Pwm->transistor->RC-filter. Svårt att få ner utspänningen?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
EasyRider
Inlägg: 356
Blev medlem: 10 juli 2009, 13:03:50

Pwm->transistor->RC-filter. Svårt att få ner utspänningen?

Inlägg av EasyRider »

Jag sitter och labbar lite med ett rc-filter. Då jag kör den utan last så lyckas jag bara "ladda upp" utsignalen men kan inte justera nedåt. Låter rimligt, har ingen last som låter kondensatorn ladda ur. Men då jag har en last som jag misstänker kommer bete sig mycket som en kapatacitans så undrar jag hur jag skall parera detta. Är det rätt att sätta en resistans parallellt med C i filtret och hur skall man hitta ett bra värde? Ingen snabb förändring av utspänningen kommer ske utan insvängning på runt 1 sekund tillåts vid ett spänningssteg.

Jag skulle vilja (utan att mätt närmre) vilja tro att lasten är relativt stor C med en väldigt stor R parallellt.

Är ett RC-filter fel att ha vid sådan last?

Tack.
svanted
Inlägg: 5082
Blev medlem: 30 augusti 2010, 21:20:38
Ort: Umeå

Re: Pwm->transistor->RC-filter. Svårt att få ner utspänninge

Inlägg av svanted »

tror att problemet är att du har en transistor innan RC filtret, den förhindrar att kondensatorn i filtret laddas ut bakvägen genom PWM källan.
är målet PWM->DC->last
DC borde då bli:
RC->AMP
där AMP = push pull
googla på push pull amplifier
eller en effekt OP

edit:
beroende på vilka spänningar du behöver, kanske en rail to rail OP
Senast redigerad av svanted 15 mars 2019, 09:16:57, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
Icecap
Inlägg: 26136
Blev medlem: 10 januari 2005, 14:52:15
Ort: Aabenraa, Danmark

Re: Pwm->transistor->RC-filter. Svårt att få ner utspänninge

Inlägg av Icecap »

Om din PWM bara kan driva och inte sänka blir det som du beskriver.
Om du vill sänka måste det ju en belastning till.

Frågan är ju vad du vill uppnå. Om det är att kunde reglera spänningen mellan VSS och VDD måste du ju ha en push-pull drivning.
EasyRider
Inlägg: 356
Blev medlem: 10 juli 2009, 13:03:50

Re: Pwm->transistor->RC-filter. Svårt att få ner utspänninge

Inlägg av EasyRider »

Köper jag mig problem om jag sätter en NPN transistor och skapar likt en inverter vi ~serie (eller hur man nu kan kalla det) med PNP-transistorn? (Innan RC-filtret) Eg. mest för att jag har svårt att hinna iväg och köpa nya pryttlar närmsta dagarna.
Jag skall driva ström genom elektroder & ett bad och regleringen är långsamt, strömmarna är mycket små.
Användarvisningsbild
Icecap
Inlägg: 26136
Blev medlem: 10 januari 2005, 14:52:15
Ort: Aabenraa, Danmark

Re: Pwm->transistor->RC-filter. Svårt att få ner utspänninge

Inlägg av Icecap »

Om du rent faktisk har en belastning som lastar ner (typ fungerar som ett motstånd) är lägsta spänningen som uppnås en funktion av den minsta duty-cycle som kan skapas samt förhållandet mellan RC-filter motstånden och belastningen.

Har du alltså en 16-bitars PWM-generator har du ett mycket bredare spektrum att jobba med än med en 8-bit PWM-generator.

Rent faktisk kan man rimligt enkelt skapa en PWM-generator med riktigt många bits vid att ställa en timer med output till one-shot.
Längden på den puls den kan ge ut kan såklart programmeras, låt säga att den kan ställas med 8 bit.

En ANNAN timer kan sedan ställas till att ge en interrupt med lite varierbar frekvens och då kan man välja att t.ex. trigga puls-timern var 100'de gång som hastighetstimern rullar över. Detta kan ge ett mycket stort område att reglera över men sätter såklart en del krav på filtret.

Jag hade såklart tagit den resulterande DC och matat tillbaka till µC'n och låtit värdet där reglera PWM-delen - eller tagit ett R-2R nätverk och skapad en D/A-omvandlare som bara gör jobbet utan så mycket tjafs. En 16-bitars D/A-omvandlare kan snabbt fixas och använder man 1% eller bättre motstånd duger det garanterat helt fint till ditt behov.
EasyRider
Inlägg: 356
Blev medlem: 10 juli 2009, 13:03:50

Re: Pwm->transistor->RC-filter. Svårt att få ner utspänninge

Inlägg av EasyRider »

Tack!
Skriv svar