Mäta potentiometer

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
senmathal
Inlägg: 56
Blev medlem: 9 november 2009, 18:29:54

Mäta potentiometer

Inlägg av senmathal »

Jag håller på att byta en givare till höjdreglering av xenonljus på en Subaru. Jag antar att givaren är en potentiometer. Den styr i alla falla av fjädringsläget på bilen. Då en ny är svindyr hittade jag en bättre begagnad på skroten. Men nu när jag försöker mäta lite på den blir jag lite orolig. Det sitter tre stift i kontakten och jag har mätt lite mellan dem med ohmmätare men hur jag än vrider ändras inte motståndet. Det är dock kontakt mellan alla tre trådar. Kan det vara någon annan typ av givare än en potentiometer tro? Eller kan det vara svårt att mäta en potentiometer med en vanlig enkel multimeter?

/Mats
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45173
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Mäta potentiometer

Inlägg av TomasL »

Vinkelgivare, troligen HAL-Elementbaserad, alternativt optisk med gray-kodad skiva.
En potentiometer går alldeles utmärkt att mäta med vanlig multimeter.
Ingen av de jag nämnde ovan går att mäta med multimeter, på ett enkelt sätt.
EN optisk är i princip omöjlig att mäta, om man inte har ett oscilloskop.
Men troligen är den HAL-Baserad, vilket nog är det vanligaste.
senmathal
Inlägg: 56
Blev medlem: 9 november 2009, 18:29:54

Re: Mäta potentiometer

Inlägg av senmathal »

Tack för hjälpen. Var lite orolig att det var fel på givaren jag fått tag på. Nu har jag monterat den och det fungerar som det ska :) Det egentliga felet var att kontakten ärgat sönder så alla stift satt kvar i honan på sladden. Jag lyckades sätta in nya bleck i kontakten som nästan passade. Tyvärr är nog inte kontakten så tät som den bör vara. Jag har letat ny kontakt men den enda jag hittade fanns i USA. Möjligt att den finns på som reservdel på Subaru men förmodligen är det en hel kabelhärva få X antal tusen.

/Mats
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33667
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Mäta potentiometer

Inlägg av Glenn »

Mja, ofta kan man faktiskt köpa kontakthus och stift lösa, har dock aldrig haft med subaru att göra, men rent allmänt brukar det gå.

Det är ju för övrigt ett mycket vanligt fel på de flesta märken att dessa nivågivare pajar, dom sitter ju jäkligt utsatt, och i sverige när dom högtrycksspolas med saltvatten halva året så..
senmathal
Inlägg: 56
Blev medlem: 9 november 2009, 18:29:54

Re: Mäta potentiometer

Inlägg av senmathal »

Jo det är även min erfarenhet att det brukar gå att hitta lösa kontkathus men just den här varianten var svår. Den finns men som sagt i USA och så har jag hittat den i Kina på Aliexpress. Problemet är ju dels att frakten från USA blir flera hundra kronor och från Kina tar det upp till två månader innan man får delen. Nu har jag dränkt in den i kopparpasta och hoppas att det ska fungera i några år.

Helt riktigt sitter den väldigt utsatt till och när jag tog isär den så rann det vatten ur kontakten. Detta trots att de var en riktig och tätad kontakt. Men var tar sig inte saltvatten in?

Det här var en variant där man kunde dra ut en plastlist som låste stiften i honan och sedan dra ut sitiften. Jag hade några stift från servokontakter till Radiostyrning som var snarlika. Problemet var dok att få in den lilla gummitätning som sitter på varje kabel och ska tryckas in i huset. På stiften som satt där kläms gummiringen fast i bläcket men det gick inte på stiften jag satte dit. Förhoppningsvis fick jag in dom en bit ändå.

/Mats
Senast redigerad av senmathal 19 mars 2019, 15:56:23, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33667
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Mäta potentiometer

Inlägg av Glenn »

Men har du kollat med en subaruverkstad om dom kan få fram hus/stift ? ..det kan ju möjligen vara en specialbeställning för den tillverkaren. (Fast det mesta elektriska i japanska bilar är väl tillverkat av Denso så..)

Nej det är ju så, trots att dom brukar oftast vara ganska bra byggda och tätade så pajar dom tillslut, jag är ändå lite imponerad att dom faktiskt håller så bra som dom gör i den miljön.

Det är dock skillnad på hur dom är byggda, vissa verkar knappt tätade alls, minns inte vilken bil det var men jag har sett nån som inte var tätad i ingående axel över huvud taget, sen letade det sej in fukt och skit där omgående och så slets hålet/axeln ganska hårt och så kom det in ännu mer vatten och skit tills den gav upp.
senmathal
Inlägg: 56
Blev medlem: 9 november 2009, 18:29:54

Re: Mäta potentiometer

Inlägg av senmathal »

Snabba svar :)
I mitt fall var nog felet i själva kontakten och inte givaren. Jag la till lite text ovan. Nej jag har faktiskt inte kolla med Subaru när jag antar att priset är typ tio gånger om man hittat den på eBay.

Jag chansar på att det fungerar som det är några år.

/Mats
senmathal
Inlägg: 56
Blev medlem: 9 november 2009, 18:29:54

Re: Mäta potentiometer

Inlägg av senmathal »

Samma kontakt finns både på Honda och Toyota så vet inte varför den ska vara så svår att hitta.
Ser ut så här.
https://www.iwireservices.com/product-p ... ensor-plug

/Mats
Skriv svar