Oljud från nätagg

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
FormerMazda
Inlägg: 6066
Blev medlem: 27 februari 2006, 14:59:36
Ort: Tranås (Jönköping)

Oljud från nätagg

Inlägg av FormerMazda »

Det börjar bli fler och fler PWMade belysningar här hemma, de flesta faktiskt köpta från riktiga tillverkare, men en del är kanske bara delvis köpta..
Hur som helst, gemensamt med de delvis köpta är att de ofta är på lite högre effekter och jag då ofta tagit till "kina-nätagg". Men det går i princip inte att använda, det för ett himla oväsen på allt annat än 0 eller 100%..

Men idag provade jag också med en "märkes" adapter, 12V 3A, även den låter illa!
Så vad för typ av nätagg ska man gå på för att slippa oljudet? Nån typ eller nån tillverkare?
FormerMazda
Inlägg: 6066
Blev medlem: 27 februari 2006, 14:59:36
Ort: Tranås (Jönköping)

Re: Oljud från nätagg

Inlägg av FormerMazda »

Här var det tyst. :)

Jag har funderat vidare, ljud är ju stötvågor i luften. Dessa åstadkoms av mekanisk rörelse.
Alltså borde den komponent som kan vibrera kunna stummas eller på annat vis modifieras så den inte kan röra sig.

Vad kan röra sig i ett nätagg? Jag tänker bara spolar och drosslar. Eller finns det fler saker?

Hur kan dom stummas? Dränka i superlim?

Eller kan man filtrera bort störningen elektroniskt?
Användarvisningsbild
breflabb
Inlägg: 3521
Blev medlem: 8 oktober 2014, 17:00:54
Ort: 59.466579, 16.506872

Re: Oljud från nätagg

Inlägg av breflabb »

År det inte lite långsökt att två nätagg skall ha exakt samma fel?
Vad är det för slaggs belysning?
Prova att koppla bort ett i taget ifall det är någon av dom som spökar.
Eller prova med ett bilbatteri. Där har du den renaste DC spänningen
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin
Inlägg: 14818
Blev medlem: 16 april 2006, 17:04:10

Re: Oljud från nätagg

Inlägg av mrfrenzy »

Eller ge lite mer information på din uppkoppling:
Märke och modell på lampa
Märke och modell på nätagg
Bilder :)

Så ska det nog komma lite goda råd.
FormerMazda
Inlägg: 6066
Blev medlem: 27 februari 2006, 14:59:36
Ort: Tranås (Jönköping)

Re: Oljud från nätagg

Inlägg av FormerMazda »

Det är nog inte sagt att nätaggen har fel i sig, utan detta är nog ett fenomen som kommer av att man PWMar och med högre ström så är det väl mer energi som kan göra att det låter tänker jag.
Märke och modell tror jag inte påverkar. Detta har jag märkt av ganska brett. Till och med nätagget i datorn piper vid belastning. Sen är ju lasten en annan i en dator, men ändå.

Men visst, den ena applikationen hemma är med "kina-agg" typ:
https://www.ebay.com/itm/DC-12V-5A-10A- ... 3212711019
Denna matar en fibaro RGBW-kontroller:
https://www.m.nu/sensorer/rgbw-controll ... -5EALw_wcB
Den lösningen är tyst på batteri, men för ett jäkla liv med nätagg. Såvida man inte kör en eller alla kanaler på 100%, då är det tyst.

Den andra lösningen är en helt original Philips HUE strip:
https://www.m.nu/philips-hue-lampor/hue ... trips-plus
Där hörs det lite, men väldigt lite, om "väggvårtan". Några meter ifrån kan man inte höra det i ett tyst rum.

Lösning tre är en Philips HUE, men med egen "förstärkare" och en massa LED-list:
https://elektronikforumet.com/forum/vie ... 7&start=45
Tyst på batteri, otroligt högljudd med ett gammal spagg till en Lacie NAS:
https://www.ebay.com/itm/AC-DC-Adapter- ... Lw_wcB:G:s
Användarvisningsbild
arvidb
Inlägg: 4537
Blev medlem: 8 maj 2004, 12:56:24
Ort: Stockholm

Re: Oljud från nätagg

Inlägg av arvidb »

Vid en snabb blick i den länkade tråden så ser det ut som att du inte har någon avkoppling vid switchtrissorna på den egenkonstruerade förstärkaren? Vad händer om du sätter en låg-ESR-elektrolyt mellan matning och jord precis i anslutning till varje trissa?

Edit: alltså mellan Source och återledare för respektive färg.
FormerMazda
Inlägg: 6066
Blev medlem: 27 februari 2006, 14:59:36
Ort: Tranås (Jönköping)

Re: Oljud från nätagg

Inlägg av FormerMazda »

Ingen avkoppling vid FETarna nej. Det har å andra sidan inte Fibaros pryl heller då, med tanke på att den också väsnas?

Jag testar gärna med det, men jag har ingen aning vad för värde jag skulle välja till en låg-ESR-elektrolyt..
Ifall det inte framgår, analog elektronik är inte min starka sida.. :D
Användarvisningsbild
arvidb
Inlägg: 4537
Blev medlem: 8 maj 2004, 12:56:24
Ort: Stockholm

Re: Oljud från nätagg

Inlägg av arvidb »

För ett första test för att se om det påverkar ljudet så funkar nog lite vad som helst. 10-100 µF kanske? Du kan även testa med en filmkondensator på runt 0,1-1 µF om du har någon sån hemma.

