en behållare avsedd för detta vill jag se till att all elektronik som ska monteras in i behållaren/chassit fungerar korrekt.

En fläkt ska agera insug, en ska blåsa ut luft ur behållaren, och en fläkt kommer enbart generera ytterligare luftflöde inuti behållaren. Därav 3st fläktar.

Min fråga är då alltså hur jag ska koppla ihop allting för att få det att fungera korrekt. Nedan följer min tilltänkta komponentlista hittills:

3st 120mm PC-fläktar
Strömbrytare
Potentiometer (spänningsreglage)
Strömkälla, kommer antagligen bli någon slags modifierad laptop-laddare eller dylikt

Jag förstår givetvis att ni måste få reda på fläktarnas specifikationer innan ni överhuvudtaget kan svara på några frågor. Jag ska fråga en säljare på AliExpress om detta, och återkommer här i tråden när jag har fått svar. Det jag förmodar att jag måste ta reda på är vilken spänning samt ström fläktarna behöver, samt vilken resistans de har.

Sammanfattning av frågor

Är seriekoppling det bästa tillvägagångssättet utifrån mina behov?
Räcker det med enbart en potentiometer för att reglera spänningen i min krets?
Hur tar jag reda på vilket värde min potentiometer ska ha?

Jag återkommer antagligen vid ett senare tillfälle med mer frågor, men jag skulle behöva någon att bolla idéer med för att räta ut diverse frågetecken :)
Användarvisningsbild
prototypen
Inlägg: 11072
Blev medlem: 6 augusti 2006, 13:25:04
Ort: umeå

Re: Krets innehållandes 3st PC-fläktar samt spänningsreglage

Inlägg av prototypen »

Måste det vara 3 fläktar?
Ekonomiskt är det billigare med en kraftigare.

Om det nu måste vara 3 så är det naturliga att parallellkoppla strömmen, alla röda ihop och alla svarta ihop.
För reglering finns det färdiga moduler från Kina för mindre pengar än vad man köper komponenterna för.

Protte
Requake
Inlägg: 4
Blev medlem: 17 mars 2019, 12:07:44

Re: Krets innehållandes 3st PC-fläktar samt spänningsreglage

Inlägg av Requake »

Nej, inte nödvändigtvis. Hur ska jag placera fläkten dock om jag enbart har en?

Vad ska man söka på för att hitta dessa spänningsreglage-komponenter, på exempelvis AliExpress?

EDIT: Kom på att man rimligtvis placerar den enda och lite kraftigare fläkten i mitten av "lådan" :)
Användarvisningsbild
prototypen
Inlägg: 11072
Blev medlem: 6 augusti 2006, 13:25:04
Ort: umeå

Re: Krets innehållandes 3st PC-fläktar samt spänningsreglage

Inlägg av prototypen »

Då jag inte vet vad du ska torka och hur mycket är det svårt.
Om man gör ett dubbelt lock (blir en låda) och gör små hål i det undre och fläkten i det övre så kan man få till bra cirkulation.
Jag skulle nog sätta ett filter på fläkten och blåsa in luft.

Mina vänner på forumet kan tipsa om "buck converter" med LM 2596. Själv handlar jag inte direkt från Kina.
PC laddare är ofta på högre spänning än 12 volt..........

Protte
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45168
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Krets innehållandes 3st PC-fläktar samt spänningsreglage

Inlägg av TomasL »

Requake skrev: Vad ska man söka på för att hitta dessa spänningsreglage-komponenter, på exempelvis AliExpress?
Kjell & Co, Claes Ohlson, Webhallen mfl ställen har fläktstyrningar.
E Kafeman
Inlägg: 3238
Blev medlem: 29 april 2012, 18:06:22

Re: Krets innehållandes 3st PC-fläktar samt spänningsreglage

Inlägg av E Kafeman »

Fläktstyrning mha av motstånd ger ofta begränsat varvtalsområde, för stort motstånd och fläkten startar inte alls. För säker start behövs så litet motstånd att när fläkten väl startar så blir varvtalet rätt högt.
Därför på alla moderna varvtals-reglerade PC-fläktar har man infört en kontroll-krets som kollar om fläkten snurrar. Sådana fläktar har tre eller fyra kablar pga den extra övervakningen och återkopplingen. Ska man varvtals-styra är sådana fläktar att föredra.
För att dessa fläktar behövs särskild styr och regler-övervakning om man ska få full nytta av återkopplingen. Det är dessbättre gott om enkla styrningar för denna typ av fläktar.
Enkel frontpanel med all elektronik inbyggd och med kontakter färdiga för att koppla in fläktarna via dess 3 och 4-poliga snabbkopplingar: https://www.aliexpress.com/item/5-25-LC ... 13909.html
Kräver minimalt med egen koppling förutom att koppla in 12 Volt från en nätadapter samt montera panelen i en låda.
Strömmen från adaptern måste minst kunna driva totala max-strömmen för fläktarna.
Just denna fläktstyrningen har medföljande temperatur-sensorer som kan väljas att styra fläktvarvtalet för varje fläkt men urvalet av alternativa styrningar är stort.
Requake
Inlägg: 4
Blev medlem: 17 mars 2019, 12:07:44

Re: Krets innehållandes 3st PC-fläktar samt spänningsreglage

Inlägg av Requake »

Tack för era svar. Jag överväger att ge mig på bygget utan att försöka reglera fläktarnas hastighet till en början. Jag vill nog känna mig mer säker på min sak så jag inte tar mig vatten över huvudet. Det är nog tillräckligt komplicerat för mig att seriekoppla dessa fläktar i sig.

