Dödarknapp på motorcykel.

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
daspunner
Inlägg: 498
Blev medlem: 13 augusti 2012, 01:33:55

Dödarknapp på motorcykel.

Inlägg av daspunner »

Tja!

Jag vill montera en dold knapp på en motorcykel som gör att den inte går o starta. Fick som tips att man skulle jorda tändspolen. Detta skulle göra att motorn dog direkt om den var igång eller så att den inte gick o starta alls om man försökte det.

Nedan är en bild på en sån tändspole som sitter monterad på MC:n i fråga. Nån som kan svara på vart denna jord skall gå? (Har frågat på MC-forum men får inget svar där.)

Bild



/Dave
Elman
Inlägg: 283
Blev medlem: 21 januari 2017, 12:41:55

Re: Dödarknapp på motorcykel.

Inlägg av Elman »

Nu har jag inte pillat på mopeder/MC på många år men jag tänker så här...

Ex. MC med batteri. Typ gammal honda

Tändspolen /Arna har konstant +12v på det ena stiftet när du vrider på nyckeln
Brytarenspetsen på kammen på axeln som snurrar kopplar andra sidan av spolen via kondensatorn till jord- och en tändpuls uppstår

Kollar du + till jord får man en kortslutning . Nyckeln/kontakten bränner ihop.

Kopplar man - till jord kommer tändspolen matas med konstant ström genom 12v lindningen så denna troligen brinna av ganska snabbt då du saknar en kondensator i den tänkta kretsen som begränsar strömmen som flyter genom spolen .

Och jorda tändkabeln högspänning via någon tänkt knapp kommer knappast fungera pga överslag..

Dödarknappar på mopeder mm fungerar genom att man kortsluter lindningen som genererar strömmen så ingen ström bildas i lindningen efter som man saknar batteri i dom kretsarna.
Användarvisningsbild
Mickecarlsson
EF Sponsor
Inlägg: 3824
Blev medlem: 15 april 2017, 18:06:15
Ort: Malmö
Kontakt:

Re: Dödarknapp på motorcykel.

Inlägg av Mickecarlsson »

Bryt kabeln mellan brytarspetsarna och tändspolen, sätt en strömbrytare mellan.
Strömbrytare till = motorcukeln fungerar.
Brytare av = inga tändpulser till spolen, motorcykeln går ej att starta.
svanted
Inlägg: 5083
Blev medlem: 30 augusti 2010, 21:20:38
Ort: Umeå

Re: Dödarknapp på motorcykel.

Inlägg av svanted »

det är inte säkert att det finns brytarspetsar, det kan sitta en cdi box mellan spolarna i svänghjulet och tändspolen...
alltså brytarlöst och utan batteri,
så för att inte gissa...
hur ser resten av tändsystemet ut?
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33774
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Dödarknapp på motorcykel.

Inlägg av Glenn »

Det är till och med ganska troligt, i alla fall japanerna körde ju brytarlöst redan på 70-talet.
Användarvisningsbild
Icecap
Inlägg: 26139
Blev medlem: 10 januari 2005, 14:52:15
Ort: Aabenraa, Danmark

Re: Dödarknapp på motorcykel.

Inlägg av Icecap »

Om det är en MC utan batteri skapas gnistan via en lindning vid svänghjul & magneten. Då kan man kortsluta lågspänningslindningen till GND för att "all" kraft då försvinner. Samtidig för den kortslutning att avsatt förlusteffekt är ytterst minimal.

Är det en MC med batteri som kör med "riktig" tändspole (som i detta fall) kan det vara kopplat lite olika.
Gemensamt är att tändspolen har två lågspänningsanslutningar och brytar du en av dom kommer tändspolen inte att ge gnista.

Har du fler tändspolar måste de såklart brytas allihop och det görs enklast vid att hitta den gemensamma ledaren och bryta den mellan tändspolarnas samlingspunkt och var den annars går till.

Rör det sig bara om en enda tändspole kan det kvitta vilken av ledningarna på lågspänningssidan man brytar men du ska ha klart för dig att det ska vara en bra brytare och väl isolerade ledningar och montage. Är det CDI-tändning kan det röra sig om pulser uppåt 300V och är det ett "vanligt" system kan det hamna runt 500V på lågspänningssidan.

Då jag lekte med en transistortändning till min Volvo såg jag spikar på 800V på lågspänningssidan.
daspunner
Inlägg: 498
Blev medlem: 13 augusti 2012, 01:33:55

Re: Dödarknapp på motorcykel.

Inlägg av daspunner »

Två tändspolar o CDI-box. Kanske skall välja annan väg då? Motorn är en V-twin.
Användarvisningsbild
Icecap
Inlägg: 26139
Blev medlem: 10 januari 2005, 14:52:15
Ort: Aabenraa, Danmark

Re: Dödarknapp på motorcykel.

Inlägg av Icecap »

Som jag skrev är det "helt" säkert så att en av ledningarna från en tändspole går till CDI-boxen och den andra till (sannolikt) chassi.
Det samma gör den andra tändspole.

Så vid att koppla ihop de två GND från tändspolarna och bryta dom är saken biff.
bearing
Inlägg: 11250
Blev medlem: 2 mars 2006, 01:01:45
Ort: Ängelholm

Re: Dödarknapp på motorcykel.

Inlägg av bearing »

Om det hade varit en traditionell "flyback" skulle det blivit en avgassmäll eller förgasarsmäll ibland av att bryta jorden.

Med CDI nlir det annorlunda. Om CDI-boxen har två utgångar kommer utgång-2 få spänning bakvägen ifall spolarnas jordar kopplas ihop och bryts från chassit följt av att utgång-1 ger 400V ut. Vet inte om det här någon betydelse, men jag har en tredje lösning:

Koppla brytaren över "pickupen". Dvs den induktiva givare som ger en puls inför varje gnista.
Nerre
Inlägg: 26700
Blev medlem: 19 maj 2008, 07:51:04
Ort: Upplands väsby

Re: Dödarknapp på motorcykel.

Inlägg av Nerre »

Elman skrev: Brytarenspetsen på kammen på axeln som snurrar kopplar andra sidan av spolen via kondensatorn till jord- och en tändpuls uppstår
Jag vill minnas att det brytaren gör är just bryter, inte sluter. Det går alltså ström genom tändspolen normalt och när det ska bli en gnista bryter den och induktionen gör att det byggs upp en högspänning som ger gnistan på tändstiftet.

Dödarknappen på min gamla moppe (som alltså inte hade tändningslås) hade bara en sladd till sig och jordade den mot styret, så den var helt klart en slutande dödare.
Användarvisningsbild
prototypen
Inlägg: 11076
Blev medlem: 6 augusti 2006, 13:25:04
Ort: umeå

Re: Dödarknapp på motorcykel.

Inlägg av prototypen »

Kan väl inte vara svårare än att sätta en brytare i serie med ledningen mellan tändningslåset och CDI boxen /tändspolen.

Protte
Fossingarna
Inlägg: 207
Blev medlem: 8 mars 2016, 11:41:49
Ort: Hurva

Re: Dödarknapp på motorcykel.

Inlägg av Fossingarna »

Finns det inte en original på höger handtag?, som du kan kolla hur den är inkopplad.
daspunner
Inlägg: 498
Blev medlem: 13 augusti 2012, 01:33:55

Re: Dödarknapp på motorcykel.

Inlägg av daspunner »

Visst gör det. Men att bara ansluta en jord låter så lätt.
Skriv svar