Förlänga 1/4 Phone kontakt med brytfunktion?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Pedalosaurus
Inlägg: 455
Blev medlem: 29 april 2016, 21:44:12

Re: Förlänga 1/4 Phone kontakt med brytfunktion?

Inlägg av Pedalosaurus »

Har kollat lite i manualen. Det finns ju en USB-port, men som jag förstår det så sänder den inte ljuddata? Annars hade man ju kunnat koppla via ett interface till tex en smartphone eller platta och lyssna den vägen. Om man vill göra det riktigt enkelt är nog MrFrenzys idé bäst. En liten mini-mixer och extern förstärkare. Det blir ju såklart en liten kostnad, men att börja modda kretskort osv är ju kanske inte heller så kul :(
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin
Inlägg: 14859
Blev medlem: 16 april 2006, 17:04:10

Re: Förlänga 1/4 Phone kontakt med brytfunktion?

Inlägg av mrfrenzy »

Jag förstod inte riktigt på ditt förra inlägg om du vill kunna ha ljud i hörlurar och högtalare samtidigt eller bara kunna byta utan att krypa under pianot?

Ett alternativ skulle kunna vara att ha ett par såna här datorhögtalare inkopplade permanent (finns både dyrare och billigare såklart):
https://www.mediamarkt.se/sv/product/_l ... 21379.html

Dom kommer med en "miniminimixer" i paketet som har volymkontroll och hörlursanslutning.
När du kopplar in dina trådade hörlurar där så blir det tyst i högtalarna.

Med hjälp av en splitter kan du koppla in blåtands-sändaren till barnens hörlurar där datorhögtalarna kopplas till pianot - då har dom alltid ljud även om högtalarna är avstängda.
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32774
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Förlänga 1/4 Phone kontakt med brytfunktion?

Inlägg av HUGGBÄVERN »

ljusteknikern skrev: Är det nånting speciellt att tänka på för att inte få ljudproblen om jag öppnar upp och bygger om?
Har ingen erfarenhet av kopplingar med analoga signaler.
FÖRSIKTIGHET!

Du har ju i din inledning angett att du vill kunna köra (inbyggda) högtalare, sladdig hörlur och sladdlös (BT).

Hade jag varit du hade jag tagit fram en dosa som du t ex fäst under och framtill på pianot. Dit fram hade du dragit sladden från hörlursuttaget på baksidan, alltså MadModders 2- resp 3-kontakter, men också 10/11-kontakterna som går tillbaka till högtalarna. Sedan hade du installerat en likadan kontakt som sitter på bakstycket idag.
På detta sätt kan du köra hörlurarna nattetid när kidsen sover och med högtalarna på dagen när kidsen är i skolan.

Du måste sedan ha en BT-sändare (Kjell.com har "billiga") och den kan du ju sätta i din nya dosa eller hellre i pianot och plocka upp en strömförsörjning inifrån pianot, eller köra med väggvårta.

Ids jag kan jag göra en skiss.


(Sedan tycker jag du ska satsa på en analog synt istället ... 8) )
ljusteknikern
Inlägg: 34
Blev medlem: 22 februari 2019, 14:32:45

Re: Förlänga 1/4 Phone kontakt med brytfunktion?

Inlägg av ljusteknikern »

Nej, det blev ingenting av det här, det var väl en tankevurpa från början.

Dessutom så funkade det riktigt dåligt med BT-hörlurar til Piano pga latency, man hör direkt att ljudet kommer för sent.

Men tack för alla inspel =)
Skriv svar