Det var någon som nämnde att parallellkoppling istället vore optimalt. Bortsett från att hela kretsen i en seriekoppling bryts om en fläkt havererar, vad är egentligen fördelen med parallellkoppling i den här situationen?
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45168
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Krets innehållandes 3st PC-fläktar samt spänningsreglage

Inlägg av TomasL »

Du kan inte seriekoppla fläktarna, det fungerar inte.
svanted
Inlägg: 5082
Blev medlem: 30 augusti 2010, 21:20:38
Ort: Umeå

Re: Krets innehållandes 3st PC-fläktar samt spänningsreglage

Inlägg av svanted »

Du kan inte seriekoppla fläktarna, det fungerar inte.
onödigt vetande om du inte förklarar varför,
och då behöver du inte skriva det.
Användarvisningsbild
Hobbyisten
Inlägg: 2531
Blev medlem: 3 december 2017, 22:55:25

Re: Krets innehållandes 3st PC-fläktar samt spänningsreglage

Inlägg av Hobbyisten »

Jag tittade på seriekoppling av motorer på nätet lite snabbt, stod inget om det, om en fläkt ska ses som en last så måste ju det ju iaf bli så att man klarar sig med en tredjedel av spänningen vid parallellkoppling av tre fläktar istället för seriekoppling.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45168
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Krets innehållandes 3st PC-fläktar samt spänningsreglage

Inlägg av TomasL »

Alla datorfläktar mig veterligen är kommunicerade AC-motorer, dessa går inte seriekoppla.
Användarvisningsbild
prototypen
Inlägg: 11072
Blev medlem: 6 augusti 2006, 13:25:04
Ort: umeå

Re: Krets innehållandes 3st PC-fläktar samt spänningsreglage

Inlägg av prototypen »

Är fläktarna lite olika eller olika belastade (fläkten som bara ska dra runt luften i lådan har en annan belastning än in/ut fläktarna) så kommer inte spänningen att fördela sig lika över alla fläktarna någon får för hög spänning, någon för låg.

DESSUTOM är det enklare att hitta strömförsörjning på 12 Volt än 36.

Protte

PS Det heter (elektroniskt) kommuterade AC motorer, men det var väl något med autokorrekt
Användarvisningsbild
jesse
Inlägg: 9233
Blev medlem: 10 september 2007, 12:03:55
Ort: Alingsås

Re: Krets innehållandes 3st PC-fläktar samt spänningsreglage

Inlägg av jesse »

Varför har du bestämt dig för att seriekoppla fläktarna? Är det något problem med parallellkoppling?
Användarvisningsbild
Icecap
Inlägg: 26106
Blev medlem: 10 januari 2005, 14:52:15
Ort: Aabenraa, Danmark

Re: Krets innehållandes 3st PC-fläktar samt spänningsreglage

Inlägg av Icecap »

Om ämnet som ska torkas värms upp (mer eller mindre) kan det kanske vara en idé med en "omrörare-fläkt" om värmen inte kan distribueras väl på annat sätt, annars är det bara onödigt.

Men att ha en fläkt för insug och en för utblås är bara dåligt design.
Såklart kan lådan vara så pass otät att det inte fungerar med bara 1 st in- eller utblås - men då vill två fläktar inte göra mycket skillnad ändå anser jag.

MEN sedan kommer luftgenomströmningsbehovet. Om det ska pumpas mycket luft igenom kommer fläkten att låta, detta kan man minska vid att ha två fläktar - men monterat så att BÅDA pressar in eller suger ut luften. DÅ kan man sänka hastigheten på dom båda och ändå få ett flöde igenom. Men att montera dom som en sugande och en blåsande ger samma effekt som bara en fläkt.

Så designer du rätt behövs bara en enda fläkt. Är ljudet viktigt OCH flödet stort: montera två fläktar bredvid varandra.

Då du skriver PC-fläktar brukar de köra på 12V och ha tacho-signal ut. Då jag ju är µC-nörd hade jag styrd en PWM-utgång på en µC med en PI-reglering som tog tacho-signalen som input, då ville varvtalet vara stabilt och därmed luftflödet så länge fläktvingarna är rena.

PWM-signalen hade jag styrd en enkel step-down SMPS med, alltså en shottkydiod, en P-MOSFET med drivsteg till, en lämplig induktans och en kondensator.

Gäller det en uppvärmning för torkningen hade jag kanske även satt dit en temperatursensor också och reglerat efter den också.

Fläktarna (OM det finns fler) ska såklart spänningmatas parallellt.
Efter vad jag vet ger det inget större luftflöde att montera två fläkter efter varandra i ett rör - men trycket bör väl stiga.

Så tänk igenom ditt design, ta reda på nödvändig luftbyte och DÅ kan du komma i mål.
Användarvisningsbild
jesse
Inlägg: 9233
Blev medlem: 10 september 2007, 12:03:55
Ort: Alingsås

Re: Krets innehållandes 3st PC-fläktar samt spänningsreglage

Inlägg av jesse »

> ... PI-reglering ...

Eller den enklaste av algoritmer:

Kod: Markera allt

if (varvtal < bör_vara_varvtal)
{
        pwm_dc += 1;
}
else
{
pwm_dc -=1;
}
Om pwm_dc har ett omfång på t.ex. 0 .. 255 så blir det nog bra om man kör ovanstående "algoritm" cirka 20 - 50 ggr/sek.
Man måste givetvis även lägga till ett stopp vid 0 och 255 så inte pwm_dc hamnar utanför området.
Skriv svar