Jag skulle testa med lite olika för att se vad som händer. :kortis:
Borre
Inlägg: 4564
Blev medlem: 14 juni 2007, 15:43:50
Ort: Hälsingland

Re: Oljud från nätagg

Inlägg av Borre »

Troligen gillar inte nätaggen den snabbt varierande lasten som blir när lysdiodrarna PWMas, de får ju i snabb takt försöka reglera spänningen för att därefter lika snabbt sluta switcha för att behålla spänningen osv, det kan mycket väl ge oljud.

Jag hade testat med att filtrera spänningen till dina drivaren, tex med ett LC-filter, prova en induktans på tex ett eller några 100uH och en kondensator efter till jord på kanske uppåt 1000uF.
Möjligen kan enbart en kondensator fungera, men alla switchade nätagg gillar inte för stor direkt kondensator på dess utgång, samt att filtret blir mer effektivt med induktansen, men testa kan du nog göra.

Poängen med LC-filtret är att ditt nätagg kommer se en jämnare belastning än vad den gör nu, mer sinusformad än snabbt av och på som nu.
FormerMazda
Inlägg: 6066
Blev medlem: 27 februari 2006, 14:59:36
Ort: Tranås (Jönköping)

Re: Oljud från nätagg

Inlägg av FormerMazda »

Min initiala tanke om att mekaniskt tysta den baseras väl mer på att jag inte visste hur jag skulle tysta den elektroniskt så att säga.
Annars känns det ju förstås mer rätt att filtrera lasten.

Så, just nu är allt som det är hemmavid, jag kommer nog inte kunna göra nåt i dagarna. Men jag ska labba lite med LC filter, sen känns det som jag famlar mycket i mörker både ned inkopplingen, men främst med värden förstås. Fast här jag ju lite riktvärden att gå på iallafall. :)
Borre
Inlägg: 4564
Blev medlem: 14 juni 2007, 15:43:50
Ort: Hälsingland

Re: Oljud från nätagg

Inlägg av Borre »

Värdena är inte så noga, testa dig fram. Händer inget öka tex. :)
Inkopplingen är enkel, induktansen i serie med plus-matningen och därefter kondensator mot jord. Placera allt framförallt kondensatorn nära dina drivares matning.
FormerMazda
Inlägg: 6066
Blev medlem: 27 februari 2006, 14:59:36
Ort: Tranås (Jönköping)

Re: Oljud från nätagg

Inlägg av FormerMazda »

Jag har inte hunnit testa avstörning än, och på det nätagget från Lacie NASen behöver jag det inte längre.
It went out with a bang! :D

Hittade ett tämligen tyst läge, vilket gissningsvis var 100% av kallvit, varmvit och grön. Men efter nån timme i drift så sa den pang. Bokstavligen pang.
Sen gick det knappt att hålla i den. Efter en moraknivsdissektion fann jag att nån trebening hade gett upp hoppet i värmen. Men det var så mycket kylfläns att jag vet inte hur man skulle komma in i den, så jag tänker inte ens försöka laga den..
Men 12V 3A dög inte i längden iallafall. Inte för den ljusstyrkan vilken förvisso var lite åt det för ljusa hållet.
butthead
Inlägg: 116
Blev medlem: 3 juni 2008, 17:27:01
Ort: Stockholm

Re: Oljud från nätagg

Inlägg av butthead »

Om det är högpitchigt ljud, så är det p.g.a. pulse skipping.
Alltså lasten är för låg så switchkontrollern måste hoppa över en del switchingar. Hamnar man då i det hörbara området i frekvens så hörs det från Induktorer och keramiska kondensatorer. Sjukt jobbigt. Vår diskmaskin har det problemet. Resultatet av en billig design.

Induktorer ger ifrån sig ljud genom magnetostriction.
MLCC genom electrostriction.
FormerMazda
Inlägg: 6066
Blev medlem: 27 februari 2006, 14:59:36
Ort: Tranås (Jönköping)

Re: Oljud från nätagg

Inlägg av FormerMazda »

Då är det visst löst på enklaste vis, och igen imponerar m.nu!
Jag beställde ett 12V 7A nätagg som jag fann prisvärt:
https://www.m.nu/batterieliminatorer/ba ... -12v-dc-7a
Leverans var som vanligt blixtsnabbt, hemma över en dag i princip, men nu när jag kopplade i för att bara testa och se så är det nära på helt knäpptyst! Bara en meter ifrån går det inte att höra alls i ett knäpptyst rum!
Så, jag slapp joxa med kondingar och annat, bara att koppla in och snygga till.

Problemet löst! Handla av m.nu! :D
FormerMazda
Inlägg: 6066
Blev medlem: 27 februari 2006, 14:59:36
Ort: Tranås (Jönköping)

Re: Oljud från nätagg

Inlägg av FormerMazda »

Ooooch det höll i ett år då. :)
Nu slutade den funka, och efter en undersökning med morakniv så vittnade den bubbliga dekalen om hur insidan såg ut.
7A måste vara mer än belastningen, men ändå har det alltså gått varmt och till slut tagit sitt liv.

Nu går tankarna i att gå upp i storlek till 10A. Samtidigt så funderar jag på att knäcka upp det innan driftsättning och använda det utan åtminstone ena plasthalvan.
Att stänga in elektronik för 120W försörjning känns ju egentligen lite fel.

Utöver att det blir direkt livsfarligt att peta på, vad tror ni om nyttan att knäcka upp det? Kommer den ökande kylningen att förlänga livet på den?

Alltså denna jag tänker på:
https://www.m.nu/batterieliminatorer/ba ... 94QAvD_BwE
Skriv svar