Dry film

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
Teknikern
Inlägg: 7038
Blev medlem: 29 juni 2007, 14:09:48
Ort: Sköldinge

Re: Dry film

Inlägg av Teknikern »

AndersG skrev:
så jag växte upp med strålkaminer utan tippskydd och brödrost utan automatik har inga problem alls att göra sånt
Håller iofs med, men risken är ju att någon annan använder utrustningen.
Den risken måste elimineras, antingen låser man in laminatorn ELLER också får den ett apparatintag som ingenting annat än den inlåsta / gömda / borttagna nätsladden passar i. Jag tror ingen skulle våga använda min laminator då överdelen är bortkapad helt samt att man ser kablarna inne i den, den skulle slängas asap. om nu nån skulle behöva tömma kåken och jag inte längre är med på banan.
bjornj
Inlägg: 163
Blev medlem: 7 november 2018, 11:51:47

Re: Dry film

Inlägg av bjornj »

Ett sätt vore att prova ut och ersätta termostaten mot en med
tillräckligt hög temperatur. Det finns väl en hel serie att välja mellan.
Då kan man ju koppla in den ordinarie termostaten vid vanlig laminering
med den ovan beskrivna omkopplaren.
På min laminaror finns det redan färdiga hål för ytterligare en termostat.
bjornj
Inlägg: 163
Blev medlem: 7 november 2018, 11:51:47

Re: Dry film

Inlägg av bjornj »

Samtidigt som jag har experimerat med lamineringsmaskin så har jag
gjort rätt många försök med acceton med mestadels misserabelt resultat
utom en gång då det blev perfekt.
Nu hittade jag en video på Youtube med lite annan infallsvinkel.
Han anser att man inte skall använda acceton eller andra lösninsmedel
när man gör rent korten för det ger enbeläggning på kopparn som förhindrar
att tonern fäster.
Sedan använder han inte acceton utan nagellacksbortagning.
Vi hade en flaska hemma och på den står det accetonfri trots att det
att den är accetonfri trots att det luktar acceton som bara den.
är väl någon närbesläktad kemikalie som etylaccetat och isopropylalkohol.
Korten tvättar han med vanligt diskmedel först och sköljer rikligt med vatten.
Jag provade konceptet och se, det blev riktigt bra.
Det här med diskmedel kanske inte är fel även vid lamineringsmaskin?

.
Användarvisningsbild
l2t
Inlägg: 2135
Blev medlem: 14 september 2010, 22:14:53
Ort: Skåne/Lund

Re: Dry film

Inlägg av l2t »

Låter intressant! med diskmedel istället för starkare saker.
Har även försökt hitta en bimetall termostat på ca 200 grader utan resultat.
Blir nog en elektronisk variant istället.
Användarvisningsbild
l2t
Inlägg: 2135
Blev medlem: 14 september 2010, 22:14:53
Ort: Skåne/Lund

Re: Dry film

Inlägg av l2t »

Fungerade riktigt bra faktiskt!
En snabb test först med vanligt skrivarpapper fungerade oxå men nästa
test med lite glättigare papper blev riktigt bra.

Jag använde laminatorn helt original men värmde med varmluftpistolen mellan varje genomkörning
ca 5-6 gånger.
PS: Värmde alltså kortet extra innan varje genomkörning.
20190301_210945.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
l2t
Inlägg: 2135
Blev medlem: 14 september 2010, 22:14:53
Ort: Skåne/Lund

Re: Dry film

Inlägg av l2t »

Efter etsning så kan man konstatera att det fungerar bra för lite enklare kort med inte allt för tunna ledare.
Tittar man riktigt noga så skulle det behövts lite ner toner på kortet innan ets men fullt tillräckligt för enklare kort.
Toner_transfer_ets.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Foppson
Inlägg: 46
Blev medlem: 15 december 2018, 14:34:06

Re: Dry film

Inlägg av Foppson »

Just det där med diskmedel kontra lösningsmedel har jag råkat ut för i ett helt annat sammanhang, ett tätningsmedel för pinnskruvar gillade inte att man tvättade med bromsrengöring eller liknande, fick bäst vidhäftning om man tvättade med något basiskt det sista gjorde innan montering.

