ESR mätning - trasig kondensator?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45169
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: ESR mätning - trasig kondensator?

Inlägg av TomasL »

Oftast gör den bara ett litet juckande och sen bryter direkt vid startförsök.
Typiskt beteende vi nöpen/skuren kompressor. Startströmmen blir för hög. Alternativt defekt omformare.

Kör omformaren med vektorstyrning, så kan du inte koppla ur den, eftersom den larmar ut direkt, använder den skalär styrning kan du koppla ur den utan problem.
Normalt sett kör man alltid vektorstyrning på en omformare om man kör kylkompressorer.
Agamemnon
Inlägg: 286
Blev medlem: 28 januari 2004, 05:12:15

Re: ESR mätning - trasig kondensator?

Inlägg av Agamemnon »

TomasL skrev:Jag vet därför att jag mäter strömmen samtidigt som detta händer. Kompressorn i en inverterstyrd värmepump har ingen startström alls, eller rättare sagt den börjar starta så försiktigt att den börjar från noll och smyger sig uppåt tills den börjar snurra.
Nej, det är helt fel, det finns alltid en startström, oavsett om kompressorn är styrd via en omformare eller inte.
Vad mäter du med? kan du fånga korta transienter, kan din Amperemätare mäta korrekt vid alla frekvenser och vågformer, hur ofta samplar den, osv.
Det kan vara som du säger att jag missar i mätningen. Använder en tångmätare och den kanske inte är snabb nog. Signalen ser ju lite knepig ut också. Först o främst är det en frekvens som börjar på 15 Hz och går uppåt 70 Hz som i sin tur är pwmad med en hög frekvens för styrning av strömmen. En vanlig DMM får fnatt när man försöker mäta.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45169
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: ESR mätning - trasig kondensator?

Inlägg av TomasL »

Det är som jag säger, jag vet, eftersom jag Designar/Konstruerar/Labbprovar mm (dvs allt du kan tänka dig och lite därtill), kylmaskiner/värmepumpar med omformare som daglig gärning, dock lite större maskiner än vad du har.
Agamemnon
Inlägg: 286
Blev medlem: 28 januari 2004, 05:12:15

Re: ESR mätning - trasig kondensator?

Inlägg av Agamemnon »

TomasL skrev:Det är som jag säger, jag vet, eftersom jag Designar/Konstruerar/Labbprovar mm (dvs allt du kan tänka dig och lite därtill), kylmaskiner/värmepumpar med omformare som daglig gärning, dock lite större maskiner än vad du har.
Jag tror dig :) Men kompressorn är iallafall inte trögstartad vad jag kan se när jag kör den med extern frekvensstyrning. Ibland kan den ju fungera helt felfritt några timmar med sin egen styrning också så det är ett intermittent fel som inte verkar vara kompressorn. Ett visst mått av önsketänkade också såklart.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45169
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: ESR mätning - trasig kondensator?

Inlägg av TomasL »

Agamemnon skrev: Det kan vara som du säger att jag missar i mätningen. Använder en tångmätare och den kanske inte är snabb nog. Signalen ser ju lite knepig ut också. Först o främst är det en frekvens som börjar på 15 Hz och går uppåt 70 Hz som i sin tur är pwmad med en hög frekvens för styrning av strömmen. En vanlig DMM får fnatt när man försöker mäta.
Nja, omformaren styr inte strömmen den blir vad den blir.
Frekvensen styr varvtalet, spänningen styr momentet, och strömmen, tja, den blir vad den blir.
Är friktionen för hög i kompressorn, ökar omformaren spänningen för att öka momentet för att erhålla korrekt varvtal (bestämt av frekvensen, eftersom en ökad friktion kräver ett högre moment för att nå rätt varvtal), då kommer strömmen att bli för hög, och omformaren trippar.
persika
EF Sponsor
Inlägg: 1336
Blev medlem: 31 juli 2006, 22:14:37
Ort: Österlen, Skåne

Re: ESR mätning - trasig kondensator?

Inlägg av persika »

Hur funkar en ESR-meter ?
Vilken princip arbetar den efter?
Påverkar kapacitansens storlek resultatet?
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32628
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: ESR mätning - trasig kondensator?

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Agamemnon skrev:Har lött loss den och kapacitansen stämmer på 100nF men ESR visar 14 ohm. Kan det vara ok? Kan inte hitta något vettigt datablad som visar godkänt värde. Är helt ny på det här med ESR så vet inte vad som är rimligt för en så liten konding på 630 volt.
Jag plockade fram ett datablad för en 100nF för en konding från Kemet (ex Evox-RIFA). Måste erkänna att jag förvånades över att man angav serieresistansen i Ohm och inte som förlustvinkel, men hur som helst, här anges den typiskt till 16.6 milliOhm, alltså way under vad du mätte.

https://api.kemet.com/component-edge/do ... 00AA0K.pdf
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32628
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: ESR mätning - trasig kondensator?

Inlägg av HUGGBÄVERN »

persika skrev:Hur funkar en ESR-meter ?
Vilken princip arbetar den efter?
Påverkar kapacitansens storlek resultatet?
PsyNoise letade upp denna Wiki för en massa tid sedan: https://en.wikipedia.org/w/index.php?ti ... ion_factor

Eftersom en konding innehåller andra komponenter än bara en kondansator, som resistans ( i ledare och folie) och induktans (i ledare och folie) kommer ström och spänning inte längre att ligga 90 grader fasförskjutna utan lte mindre.
Vad ett mätinstrument gör är att den påför kondensatorn en mycket exakt växelspänning (sinus) och mäter upp strömmen, vilken ligger ur fas och med värden för ström resp spänning beräknas ESR/tgd.
Det ska noteras att fasfelet är oerhört litet och det duger inte med vad man har i sina komponentaskar för att göra den operationen.
Skriv svar