Förlänga 1/4 Phone kontakt med brytfunktion?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
ljusteknikern
Inlägg: 34
Blev medlem: 22 februari 2019, 14:32:45

Förlänga 1/4 Phone kontakt med brytfunktion?

Inlägg av ljusteknikern »

Hej!
Jag har skaffat ett elektriskt piano men ljudutgångarna sitter väldigt olägligt monterade på undersidan.
Det är 2 stk kombinerade hörlur och line-ut uttag av 1/4" ,6,3mm Phone typ på bägge två.

Jag vill kunna koppla in vanliga hörlurar med 3.5 mm kontakt på framsidan.
Önskar oxå bluetoothsändare inkopplad dolt under pianot.

Problemet är att ljudet til högtalarna bryts när det sitter en kontakt i något av uttagen på undersidan.
(har verkligen försökt hitta info (extend stereo jack with switch) men gått bet, så antagligen går inte det här utan att öppna pch komma till kontakten på baksidan.)


Jag ser för mig att på en liten panel tillverkad av svartlackerad aluminium/plexi eller trä montera uttag för
3,5mm hörlurar och de eventuella brytare som kan behöva.

Men jag har ingen aning om hur jag ska bygga ihop kablar och adaptrar i förhållande til funktionen som bryter ljudet och att konstruera det så att det blir brusfritt.

Då pianot är kostbart, nytt och således har garanti vill jag inte göra förändringar inne i det i det här skedet.
Pedalosaurus
Inlägg: 455
Blev medlem: 29 april 2016, 21:44:12

Re: Förlänga 1/4 Phone kontakt med brytfunktion?

Inlägg av Pedalosaurus »

Du vill alltså ha ljud i hörlursutgången och högtalare samtidigt? Om det inte går att lösa utan att man gör ett ingrepp i pianot och du samtidigt inte vill det, hur menar du att det då ska lösas? Du skriver inte heller vad det är för piano, alltså märke, modell mm. Då är det inte lätt att hjälpa.

Om du ger oss lite mer detaljerad information så kanske man kan åtminstone ta reda på om det är möjligt öht utan att göra ingrepp.
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin
Inlägg: 14819
Blev medlem: 16 april 2006, 17:04:10

Re: Förlänga 1/4 Phone kontakt med brytfunktion?

Inlägg av mrfrenzy »

Högtalarna sitter alltså inte inuti pianot utan du vill kunna använda både linjeutgången och hörlursutgången samtidigt.
Dessutom vill du kunna justera volymen separat.

Det du behöver är helt enkelt en mixer med hörlursutgång, här är en som skulle vara fullt duglig:
https://www.thomann.de/se/the_t_mix_mix_502.htm

Om den är för stor får du leta vidare efter en mindre, eller fundera på att bygga en om den måste vara minimal.
Då behövs inga ingrepp i pianot utan du kopplar bara en kabel från linjeutgången på undersidan till mixern.
Användarvisningsbild
prototypen
Inlägg: 11072
Blev medlem: 6 augusti 2006, 13:25:04
Ort: umeå

Re: Förlänga 1/4 Phone kontakt med brytfunktion?

Inlägg av prototypen »

Det är nog inbyggda högtalare.
Det där går inte lösa, när man trycker i proppen så lyfter ett bleck i kontakten och kopplar ur högtalaren.
Det blir ingrepp i pianot om det ska funka som du vill.

Protte
ljusteknikern
Inlägg: 34
Blev medlem: 22 februari 2019, 14:32:45

Re: Förlänga 1/4 Phone kontakt med brytfunktion?

Inlägg av ljusteknikern »

Aj då, förstår att jag inte har förklarat bra nog.

