Problem med fartreglage till borstlös motor på 25 kW

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
Henry
Inlägg: 23588
Blev medlem: 20 april 2005, 02:52:47
Ort: Lund

Re: Problem med fartreglage till borstlös motor på 25 kW

Inlägg av Henry »

Det vet jag faktiskt inte. Ska kolla det. Vad tänker du kan göra att det skiljer?
Tänker mer som så att om batteriet tex har dragits ut så mycket eller om det är dåligt att det knappt klarar av att hålla spänningen uppe till det hela eller dylikt så kanske systemet vägrar sättas igång då spänningen är för låg eller bara klarar av att driva den lite. Har du kollat så det är laddat och har spänning som det skall?
Har försökt hitta den där filmen, vore kul att se!
Nedan är inte den killen jag har för mig att jag såg men han gör samma sak så det var kanske han ändå och han kraschar visserligen väldigt lätt i början av filmen men det är pga andra orsaker vilket jag fick för mig att det var pga motorerna men så var visst inte fallet, även om jag har för mig han fick problem ändå pga synk i början. Han använder andra motorer i denna video men använde andra som dina innan så att han bytte ut de från de du har till de som är i videon pga synk problem om jag inte minns fel, men han snackar lite här om att de motorer och de ESCer han använde inte synkade som de skulle:



I denna video visar han de motorer som liknar dina:

Användarvisningsbild
redcoldseabear
Inlägg: 6
Blev medlem: 10 mars 2019, 16:10:03

Re: Problem med fartreglage till borstlös motor på 25 kW

Inlägg av redcoldseabear »

Henry:
Jag har kollat spänningen från batterierna. De ligger på runt 23.2 V per styck, så de är inte fulladdade, men jag tror inte problemet ligger där.

Tack för länkarna till Youtube. Underbar kille det där!

Jag har googlat runt lite på timing, men jag är tveksamt till om problemet ligger där heller. Även om timingen skulle vara fel så borde väl motorn pipa som vanligt när jag kopplar in batterierna?

Så här ser GUI:n ut när man ska programmera ESCn. Någon som har något förslag på vad som kan ändras?
Annars får det bli att kontakta tillverkaren.

Bild
bearing
Inlägg: 11229
Blev medlem: 2 mars 2006, 01:01:45
Ort: Ängelholm

Re: Problem med fartreglage till borstlös motor på 25 kW

Inlägg av bearing »

Japp. Mode type måste vara car. Annars kan den inte starta med last. Detta är det absolut viktigaste.

Sen skulle jag börja med lägsta start power
Acceleration soft
Power limit 25%
LiPo count till vad du har (kör första testerna med 6s typ)
Exponential throttle
Delay 5s, eller vad det tar att ladda med resistorn och sen koppla in kontakten.

Testa det. Hoppas den inte dött av för hög last med fel inställningar.
Användarvisningsbild
redcoldseabear
Inlägg: 6
Blev medlem: 10 mars 2019, 16:10:03

Re: Problem med fartreglage till borstlös motor på 25 kW

Inlägg av redcoldseabear »

bearing:

Jag ser inte att man kan ändra till "Mode typ: Car" någonstans.

Varför kan man inte köra med last om man inte har den inställningen?
Användarvisningsbild
Henry
Inlägg: 23588
Blev medlem: 20 april 2005, 02:52:47
Ort: Lund

Re: Problem med fartreglage till borstlös motor på 25 kW

Inlägg av Henry »

Kolla det stora batteriet när det inte är inkopplat och sedan precis när det är inkopplat och se om spänningen ändrar sig något, bara för att utesluta så mycket som möjligt.
bearing
Inlägg: 11229
Blev medlem: 2 mars 2006, 01:01:45
Ort: Ängelholm

Re: Problem med fartreglage till borstlös motor på 25 kW

Inlägg av bearing »

redcoldseabear skrev:bearing:

Jag ser inte att man kan ändra till "Mode typ: Car" någonstans.

Varför kan man inte köra med last om man inte har den inställningen?
Jag fick Mode type härifrån:
http://www.miniracingteknik.se/wp-conte ... ier_en.pdf

Men ser nu att det står Flier ESC type i din bild. Vad kan du välja i den listan?

Man kan köra med last, men inte starta med last. Algoritmerna skiljer, vilket har att göra med att motorstyrningen måste köra "blint" på låga varvtal på dessa sensorlösa motorer. När en propeller står still/låg fart har den inte någon last alls, bara det låga tröghetsmomentet av propellern. Så den når snabbt ett varvtal där motorn ger tillräcklig BEMF.

Men ett fordon med direktdrift som ska accelerera sin massa från stillastående måste köra blint med fullt vridmoment ända tills motorn nått erforderligt varvtal. Och det är svårt att lyckas med.
Användarvisningsbild
redcoldseabear
Inlägg: 6
Blev medlem: 10 mars 2019, 16:10:03

Re: Problem med fartreglage till borstlös motor på 25 kW

Inlägg av redcoldseabear »

Okej!

Det går dessvärre inte att välja något annat i den listan, den är låst. Jag tror att det bara går att köra airplane mode med min ESC.

Bör väl tilläggas att jag inte har belastat motorn speciellt mycket från noll rpm. I filmerna som jag länkade roteras inte det stora svänghjulet direkt av motorn, när motorn snurrar åt hållet som den gör i filmerna går svänghjulet på ett frihjul.
Så den enda belastningen på motorn är ju tröghetsmomentet från själva motorn, motoraxeln och från en klokoppling.

Dock är planen sedan att köra motorn åt andra hållet (och driva svänghjulet), för att kunna få data om vridmoment vid olika varvtal. Om det är som du säger kanske man måste snurra upp svänghjulet till ett "erforderligt varvtal" innan man startar ett sådant test.

