Använda billarm som vanligt larm i garage. Funderingar...

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
FormerMazda
Inlägg: 6076
Blev medlem: 27 februari 2006, 14:59:36
Ort: Tranås (Jönköping)

Re: Använda billarm som vanligt larm i garage. Funderingar..

Inlägg av FormerMazda »

Allt är ju nämnt redan, men min summering och initiala tanke stämmer in på en del av det:

* Använd det larm du har
* Använd ett av dina MC-batterier
* Skaffa en CTEK-laddare (glöm allt med tabeller och sånt, det har CTEK löst i sin laddare)

Förslag på laddare:
Lång länk till Batteriexperten

Just denna har jag till min MC och vinterförvaringen, inkopplad dygnet runt mellan oktober-april. Är inne på 4:e säsongen nu och batteriet är "som nytt".
Finns ju chans att köpa begagnad CTEK också om 700kr är över budget. Bra att ha i garaget dock då den fräschar upp batterierna också.
Nerre
Inlägg: 26698
Blev medlem: 19 maj 2008, 07:51:04
Ort: Upplands väsby

Re: Använda billarm som vanligt larm i garage. Funderingar..

Inlägg av Nerre »

Sista punkten håller jag nog inte med om, CTEK-laddaren gillar knappast att det sitter en last (larmet) parallellt med batteriet som den försöker ladda.

Därför ska det vara en "dum" laddare som kan ställas in på ren underhållsladdning (enligt de spänningar som räknas upp i tråden).

Från när jag jobbade med larm vill jag minnas att om ett larm hade gått under strömavbrott så ansåg man i princip batteriet förbrukat. Man väntade inte på att det skulle laddas upp i larmcentralen utan bytte mot ett "nytt".

Det lär ju inte vara så att larmet går samtidigt som det är strömavbrott flera gånger i veckan.
Användarvisningsbild
bit96
Inlägg: 2492
Blev medlem: 3 september 2007, 10:04:29
Ort: Säffle

Re: Använda billarm som vanligt larm i garage. Funderingar..

Inlägg av bit96 »

En CTEK av minst 5.0-modell (möjligen 3.0) klarar strömavbrott och återställer sig självt till valt läge.
Modell 0.8 återgår inte till valt läge efter strömavbrott.
En CTEK kan sitta inkopplad under t.ex. start av bilmotor.
Detta enligt info från CTEK för några år sedan, kan ju ha ändrats sedan dess.

Jag har själv flera st. och kan bekräfta att start av både bil (12V, 1 st CTEK), lastbil (24V, 2st CTEK) och grävmaskin (24V 2 st CTEK), alltså med inkopplade CTEK:ar, har fungerat i flera år utan problem.
Man får dock inte glömma att koppla bort 230V-elkabeln innan man åker iväg. :)

Så jag *tror* att en CTEK kan sitta inkopplad parallellt med batteri och larm, men kan inte bekräfta det till 100%.
Användarvisningsbild
prototypen
Inlägg: 11076
Blev medlem: 6 augusti 2006, 13:25:04
Ort: umeå

Re: Använda billarm som vanligt larm i garage. Funderingar..

Inlägg av prototypen »

Larmet kan väl i standby inte dra så mycket ström.
C-tek laddaren ska väl kunna hantera ett batteris självurladdning så med larmet anslutet så ökar ju bara självurladdningen, typ.

Protte
Fossingarna
Inlägg: 207
Blev medlem: 8 mars 2016, 11:41:49
Ort: Hurva

Re: Använda billarm som vanligt larm i garage. Funderingar..

Inlägg av Fossingarna »

mrfrenzy skrev:En bilmotor är bara igång några timmar per dag/vecka. Det räcker utmärkt att hålla konstant spänning på 14,4V med kompensation för temperatur.
På moderna bilar med hög belastning sitter en enhet vid batteriet som mäter amperetimmar in och ut samt temperatur för att maximera livslängden.
Moderna bilar med AGM batteri och start-stop funktion, laddar bilbatteriet med en spänning på ca 12,8-15V beroende på en hel del olika faktorer, bl.a. som nämts temperatur, laddningsgrad, vilka förbrukare du har igång i fordonet...
FormerMazda
Inlägg: 6076
Blev medlem: 27 februari 2006, 14:59:36
Ort: Tranås (Jönköping)

Re: Använda billarm som vanligt larm i garage. Funderingar..

Inlägg av FormerMazda »

Vilströmför larmet kan inte vara direkt hög, det skulle ju ladda ur en bil ganska snart.
Och den lilla laddaren använder jag själv, den återgår till senaste syssla.
daspunner
Inlägg: 498
Blev medlem: 13 augusti 2012, 01:33:55

Re: Använda billarm som vanligt larm i garage. Funderingar..

Inlägg av daspunner »

10mA i standby/vila drar larmet enligt manualen.
Skriv svar