Problem med fartreglage till borstlös motor på 25 kW

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
redcoldseabear
Inlägg: 6
Blev medlem: 10 mars 2019, 16:10:03

Problem med fartreglage till borstlös motor på 25 kW

Inlägg av redcoldseabear »

Hej,

Jag har köpt följande:
1. 25 kW borstlös motor
2. Fartreglage
3. Servotestare

Detta har jag sedan kopplat ihop så här:
Bild
Bild

Efter att ha fått hem komponenterna och kopplat ihop dem testade jag att köra motorn utan last med följande batterikonfigurationer:
1. 1 st 6S Lipo-batteri - Gick utmärkt, dock betedde sig motorn lite konstigt på låga varvtal innan den kommit upp i hastighet. Den snurrade först lite "ryckigt" och utan att accelerera.
2. FILM 2 st seriekopplade 6S lipobatterier - Samma som ovan, fast snabbare.
3. FILM 3 st seriekopplade 6S lipobatterier - Snurrade långsamt och ryckigt utan att accelerera. Oavsett hur mycket jag snurrade på reglaget på servotestaren ville motorn inte accelerera. När jag sedan skulle testa igen snurrade inte motorn alls.

Symptom efter testerna
1. Motorn piper inte längre när jag kopplar på batterier.
2. Verkar vara mindre tendens till att det blir gnistor i kontakterna om jag kopplar in batterikablarna utan att använda "anti-spark"kabeln.

Övrigt
1. Ser inga tecken på att något brunnit i fartreglaget.
2. Har testat spänningen mellan de olika faserna i motorn när jag roterat den, och det ser ut att vara samma på alla, så jag tror inte det är något fel på motorn. Har även testat fartreglaget på en annan motor och det fungerade inte heller.
3. Det var leverantören av motorn som rekommenderade det här fartreglaget. Det ska klara upp till 100 V, så spänningen ska inte vara problemet.

Mina frågor
1. Vad kan vara möjliga orsaker till att det gick som det gick?
2. Vad kan jag testa för att komma närmare orsaken till problemet?
Användarvisningsbild
Henry
Inlägg: 23613
Blev medlem: 20 april 2005, 02:52:47
Ort: Lund

Re: Problem med fartreglage till borstlös motor på 25 kW

Inlägg av Henry »

Spänningen är inom spannet som det skall och så även efter att du kopplat in batteriet? Har servotestaren rätt spänning in så inte den som fått flipp? Inte för sällan max 6V, osv. Ser nu batteriet till den, missade det innan, men kolla ändå.

Jag hade personligen annars snackat direkt med försäljaren eller tillverkaren för det kan tex finnas inställningar och dylikt på esc:n som man inte vet om och som kanske skall behöva fixas till eller programvaran eller vad som. Eftersom det var sagt att det skulle fungera med inbördes komponenter men uppenbarligen inte gör det så får de komma med en lösning.

Har dock något svagt minne om att det var någon som byggde ett mindre flygplan på youtube med två sådana här och även han hade problem med synken som tom gjorde att han kraschade lite lätt en gång precis vid landning då en motor låste sig vilket gjorde att planet drogs snett, välte och vilade på ena vingen.

Har för mig han fick det fixat till slut men vet dock ej hur om det var efter byte av motor eller esc eller om det tom inte var både och, kommer i alla fall ihåg att motorerna inte passade de esc:s han hade.
Senast redigerad av Henry 11 mars 2019, 03:52:35, redigerad totalt 1 gång.
perra_e
Inlägg: 983
Blev medlem: 13 februari 2009, 16:26:53
Ort: Jönköping

Re: Problem med fartreglage till borstlös motor på 25 kW

Inlägg av perra_e »

Det låter som att timingen behöver justeras. Vet inte vilka värden du skall ha för din setup. Det finns rätt mycket om man googlar på esc och timing.
ToPNoTCH
Inlägg: 4883
Blev medlem: 21 december 2009, 17:59:48

Re: Problem med fartreglage till borstlös motor på 25 kW

Inlägg av ToPNoTCH »