Vad är det som händer om man belastar en motor som körs via en ESC med "airplane mode"?
bearing
Inlägg: 11229
Blev medlem: 2 mars 2006, 01:01:45
Ort: Ängelholm

Re: Problem med fartreglage till borstlös motor på 25 kW

Inlägg av bearing »

Motorstyrningen till en BLDC "kommuterar" motorn. D.v.s den gör samma sak som kommutator och borstar på en vanlig borstad DC. Med hallsensorer är funktionen i princip identisk med mekanisk kommutator. Men på en sån här sensorlös finns ingen mekanisk/magnetisk positionsindikering. Vid start måste styrningen "chansa" var motorn är. Ett enkelt sätt att lösa detta är att vid start lägga ström på en fas, och utgå ifrån att motorn omedelbart vrider sig mot denna fas, så att styrningen vet var motorn befinner sig. Fungerar fint med en propeller på axeln. Men det fungerar inte om något tungt hindrar motorn att flytta sig.

Positionsåterkopplingen under drift sker genom att mäta motorns spänning. Vilket kräver att motorn först accelereras till ett varvtal där motorn själv skapar en trefas-spänning som är mätbar i förhållande till brusnivån. Låt säga 5% av maxvarvtalet. Motorstyrningen accelererar motorn "open loop" till detta varvtal (och kan sedan förhoppningsvis fortsätta resan i synk). Det är detta din kontroller försökte göra i din video, men det såg inte ut att lyckas särskilt bra. Trots att motorn inte hade någon last. Och det verkade bli allt sämre med ökande spänning.

Att accelerera "open loop" innebär att motorstyrningen höjer frekvensen enligt en förinställd "ramp". D.v.s ökar frekvensen 10000rpm per sekund eller liknande (vid propellerdrift). Samt även lägger spänning på faserna, och successivt höjer denna spänning i takt med att frekvensen ökar. Låt säga 1VAC vid 0 RPM, och ökning med en frekvensberoende spänning som i det ideala fallet motsvarar motorns KV. Alla dessa förinställda värden innebär problem om kontrollern varken vet något om motorn, eller vad som sitter fast i motorns axel. Vilket är fallet med dessa RC-grejer. Dessa värden har ställts in med någon liten RC-motor på ett skrivbord någonstans i Kina. Och sen har någon fått för sig att bygga en kraftigare variant, och antagligen tagit denna mjukvara rakt av från 20V 20A kontrollern i kreditkortsstorlek, till en 100V 200A kontrollern i pocketbokstorlek. Som tur är har vissa kontrollers några (ofta starkt begränsade) möjligheter att ställa in dessa värden. Vilket gör att man, om man har tur med kombinationen av komponenterna och inställningarna, har ett fungerande system. Vilket sällan är fallet om man försöker använda RC-grejer för elcyklar eller liknande. På diverse forum på nätet delar folk med sig av misslyckade och lyckade kombinationer av RC-grejerna.

Kolla om du kan flasha om din ESC så att den stödjer Car-läget.

Anledningen till att jag föreslog VESC är att styrningen är betydligt mer avancerad än vanliga RC-styrningar. Framförallt har man möjlighet att knappa in viktiga data, som motorns KV, fasresistans, fasinduktans, maxström, strömberoende induktans, med mera. Vidare kan motorn "fältstyras" (FOC). Finns massor med projekt, men dom innebär oftast att du behöver löda kretskortet själv. Jag hittade följande projekt vid en snabb sökning:
https://vesc-project.com/node/144



Är inte så insatt, men om du går till deras forum kanske du kan hitta någon som säljer färdiga fungerande kontrollers. Om du hittar något, köp inte förrän säljaren kan demonstrera i en grundlig video att den fungerar vid angiven spänning och ström med en liknande motor som du har.

(En annan sak - din säkring (300A) ser alldeles för stor ut i förhållande till diametern på kablarna. Säkringen ska dimensioneras baserat på kabelarean, inte på kontrollerns maxström. En säkring klarar kortvariga överlaster, så det går fint att köra en 300A kontroller med mindre säkring så länge du bara använder 300A vid acceleration, men inte i konstant fart.)
Användarvisningsbild
redcoldseabear
Inlägg: 6
Blev medlem: 10 mars 2019, 16:10:03

Re: Problem med fartreglage till borstlös motor på 25 kW

Inlägg av redcoldseabear »

Hej,
Här kommer en liten uppdatering. Jag kontaktade tillverkaren av ESCn och de erbjöd sig att laga den om jag skickade tillbaka den till Kina, så det gjorde jag.
Enligt dem var det en "small damaged IC inside" som orsakade problemet, har inte lyckats få någon förklaring på varför dock. Men nu har jag i alla fall fått tillbaka den och den ska vara lagad, så nu är det snart dags att testa den igen.

Stort tack för informationen bearing!

Några frågor:
• Du nämner att motorn måste upp i ett visst varvtal för att det ska fungera med positionsåtergivningen. Hur tar jag reda på om det är 5% eller mer som behövs? När jag sedan ska göra mätningar av vridmoment på motorn tänker jag att jag får snurra upp svänghjulet till detta varvtal, innan jag börjar använda motorn för att driva det.
• Vad händer om man skulle lasta på full last på en sensorlös BLDC-motor vid 0 rpm? Blir det kortslutning? Vad händer?
• Vad kan jag få ut av att flasha om ESCn till Car-läge? Borde man inte behöva en motor med sensorer för det?

Ska ska kolla mer på VESC om det går åt skogen den här gången också, verkar lovande.

Några tips på försiktighetsåtgärder som kan vidtas innan nästa test?

Jag kommer i alla fall köpa in en mindre säkring den här gången.
Skriv svar