Använda billarm som vanligt larm i garage. Funderingar...

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
daspunner
Inlägg: 498
Blev medlem: 13 augusti 2012, 01:33:55

Använda billarm som vanligt larm i garage. Funderingar...

Inlägg av daspunner »

Tja!

Skulle vilja få ett 3:e parts billarm o funka i ett garage. Har lite funderingar och fyller nog på allt eftersom det kommer fler.

Och innan frågan kommer om varför jag väljer denna lösning är för att den har jag redan och vill inte lägga massvis med pengar på detta. Att tillägga kanske är att garaget ligger några hus bort ifrån där jag bor.

Min första fundering är över strömförsörjningen. I garaget finns fast ström. Jag skulle vilja strömförsörja den som ett vanligt hemlarm med fast ström ifrån väggen med ett backup-batteri om den fasta strömmen skulle falla bort av nån anledning. Kring detta tänker jag 12 volts DC-adapter som matar från vägg och ett batteri emellan. Kan jag bara koppla batteriet parallellt med fasta matningen och det hålls laddat samtidigt som det strömförsörjer larmet? Eller behövs det nån mer elektronik för laddningen emellan DC-adaptern och backup-batteriet?


/D
hummel
Inlägg: 2268
Blev medlem: 28 november 2009, 10:40:52
Ort: Stockholm

Re: Använda billarm som vanligt larm i garage. Funderingar..

Inlägg av hummel »

Använd en UPS är enklaste lösningen.
Tommy_Naseem
Inlägg: 278
Blev medlem: 4 januari 2013, 14:40:06
Ort: Tenhult

Re: Använda billarm som vanligt larm i garage. Funderingar..

Inlägg av Tommy_Naseem »

En batteriladdare som är gjord för underhållsladdning av batterier?
Antar du tänker använda ett litet 7Ah batteri.
Finns tabeller på vilken underhållsladdspänning de skall ha,
Så egentligen en trafo och en spänningsstabilisator ställd till rätt spänning skulle göra jobbet.
Men du kommer få lång återuppladdningstid.
daspunner
Inlägg: 498
Blev medlem: 13 augusti 2012, 01:33:55

Re: Använda billarm som vanligt larm i garage. Funderingar..

Inlägg av daspunner »

Tommy_Naseem skrev:En batteriladdare som är gjord för underhållsladdning av batterier?
Antar du tänker använda ett litet 7Ah batteri.
Finns tabeller på vilken underhållsladdspänning de skall ha,
Så egentligen en trafo och en spänningsstabilisator ställd till rätt spänning skulle göra jobbet.
Men du kommer få lång återuppladdningstid.
Har ett gäng mindre mc-batterier som är i hyffsat skick. Hade tänkt ta nåt av dem för det måste väl funka lika bra som de där gråa blybatterierna man ser i larmcentralerna? Använder helst så mycket av det jag redan har som sagt. Var hittar jag denna tabell? Hittar bara en massa båtsnack om laddning för marinbatterier.
Tommy_Naseem
Inlägg: 278
Blev medlem: 4 januari 2013, 14:40:06
Ort: Tenhult

Re: Använda billarm som vanligt larm i garage. Funderingar..

Inlägg av Tommy_Naseem »

Här har du lite läsning
https://tudor.se/batterikunskap/optimal-laddspanning/ Glöm inte att välja omgivningstemp!!!
https://www.tystor.com/kunskapsbank/sto ... gerar-det/
http://www.trass.se/Batteriuh.htm
http://www.trass.se/Batteriuh.htm

Men 13,65 Volt nämns som underhållsladdning.
Lägger du dig på den spänningen kommer du ha backup. Men batteriet kommer aldrig bli riktigt fulladdat. Vilket med tiden leder till skador.
Men mindre skador än om du kör på 14,5V hela tiden för då kokar batteriet tillslut.

Skulle du vara intresserad av ett lite mera riktigt larmpaket så kan jag skicka ett Nookbox startpaket (Manöverpanel, Siren, Centralapparat, IR, Magnetkontakt) för 3700:- + moms
Då har du även app och larmöverföring.
slänger du på 80 kr i månaden så fixar vi Larmöverföring till Sequritas oxå (Kräver internetförbindelse)
Nerre
Inlägg: 26707
Blev medlem: 19 maj 2008, 07:51:04
Ort: Upplands väsby

Re: Använda billarm som vanligt larm i garage. Funderingar..

Inlägg av Nerre »

Att försöka sälja nåt för över 4500 till nån som
daspunner skrev:vill inte lägga massvis med pengar på detta.
tycker i alla fall jag är lite respektlöst.

Dessutom eftersom det i det här fallet handlar om en privatperson så ska priser ange inklusive moms, så i princip bryter inlägget mot lagen.


Internetförbindelse i ett garage som ligger en bit bort?
daspunner
Inlägg: 498
Blev medlem: 13 augusti 2012, 01:33:55

Re: Använda billarm som vanligt larm i garage. Funderingar..

Inlägg av daspunner »

Tommy_Naseem skrev:Här har du lite läsning
https://tudor.se/batterikunskap/optimal-laddspanning/ Glöm inte att välja omgivningstemp!!!
https://www.tystor.com/kunskapsbank/sto ... gerar-det/
http://www.trass.se/Batteriuh.htm
http://www.trass.se/Batteriuh.htm

Men 13,65 Volt nämns som underhållsladdning.
Lägger du dig på den spänningen kommer du ha backup. Men batteriet kommer aldrig bli riktigt fulladdat. Vilket med tiden leder till skador.
Men mindre skador än om du kör på 14,5V hela tiden för då kokar batteriet tillslut.