Pianot heter Casio PX-870 https://www.casio-europe.com/se/produkt ... os/px-870/ Är väl ingen som kan hitta kopplingsschema på det ? =)

Det har inbyggda högtalare som jag oftast vill använda.
Men när det ska vara tyst i huset så vill jag kunna använda hörlurar utan att behöva krypa under och fixa med ledningar.
Jag använder trådade lurar. Barnen får använda trådlösa annars kommer ledningen att ryckas av när de glömmer att ta de av innan de går, därav Bluetooth.
mrfrenzy skrev:Högtalarna sitter alltså inte inuti pianot utan du vill kunna använda både linjeutgången och hörlursutgången samtidigt.
Dessutom vill du kunna justera volymen separat.
Nej, högtalarna sitter inne i pianot. Om jag hade kört med bara line out til pa/mixer eller liknande hade det varit riktigt som du säger.
Det finns inte egen linje och högtalar utgång, det finns 2 stk stereo line out som man kan koppla lurar på.
Pedalosaurus skrev:Du vill alltså ha ljud i hörlursutgången och högtalare samtidigt? Om det inte går att lösa utan att man gör ett ingrepp i pianot och du samtidigt inte vill det, hur menar du att det då ska lösas? Du skriver inte heller vad det är för piano, alltså märke, modell mm. Då är det inte lätt att hjälpa.
Om du ger oss lite mer detaljerad information så kanske man kan åtminstone ta reda på om det är möjligt öht utan att göra ingrepp.
Du ska få all info du ber om. tänkte inte på att det var viktigt med modell på pianot då det egentligen bara är 2 stk line out.
Jag har en lite vision om att det kanske skulle vara möjligt med ev en isolerad topp på kontakten, eller en plugg med flera anslutningar på så kanske man kunde lyfta ut brytfunktionen till en brytare utanför. Hoppades på att det skulle kunna vara ett känt problem med en lösning.
Men som sagt jag vet inte hur brytfunktionen fungerar.
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Inlägg: 29905
Blev medlem: 6 september 2003, 13:32:07
Ort: MadLand (Enköping)
Kontakt:

Re: Förlänga 1/4 Phone kontakt med brytfunktion?

Inlägg av MadModder »

Brytfunktionen är fysisk. När du inte har någon plugg i, ligger två metallbleck mot varandra längst in i kontakten. När du stoppar i en kontakt, eller en träpinne, eller vad som helst som går i, så bryts kontakten mellan dessa två bleck. Det går mao inte att flytta ut brytfunktionen.

Det skulle möjligen gå att få ut ljud utan att bryta alls genom att knåpa ihop en kontakt som både gör kontakt inuti, och samtidigt ger vika för fjäderkraften på blecken så de inte åker isär. Hur en sån skulle se ut vet jag inte. Kanske mjuk och slingrig som en orm. :humm:
ljusteknikern
Inlägg: 34
Blev medlem: 22 februari 2019, 14:32:45

Re: Förlänga 1/4 Phone kontakt med brytfunktion?

Inlägg av ljusteknikern »

prototypen skrev:Det är nog inbyggda högtalare.
Det där går inte lösa....
Protte
I början har du rätt, jag lever fortfarande i hoppet om att du inte har rätt i det andra oxå =)
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Inlägg: 29905
Blev medlem: 6 september 2003, 13:32:07
Ort: MadLand (Enköping)
Kontakt:

Re: Förlänga 1/4 Phone kontakt med brytfunktion?

Inlägg av MadModder »

Här är en bild på hur det funkar
9165.png
Om du kan göra god kontakt med de fjädrande kontaktblecken 3 och 2, utan att de tappar kontakten med 11 och 10, så har du ljud åt alla håll samtidigt.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Nerre
Inlägg: 26655
Blev medlem: 19 maj 2008, 07:51:04
Ort: Upplands väsby

Re: Förlänga 1/4 Phone kontakt med brytfunktion?

Inlägg av Nerre »

Precis, men problemet är ju att om man stoppar i en vanlig kontakt så får man ingen kontakt med 10 och 11 och det går inte att få fram nån signal till dem.

Det man då eventuellt får försöka med är en kontakt som är delvis nerfilad, men det behövs då bara att man vickar lite på kontakten så bryter man ofrivilligt bort den interna högtalaren.
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Inlägg: 29905
Blev medlem: 6 september 2003, 13:32:07
Ort: MadLand (Enköping)
Kontakt:

Re: Förlänga 1/4 Phone kontakt med brytfunktion?

Inlägg av MadModder »

Ja, det var därför jag skrev "knåpa ihop en kontakt" tidigare.
Det kanske går om man gör något liknande som vissa banankontakter
banana-plugs.jpg
fast mycket mjukare fjädrande, så kontaktblecken trycker ihop kontakten istället för tvärtom.
Kan nog bli rätt komplext att få till två i rad på så kort avstånd.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Nerre
Inlägg: 26655
Blev medlem: 19 maj 2008, 07:51:04
Ort: Upplands väsby

Re: Förlänga 1/4 Phone kontakt med brytfunktion?

