Nybörjare med modbus och RS485 ihop med Nibe värmepump

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
jah
Inlägg: 659
Blev medlem: 16 januari 2009, 13:00:08
Ort: Eslöv

Re: Nybörjare med modbus och RS485 ihop med Nibe värmepump

Inlägg av jah »

Absolut, om du känner dig bekväm med det.
Är ju annars lite trist om man råkar sabba det friska kortet bara...

/J
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45168
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Nybörjare med modbus och RS485 ihop med Nibe värmepump

Inlägg av TomasL »

Jag hoppas att du är medveten om att alla garantier och försäkringar blir ogiltiga för värmepumpen.
Schlbuditz
Inlägg: 15
Blev medlem: 17 mars 2019, 14:16:59

Re: Nybörjare med modbus och RS485 ihop med Nibe värmepump

Inlägg av Schlbuditz »

Ja, jag är medveten om riskerna.

Efter en snabbkurs i att löda ytmonterat med varmluft så gick det galant att flytta ADM483 från det friska kortet till det som inte kommunicerar. Tyvärr kvarstår dock samma fel och jag lödde även fast ADM483 från det sjuka kortet till det friska som fortsatte fungera som det har gjort innan. Det är alltså någon annan komponent som spökar.
jah
Inlägg: 659
Blev medlem: 16 januari 2009, 13:00:08
Ort: Eslöv

Re: Nybörjare med modbus och RS485 ihop med Nibe värmepump

Inlägg av jah »

Det sitter en komponent precis intill 485-kretsen (den svarta kuben) som är ett common-modefilter för 485-signalerna.
Denna komponent kan ha lite kinkiga paddar, så det kan vara värt att ohm-mäta från 485-kretsens pin 6 och 7 mot pinnarna i kontakten X8 där signalen går ut, förmodligen pinne 1 och 6 (lite svårt att se på bilderna).
Det bör vara < 10 ohm där, annars är det sannolikt en dålig lödning, men kan även vara komponentfel.
Är du lite dristig kan du prova värma loss det och bygla paddarna med tråd, alt. bygla med (vir)trådar från pin 6/7 till pinnarna i X8.
Filtret har högst sannolikt ingen annan funktion än att dämpa utstrålad RF, så det bör funka att kortsluta det.

/J
Schlbuditz
Inlägg: 15
Blev medlem: 17 mars 2019, 14:16:59

Re: Nybörjare med modbus och RS485 ihop med Nibe värmepump

Inlägg av Schlbuditz »

Först, stort tack för din hjälp jah!

Jag ohm-mätte pin 6 och 7 på ADM483 mot pinne 1 och 2 på X8 (det är dom och inte 1, 6) och resultatet är 0-1 ohm så jag antar att det inte är någon mening att bygla någonting?
jah
Inlägg: 659
Blev medlem: 16 januari 2009, 13:00:08
Ort: Eslöv

Re: Nybörjare med modbus och RS485 ihop med Nibe värmepump

Inlägg av jah »

Nej det är ju inte meningsfullt att bygla något.
Själv skulle jag försöka spåra bakåt från andra sidan 485-kretsen (pin 1,2,3,4) och kolla att de har kontakt hela vägen tillbaka till MCU:n (blir ju liiite svårt om det är en BGA förstås), samt även kolla att de resistorer som sitter på vägen verkligen har kontakt på båda sidor samt rätt resistans.
Sen börjar idéerna ta slut, om man inte vill ge sig på med oscilloskop också, för då kan man ju kolla lite signalnivåer och liknande... Var försiktig med oscilloskop-jorden bara isf!

/J
Skriv svar