Mäta batterinivå under pågående laddning (arduino)

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
jojje123
Inlägg: 12
Blev medlem: 25 mars 2010, 10:51:34

Mäta batterinivå under pågående laddning (arduino)

Inlägg av jojje123 »

Hur ska man kunna mäta batterinivå under pågående laddning.
Jag ska göra ett automatstartande 12v elverk till husbil.
Nattetid så ska den bara ladda minimalt på lågt varvtal och jag vill avbryta den när batteriet är laddat till 50% ungefär. Hur får jag reda på att batterispänningen är ca 12.4-12.5v i viloläge under pågående laddning med en inspänning på 14.4v.
Jag kommer troligtvis använda mig av en arduino eller esp32
FormerMazda
Inlägg: 6075
Blev medlem: 27 februari 2006, 14:59:36
Ort: Tranås (Jönköping)

Re: Mäta batterinivå under pågående laddning (arduino)

Inlägg av FormerMazda »

Lär väl bara kunna ske genom att periodiskt koppla från laddning, och antingen vänta lite eller belasta lite, och mäta då.
Under pågående laddning som du säger så är ju spänningen högre.

Annars får du ladda med konstant spänning och när strömmen blir nära 0 så är du i mål. Men det är nog en knepigare ombyggnad.
Användarvisningsbild
Icecap
Inlägg: 26135
Blev medlem: 10 januari 2005, 14:52:15
Ort: Aabenraa, Danmark

Re: Mäta batterinivå under pågående laddning (arduino)

Inlägg av Icecap »

Det anser jag är svårt.

Men om man "känner" ackumulatorn borde det vara möjligt att plotta en kurva som viser laddningsström kontra spänning kontra laddningsgrad.

I själva verket borde detta ge ett bild av Ri vilket ger et bild av laddningsgraden.
jojje123
Inlägg: 12
Blev medlem: 25 mars 2010, 10:51:34

Re: Mäta batterinivå under pågående laddning (arduino)

Inlägg av jojje123 »

Precis som på många apparater (mobiltel , elscootrar etc) så kan man få reda på batteriprocent under pågående laddning.
Det är sådan information jag är ute efter
FormerMazda
Inlägg: 6075
Blev medlem: 27 februari 2006, 14:59:36
Ort: Tranås (Jönköping)

Re: Mäta batterinivå under pågående laddning (arduino)

Inlägg av FormerMazda »

Då läser du Icecaps inlägg. ;)
bearing
Inlägg: 11250
Blev medlem: 2 mars 2006, 01:01:45
Ort: Ängelholm

Re: Mäta batterinivå under pågående laddning (arduino)

Inlägg av bearing »

Spänningen ger bara information om laddningsstatuts när batteriet har vilat en timme eller så. Vilospänningen är som du säger i området kring 12.5V vid 50% SOC (State of charge - laddningsgrad). Men spänningen kan inte användas för att mäta SOC när ström går, eller nyligen har gått, genom batteriet.

Det du behöver göra för att lyckas med det du vill är att ständigt mäta strömmen som går genom batteriet, och integrera denna. Detta kallas för "Coulombräkning" eller “Coulomb Counting” på engelska. Om batteriet har 100Ah, och t.ex. 90Ah förbrukats under dagen, måste 40Ah laddas under natten för att nå 50% SOC. Om batteriet sedan får ligga och vila till morgonen kan sedan vilospänningen mätas för att få fram en spänningsbaserad SOC. Denna kommer antagligen skilja något, t.ex. p.g.a mätfel i strömsensor, laddning/urladdnings-verkningsgrad i batteriet, samt förmodligen framförallt p.g.a att batteriet slitits och inte längre har uppgiven kapacitet, m.m. Kanske visar sig spänningen motsvara en SOC på 45%, eller 55%, p.g.a dessa orsaker. Då kan denna skillnad användas för att antingen justera SOC rakt av, alternativt att bara justera SOC vid mycket stora skillnader, och att annars bara använda detta som extra info för att sedan få ett hum om hur stor den verkliga kapaciteten är jämfört med uppgiven, t.ex. Eller kanske något mitt emellan enligt "ryggmärgskänsla".
FormerMazda
Inlägg: 6075
Blev medlem: 27 februari 2006, 14:59:36
Ort: Tranås (Jönköping)

Re: Mäta batterinivå under pågående laddning (arduino)

Inlägg av FormerMazda »

Eller köp en "smart" sensor, jag tror den kan ge dig dina svar:
https://www.hella.com/municipal/assets/ ... LLA_EN.pdf

Till arduino finns exempel på hur man kommunicerar LIN.

När du lyckats så gör du byggtråd så jag kan kopiera den sen. :D
Nerre
Inlägg: 26695
Blev medlem: 19 maj 2008, 07:51:04
Ort: Upplands väsby

Re: Mäta batterinivå under pågående laddning (arduino)

Inlägg av Nerre »

Coulomb Counting är väl enda sättet egentligen. Mäta cellspänning funkar ju inte ens genom kortvarig frånkoppling av laddningen, den brukar vara hög en stund efter att laddaren kopplats bort. Ri är svårt att mäta eller räkna ut utan att veta cellspänningen (om du bara vet laddningsspänningen och strömmen kommer du ingen vart).
bearing
Inlägg: 11250
Blev medlem: 2 mars 2006, 01:01:45
Ort: Ängelholm

Re: Mäta batterinivå under pågående laddning (arduino)

Inlägg av bearing »

Coulomb Counting är väl enda sättet egentligen.
Kommer dock driva under tid och visa allt mer fel, pga laddningsverkningsgrad och/eller offset i strömsensor. Kan sättas rätt genom ett villkor för fullt eller tomt. Men om batteriet används många cykler utan att nå detta villkor, fortsätter SOC att driva bort från verkligt värde. Därför är vilospänning ett bättre sätt att flytta räknaren rätt, om man har tid att vänta, är medveten om alla felkällor involverat i den metoden, och skriver mjukvaran därefter. Ifall man inte vill skriva en sån mjukvara kan man ju ordna så att det går att justera SOC manuellt när den drivit iväg, genom att t.ex. mäta spänningen med en multimeter efter vila, och sedan knappa in ett värde baserat på en tabell över SOC/spänning samt kanske även erfarenhet och "känsla".
Mäta cellspänning funkar ju inte ens genom kortvarig frånkoppling av laddningen
Precis, endast genom lång vila. Som är temperaturberoende och strömberoende. Låg temp och höga strömuttag under lång tid kräver längre vila innan cellen antar vilospänning.
Användarvisningsbild
morten.dynamite
Inlägg: 62
Blev medlem: 9 juni 2012, 19:30:30
Ort: Charlottenberg

Re: Mäta batterinivå under pågående laddning (arduino)

Inlägg av morten.dynamite »

Skriv svar