Inlägg av Nerre »

Ja och det gäller ju att man vet på vilken sida av kontakten det fjädrande blecket sitter. Det är ju inte lätt att se från utsidan. Är det stereo så kan de ju antingen sitta på samma sida ett på varsin sida.
Pedalosaurus
Inlägg: 455
Blev medlem: 29 april 2016, 21:44:12

Re: Förlänga 1/4 Phone kontakt med brytfunktion?

Inlägg av Pedalosaurus »

Som andra har sagt redan så är det en mekanisk brytning via kontakten. Har kollat igenom handboken för pianot och det finns ingen möjlighet att mjukvarumässigt styra funktionen. Håller med om att kontakten var riktigt dumt placerad :(
Hade det inte varit garanti kvar på pianot så hade man säkert kunnat modifiera den, men du får väl vänta tills garantin gått ut och sedan återkomma :)
ljusteknikern
Inlägg: 34
Blev medlem: 22 februari 2019, 14:32:45

Re: Förlänga 1/4 Phone kontakt med brytfunktion?

Inlägg av ljusteknikern »

Ja, får väl tänka över om det är värt det. Pianot kostar ju inte mer än en service på bilen egentligen.
Eller en riktigt sunkig vinterbil:)
Sen får man ju den funktionen man vill ha.

Är det standard på hur det är kopplat på line out?
Kan man / behöver jag få tag i kopplingsscheman på ett sånt piano?
Bästa är kanske att ringa och smiska med nån tekniker som tar rep för casio?

Är det nånting speciellt att tänka på för att inte få ljudproblen om jag öppnar upp och bygger om?
Har ingen erfarenhet av kopplingar med analoga signaler.
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Inlägg: 26308
Blev medlem: 6 augusti 2005, 21:23:33
Ort: Oskarshamn (En bit utanför)
Kontakt:

Re: Förlänga 1/4 Phone kontakt med brytfunktion?

Inlägg av JimmyAndersson »

"Är det standard på hur det är kopplat på line out?"

Nej, det är i 99,99999999% av fallen aldrig så med line out.
Däremot så är det vanligt på uttag för hörlurar.
Ditt piano har ju kombinerade uttag för båda funktionerna, så det blir ett undantag. :)
(Jag kanske skrev lite krångligt, men det är bara att fråga om du inte förstår.)


"Är det nånting speciellt att tänka på för att inte få ljudproblen om jag öppnar upp och bygger om?"

Nä inte direkt. Bara man tänker på det vanliga (dvs att vara försiktig med lödpenna mm) så kommer det gå bra.
Jag tror inte att det behövs schema. Bara ett par bilder på kretskortet (över och under vid kontakterna + lite till)
så kan vi göra schema och beskriva modifieringen.
I princip så kommer du behöva kapa ett par banor på kretskortet och löda några sladdar.
Kanske en knapp för att välja om högtalarna ska bli tysta eller inte när man kopplar in lurarna.

När det gäller garanti så brukar såna här saker hålla. Minst 20 år iallafall.
Så man har inte så mycket att riskera genom att modifiera.


Men det vore nog inte dumt om du frågar dig:
Behöver du modifiera? Dvs, Kopplar du i och ur grejer ofta?
För om det är så att du nästan alltid kör med lurar, så kanske det inte gör så mycket
om man behöver krypa under och dra ur sladden någon gång i veckan.
Det brukar rent av gå att känna sig fram. (Eller så är det jag, som gammal van ljudtekniker/keyboardist, som tycker så. :) )



"Bästa är kanske att ringa och smiska med nån tekniker som tar rep för casio?"

Jag har aldrig testat att smiska någon tekniker, så det kan jag inte svara på. Men det är inte omöjligt. Prova. :lol:
(Visst är det bra med autostavnings-funktioner... :wink: )
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Inlägg: 29905
Blev medlem: 6 september 2003, 13:32:07
Ort: MadLand (Enköping)
Kontakt:

Re: Förlänga 1/4 Phone kontakt med brytfunktion?

Inlägg av MadModder »

Jag hade nog skaffat extern förstärkare och högtalare. Då kan man göra som man vill.
Skriv svar