.
Användarvisningsbild
Teknikern
Inlägg: 7038
Blev medlem: 29 juni 2007, 14:09:48
Ort: Sköldinge

Re: Dry film

Inlägg av Teknikern »

Vi kanske har, av födsel och ohejdad vana gjort fel hela tiden och använt aceton helt i onödan. Tål att tänka på iallafall, det kanske ska vara basiskt tvättmedel och tänk så mycket billigare det blir i längden om man använder mycket samt att miljön och kroppen sparas.

I min maskintvätt kör jag med diskmedel för rörmjölkningar av den gamla icke miljögodkända typen, tvätten töms aldrig, endast slammas ur när det ligger för mycket skit på botten och vylls på med enbart vatten när för mycket av tvättvattnet dunstat bort för luten dunstar aldrlg. Jag har samma tvättvatten som när jag fyllde den för 30 år sen när jag byggde den.

Fö. kör jag med samma diskmedel i ultraljudtvätten och det funkar bättre än dom dyra specialtvättmedel som jag blev rekommenderad en gång och fick prova.
Användarvisningsbild
NULL
Inlägg: 2522
Blev medlem: 15 september 2010, 12:59:25
Ort: Örebro

Re: Dry film

Inlägg av NULL »

Den var inte så lätt att använda. Svårt att få jämn tjocklek och riskk för dammpartiklar o liknande.
Stämmer bra, jag lyckas inget vidare med P20, den är värdelös jämfört med vanlig sprayfärg i täckningsförmåga, jag vet inte hur man ska göra för att få den jämn..?

Ska man göra egna kort går genomplättering bort direkt, och måste man bestämma sig för "minsta upplösning". Toner-Transfer slutar fungera tidigare än Dry-Film praktiskt(alltså hur ofta man misslyckas), så man väljer hur tajt kort och små komponenter man kan ha.
Toner-Transfer har potential genom att om man vill gå ner i upplösning mer, dyker andra problem upp också, man har ju då ställt ribban högt så att man vill ha ett hyfsat komlicerat kort som då ofta kräver vior och lödmask.

Största nackdelen med Toner-Transfer är att lasertonern är inte riktigt heltäckande, och inte helt skyddar kopparen från etsmedlet(som på sista bilden).

Jag har testat olika papper till Toner-Transfer, uppblötning inte aceton, och de gula kina-Toner-Transferpappren funkar inte bättre än vanligt laserpapper, har skrivit om det i en gammal tråd någonstans, slutklämmen är att Pulsar-filmen som är gjord speciellt för PCB lämnar bäst resultat.
Sen har Pulsar ett tillägg, en film("grön") som försluter tonern mot ets-genomslag, en lösning som nästan är ett måste men som inte funkar klockrent, den gröna filmen kan låta bli att släppa på vissa ställen...

Jag tror ingen skulle våga använda min laminator då överdelen är bortkapad helt samt att man ser kablarna inne i den, den skulle slängas asap. om nu nån skulle behöva tömma kåken och jag inte längre är med på banan.
Fast det fattar ju inte en unge, så finns den risken, får man lägga den utom räckhåll... minst.
Användarvisningsbild
Teknikern
Inlägg: 7038
Blev medlem: 29 juni 2007, 14:09:48
Ort: Sköldinge

Re: Dry film

Inlägg av Teknikern »

Här finns ingen risk att nån unge, tja, eller annan människa kommer att titta in för elektroniklabbet är inte nåt man "råkar" hamna i precis utan att jag är med och det är bara några få som ens vet var det finns och vad som finns därinne är det bara jag som vet och så kommer det att förbli.
Skriv svar