Borde inte jorden på de båda batterierna vara gemensam ?
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor
Inlägg: 16772
Blev medlem: 16 november 2003, 12:22:57
Ort: i det mörka småland

Re: Problem med fartreglage till borstlös motor på 25 kW

Inlägg av grym »

orkar batterierna ge ström nog?
perra_e
Inlägg: 983
Blev medlem: 13 februari 2009, 16:26:53
Ort: Jönköping

Re: Problem med fartreglage till borstlös motor på 25 kW

Inlägg av perra_e »

En 6 cell lipo ack lämnar med lätthet många hundra ampere så det kan inte vara problemet på en obelastad motor.
Användarvisningsbild
MNorrgren
Inlägg: 5306
Blev medlem: 27 maj 2005, 16:09:10
Ort: Sjöbo, Skåne

Re: Problem med fartreglage till borstlös motor på 25 kW

Inlägg av MNorrgren »

Du ger för hög spänning in till servotestaren, max 6v. Använd en BEC och koppla in den på ett av de vanliga batterierna. Så som andra säger du har från samma jord. Bör ej göra någon skillnad men man vet aldrig.
Vad är den faktiska lägsta spänningen som esc är gjort för, samt vilken är den lägsta spänningen motorn är gjord för??

Många esc har en lägstaspänning, samma dom många motorer. De mår ej bra och går inte alls bra heller då.
Att de skriver lägsta spänning 12v på esc, njaaa det står 67v i texten men på det står 120v. Något är skumt här.

Motorn är gjord för max 100v, använd högre spänning än 25v, Den är nog inte tänkt att användas med något Lågt. Många motorer specas med ström och spänning. Här står max 100v och effekter vid olika strömmar. Inte omöjligt att detta ställer till det heller.
Senast redigerad av MNorrgren 11 mars 2019, 04:12:45, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
sodjan
EF Sponsor
Inlägg: 43178
Blev medlem: 10 maj 2005, 16:29:20
Ort: Söderköping
Kontakt:

Re: Problem med fartreglage till borstlös motor på 25 kW

Inlägg av sodjan »

> Borde inte jorden på de båda batterierna vara gemensam ?

"Nollan" från servotestaren borde vara ansluten till jord på ESC'n och
det borde rimligtvis vara detsamma som batterinollan från huvudbatteriet...
bearing
Inlägg: 11250
Blev medlem: 2 mars 2006, 01:01:45
Ort: Ängelholm

Re: Problem med fartreglage till borstlös motor på 25 kW

Inlägg av bearing »

Du bör aldrig ansluta batteriet utan att förladda via resistorn ("anti spark").
Det finns inte någon elektronik mellan batterianslutningen och kondensatorbanken. Så om det blir mindre gnistor nu ser jag bara två alternativ:
-Motorstyrningen har tidigare aktiverat transistorerna direkt när batteriet anslutits, vilket förbrukat ström och gett mer gnistor
-Kondensatorerna har blivit sämre. (Vilket inte är så troligt.)

Har du provat att koppla motorstyrningen till en dator för att läsa av mätvärden och justera parametrar?
Användarvisningsbild
netrunner
Inlägg: 5510
Blev medlem: 4 februari 2005, 12:26:05
Ort: 127.0.0.1

Re: Problem med fartreglage till borstlös motor på 25 kW

Inlägg av netrunner »

Jag har sett liknande på YouTube. En del ESC:er klarar inte av motorn blir en generator.

Dvs, om man varvar upp motorn (speciellt utan propeller) och sen snabbt stryper gasen, så blir motorn med sin roterande massa en form av generator för ett ögonblick. Detta kan "spränga" en del ESC:er. Han på YouTube fick en fin eld-boll.

Har man propeller på är inte detta ett problem då den äter energi snabbare än vad man kan strypa gasen.