Skulle du vara intresserad av ett lite mera riktigt larmpaket så kan jag skicka ett Nookbox startpaket (Manöverpanel, Siren, Centralapparat, IR, Magnetkontakt) för 3700:- + moms
Då har du även app och larmöverföring.
slänger du på 80 kr i månaden så fixar vi Larmöverföring till Sequritas oxå (Kräver internetförbindelse)

Tack för länktipsen men några sådana inköp är INTE aktuellt! 8)
daspunner
Inlägg: 498
Blev medlem: 13 augusti 2012, 01:33:55

Re: Använda billarm som vanligt larm i garage. Funderingar..

Inlägg av daspunner »

Vad tror ni om ställbar dc-adapter som har max uteffekt på 4.8w? (Hittade en sån i en låda med grejer jag har.) Det innebär ju att den vid 13.8volt enbart ger ca 350mA. Standby drar larmet enligt manualen 10mA, 100mA vid aktivering/deaktivering från fjärren och 450mA vid larmande. Det är vid larmande som den eventuellt inte skulle mäkta med. Hur blir det då? Snor den saknade mA ifrån backup-batteriet då? Eller behöver jag leta efter annat? Kan ju se till att hjälpa till på traven genom att ladda upp batteriet fullt med en C-tek innan. Eller behöver jag leta efter annat?
Användarvisningsbild
Hobbyisten
Gått bort
Inlägg: 2531
Blev medlem: 3 december 2017, 22:55:25

Re: Använda billarm som vanligt larm i garage. Funderingar..

Inlägg av Hobbyisten »

Ja om du parallellkopplar alltihop bör ju larmet få ström från batteriet i det fallet. Frågan är hur du ska hindra ditt batteri från att överladdas ?
daspunner
Inlägg: 498
Blev medlem: 13 augusti 2012, 01:33:55

Re: Använda billarm som vanligt larm i garage. Funderingar..

Inlägg av daspunner »

Men det var ju det jag undrade lite tidigare i tråden här! Hur funkar det i hemlarm med backup-batteri annars? Har de nån krets som övervakar så att det inte överladdas???
hsd
Inlägg: 2128
Blev medlem: 23 januari 2010, 00:09:45

Re: Använda billarm som vanligt larm i garage. Funderingar..

Inlägg av hsd »

Hittade detta från min batteri leverantör
Blybatterier laddas med en konstant spänning, eventuellt i flera steg på mera avancerade laddare. Ett slutet 12V batteri kan till exempel laddas upp med 14,4V under en begränsad tid (bulkfasen), oftast runt 5-8 timmar, därefter går laddaren över till 13,65-13,8V (utjämnings eller underhållsfasen) eller kopplas bort för att förhindra överladdning, gasning och förlust av elektrolyt. Övergången kan vara timerstyrd eller styrd av att laddströmmen kommit ner till ett visst värde. Ofta används det sistnämnda och med timern som säkerhetsåtgärd.

Samma batterityp kan även vara konstant inkopplat på laddaren (stand-by drift, parallelldrift) Laddaren ska då vara inställd på 13,65-13,8V. Alla spänningar ovan gäller vid 20° C, vid avvikande temperaturer mer än +/- 5° justeras spänningen, oftast med 3-5mV/°C och cell. Batteritillverkarens rekommendationer ska alltid följas.

Vid urladdade batterier kan strömmen initialt gå upp till ganska höga värden, laddaren måste därför ha en begränsning som normalt ska vara max 0,3C, det vill säga en tredjedel av batteriets nominella kapacitet. 
Användarvisningsbild
prototypen
Inlägg: 11076
Blev medlem: 6 augusti 2006, 13:25:04
Ort: umeå

Re: Använda billarm som vanligt larm i garage. Funderingar..

Inlägg av prototypen »

Fullständigt OT

Blybatterier som verka så fruktansvärt känsliga för både laddning och urladdning, hur klara de sig i allehanda fordon med en generator som sitter på en varm motor och batteriet i kofforten. Regulatorn är inte märkvärdigare än att den ryms i handflatan.

Protte
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin
Inlägg: 14861
Blev medlem: 16 april 2006, 17:04:10

Re: Använda billarm som vanligt larm i garage. Funderingar..

Inlägg av mrfrenzy »

En bilmotor är bara igång några timmar per dag/vecka. Det räcker utmärkt att hålla konstant spänning på 14,4V med kompensation för temperatur.
På moderna bilar med hög belastning sitter en enhet vid batteriet som mäter amperetimmar in och ut samt temperatur för att maximera livslängden.

Om man däremot laddar 24 timmar per dygn så krävs en lägre spänning runt 13V beroende på batterityp.
Många larm kör bara på konstant spänning då batterierna inte laddas ur så ofta.
Vill man ha optimal livslängd så ska man köra på högre spänning en stund efter varje urladdning för att snabbt återladda och undvika sulfatering.
daspunner
Inlägg: 498
Blev medlem: 13 augusti 2012, 01:33:55

Re: Använda billarm som vanligt larm i garage. Funderingar..

Inlägg av daspunner »

Satte batteriet på laddning med en sån där intelligent laddare (Biltemakopia av en CTEK-laddare) som övergår till underhållsladdning när den laddat fullt. Ovan i tråden nämns en spänning på 13.65-13.8 Volt som en bra spänning för underhållsladdning men min intelligenta laddare ligger enbart på 13.15 Volt vid underhållsladdning. Varför då?
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33810
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Använda billarm som vanligt larm i garage. Funderingar..

Inlägg av Glenn »

Vet inte hur bra biltemaladdaren är men en ctek har ju ett gäng faser den går igenom för att göra olika saker, tills den slutligen bara underhåller.
Skriv svar