Trådlös vindmätare? Bluetooth L.E?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
bearing
Inlägg: 11232
Blev medlem: 2 mars 2006, 01:01:45
Ort: Ängelholm

Trådlös vindmätare? Bluetooth L.E?

Inlägg av bearing »

Hej!

Jag har en segelbåt, och vill skaffa en vindmätare att sätta i masttoppen. Man kan köpa sådana system från ca 4000kr med sensor, kablar, och display.

För att komma undan lite billigare, sökte jag nätet efter hemmaprojekt, och hittade följande som använder en sensor från ett kommersiellt system för ca 1500kr:
http://forums.sailinganarchy.com/index. ... nstrument/
https://www.davisinstruments.com/produc ... ntage-pro/

Och här är en mätare som man kan skriva ut i sin 3d-skrivare, och sedan koppla till en Arduino för att mäta vindhastighet och vinkel. Ser lovande ut!
https://www.thingiverse.com/thing:2776120

Men jag hittade också denna sensor, som är trådlös och har solcell, för 270 pund. Vore ju otroligt skönt att slippa dra kablar genom hela masten, vilket gör sensorn värd pengarna.
https://www.nasamarine.com/product/wire ... -data-box/

Dock så duger inte riktigt någon av dom systemen/sensorerna för min båt. Båten har nämligen roterbar mast, vilket innebär att vindriktningsmätaren alltid kommer visa fel. För att kompenera för detta skulle man behöva mäta mastens rotation, och kompensera vindriktningen med mastens vinkel i förhållande till båten. Då har man den skenbara vindens riktning och hastighet. För att kunna räkna ut den verkliga vindriktningen och -hastigheten behövs en kompass och GPS i systemet, för att kompensera för båtens riktning och hastighet. Antar att allt detta finns som kompletta system till segelbåtar. Men då är det nog system som kostar över 10000kr, och som kräver mycket kabeldragning för att få igång.

Så nu är jag inne på att bygga en egen trådlös mätare att sätta i masttoppen, samt sensor för mastrotation. Och sedan göra en app till en surfplatta, som mha GPS (och ev. kompassensorn om den är tillförlitlig) räknar ut allt jag vill veta, visar på skärmen, och kanske t.o.m även sparar i en loggfil (och skickar upp i "molnet"?!).

Vad är lämplig radio mellan masttopp och surfplatta? Skulle Bluetooth LE vara lämpligt? Och skulle det vara möjligt att klara 2000 timmar i mörker som sensorn från Nasa Marine ovan? Om jag även har en sensor för mastrotation med Bluetooth LE, kan surfplattan prata med båda samtidigt?

Andra förslag på radio som enkelt kan prata med en surfplatta eller telefon med app?

Eller förslag på färdiga system?
Gryningsräd
Inlägg: 24
Blev medlem: 9 februari 2018, 12:11:35

Re: Trådlös vindmätare? Bluetooth L.E?

Inlägg av Gryningsräd »

Hej

Intressant projekt, har själv segelbåt och håller på och bygger in lite elektronik i denna också (belysningsstyrning bl.a.) så kul att följa ditt projekt.

Frågan är om du inte skulle köra WiFi med ESP8266 på sensorerna och sedan en centralenhet (RPi?) som samlar in mätvärdena och gör beräkningarna och presenterar i ett webgränssnitt (en webserver)? Koppla upp paddan mot WiFi:t och kör webbläsaren - för att skapa en egen App på iPad:n krävs väl någon årlig avgift har jag för mig. Kanske dra det så långt att du kör Home Assistant på RPi:n och MQTT för att samla ihop alla mätvärden? Till RPi:n kan du koppla GPS och kompass... När batteriet på Paddan tar slut menar jag. Bluetooth LE har jag ingen vidare erfarenhet av, men standarden klarar flera anslutna enheter...

Skall själv bygga upp en del mätpunkter och belysningsstyrning, men skall nog testa på att bygga ett eget MODBUS-närverk ombord (mest för att lära mig MODBUS) och MQTT+HA+WiFi håller jag på och testar hemma. I HA kan man ju göra en del beräkningar i (framförallt med hjälp av Node-Red, finns säkert andra möjligheter som inte jag känner till), tänker mest på dina beräkningar med mastvinklen.

Som seglare själv undrar jag om jag just hade velat ha vindmätaren som ett DIY-projekt - slutar den funka så skall man upp och härja i masten (har själv 12 meter till masttoppen, det är tillräckligt långt :D )
jumbo555
Inlägg: 44
Blev medlem: 8 januari 2010, 10:03:05
Ort: Easthammar

Re: Trådlös vindmätare? Bluetooth L.E?

Inlägg av jumbo555 »

Hej
Det finns https://sailtimerwind.com/ också.
Jag har en sådan men vet inte riktigt om jag kan rekommendera den......
Har bara testat lite grann förra sommaren och blåtanden var inte helt stabil och nu över vintern
så hade batteriet laddat ur trots att den var avstängd :? .
Idén är bra (även för roterande master) så jag ska göra fler tester när jag nu får igång den.
Om ni bygger själva så kolla på deras design på anemometerns "skopor" - det är den enda jag testat som fungerar bra
även när båten kränger, jag har dock inte provat någon ultraljudsvindgivare och dessutom lutar min segelbåt inte så mycket..... :) .

Annars är min plan för denna säsong att ta all data (från befintliga givare) NMEA0183 och 2000 till en Raspberry Pi
med OpenPlotter/OpenCPN och visa "displayer" med Fart/Dist/Djup/Vinddata på en eller flera surfplattor via VNC.

Dessutom räknar jag med att få igång en pypilot som autopilot.

Det är enkelt att köpa färdigt men roligare att bygga själv!!

/Peter
Skriv svar