Du kan fixa problemet med ryckningar genom att konfigurera ESC:en med det extremt komplicerade meny-piip-piip systemet.
bearing
Inlägg: 11250
Blev medlem: 2 mars 2006, 01:01:45
Ort: Ängelholm

Re: Problem med fartreglage till borstlös motor på 25 kW

Inlägg av bearing »

citizendildo skrev:Motorn är gjord för max 100v, använd högre spänning än 25v, Den är nog inte tänkt att användas med något Lågt. Många motorer specas med ström och spänning. Här står max 100v och effekter vid olika strömmar. Inte omöjligt att detta ställer till det heller.
Nja, detta håller jag inte med om. Generellt är det enklare att styra en motor vid lägre spänning. Speciellt många av dessa RC-motorer som har mycket låg induktans, beroende på att järnet i statorn nästan mättas av magneternas fältstyrka. (Jag gissar att dessa motorer egentligen designats för kobolt-legerad elektroplåt, men att plåten senare bytts ut till något billigare vid produktion.)
Användarvisningsbild
netrunner
Inlägg: 5510
Blev medlem: 4 februari 2005, 12:26:05
Ort: 127.0.0.1

Re: Problem med fartreglage till borstlös motor på 25 kW

Inlägg av netrunner »

Du ... den där motorn var inte direkt jättebra.

Som bäst ger den 5 gram / Watt och det är rätt mediokert. Med den gigantiska diskytan förväntade jag mig mycket bättre.

Enligt testen från säljaren.
bearing
Inlägg: 11250
Blev medlem: 2 mars 2006, 01:01:45
Ort: Ängelholm

Re: Problem med fartreglage till borstlös motor på 25 kW

Inlägg av bearing »

Jag skulle satsa på något VESC-baserat, om det finns för högre effekter.

Angående dragkraft mot effekt, så borde det väl mest bero på propellern?
Glycol79
Inlägg: 319
Blev medlem: 1 juli 2013, 12:27:45
Ort: Jonstorp

Re: Problem med fartreglage till borstlös motor på 25 kW

Inlägg av Glycol79 »

Jag håller på med modellflyg och drönare och kan påpeka vad som är vanligt där.

Större fartreglage är oftast optiskt isolerade mellan RC-sidan och högspänningssidan. Därför skall inte minus läggas ihop med huvudbatteriet. Anledning är att man inte vill grilla allt om något går snett.

Borstlösa motorer utan sensorer "hallgivare" brukar sällan gå bra på låga varv, särskilt inte utan last.

Sen som någon annan påpekade så stämmer inte upgifterna om fartreglaget. Står 120v på ett ställe och 12-67v på ett annat. Dina tre ackar ger runt 75v i serie om de är fulla.
Användarvisningsbild
redcoldseabear
Inlägg: 6
Blev medlem: 10 mars 2019, 16:10:03

Re: Problem med fartreglage till borstlös motor på 25 kW

Inlägg av redcoldseabear »

Tack för alla svar!
Nästa steg är att tror jag är att testa med en ny servotestare och förse den med lite lägre spänning.
Om inte det går ska jag se om jag kan luska fram någon om timingen, som perra_e föreslår.
Henry skrev:Spänningen är inom spannet som det skall och så även efter att du kopplat in batteriet?
Det vet jag faktiskt inte. Ska kolla det. Vad tänker du kan göra att det skiljer?
Henry skrev:Har dock något svagt minne om att det var någon som byggde ett mindre flygplan på youtube med två sådana här och även han hade problem med synken som tom gjorde att han kraschade lite lätt en gång precis vid landning då en motor låste sig vilket gjorde att planet drogs snett, välte och vilade på ena vingen.
Har försökt hitta den där filmen, vore kul att se!
bearing skrev:Du bör aldrig ansluta batteriet utan att förladda via resistorn ("anti spark").
Okej! Vad mer än kontakterna kan ta skada?
bearing skrev:D
-Motorstyrningen har tidigare aktiverat transistorerna direkt när batteriet anslutits, vilket förbrukat ström och gett mer gnistor
Har du provat att koppla motorstyrningen till en dator för att läsa av mätvärden och justera parametrar?
Okej, intressant.
Ja det har jag, men några mätvärden får jag inte i programvaran som medföljer.
Skriv svar