Stängselaggregat

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Kaffetruck
Inlägg: 5
Blev medlem: 21 februari 2019, 09:47:15

Stängselaggregat

Inlägg av Kaffetruck »

Tjena!

Jag har ett stängselaggregat som har slutat fungera. Det matas med 12V från ett batteri, har mätt och spänningen går som den ska till kortet. Men det tickar inte som det borde göra. Är det någon som vet vart man kan börja felsöka i kortet? Är ganska ny med att hålla på med elektronik på detta viset, men tycker det är väldigt intressant så tog detta som en chans att lära mig något! Aggregatet är ett FOGA Techtronic 3000B.

Lödningen till K11 (uppe i vänstra hörnet på undersidan) ser lite missfärgad ut, annars ser jag inga andra lödningar som ser skumma ut?

Såg att det fanns nån liknande tråd och jag jämförde lite med mitt problem, men lyckades inte lösa det.

Finns två stycken IC kretsar på kortet: CD40106BE och LM2901N.

(Säg gärna till om jag missat ta med någonting i inlägget som kan vara av intresse) :D
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Icecap
Inlägg: 26139
Blev medlem: 10 januari 2005, 14:52:15
Ort: Aabenraa, Danmark

Re: Stängselaggregat

Inlägg av Icecap »

Efter vad jag kan se är det ett "normalt" aggregat - fast med en 12V sektion.

"Normalt" laddas den stora 1,5µF konding upp med likriktat 230V, alltså runt 390V.
MEN - laddningen tar lite tid för att den ska det och när spänningen över den kondensator når ett visst nivå utlösas nästa puls.

Alltså ska din enhet fungera likadan - men då skapa ~300V från 12V.

Mellan K7 och den F0810 som ligger bredvid kan det se ut att ha varit överslag - men det kan också vara smuts som ligger dumt. Kolla upp det. Är det överslag blir felen oftast stora och grava.

Transformatorn antar jag är en 12V -> 230V, just för att skapa den höga spänning och "transistorn" med märkningen F0810 antar jag är en thyristor.

Och det är thyristorn som utlösas när det ska slås en knall.

Men kondensatorn laddas upp via högspänningstransformatorn (som jag antar inte är med på korten) och om den är trasig på primärsidan sker det såklart inget. Ohm-mäta alltså.
Kaffetruck
Inlägg: 5
Blev medlem: 21 februari 2019, 09:47:15

Re: Stängselaggregat

Inlägg av Kaffetruck »

Okej, intressant!

Jag kollade mellan K7 och F0810, och som du säger så ser det ju ut som ett eventuellt överslag. Jag skrapade lite med mejseln för att se om det bara var smuts och om det lossnade enkelt, men det är missfärgat även efter min lilla skrapning.

Om så är fallet, är det lönt att försöka byta thyristor eller är det förmodligen generalfel? :shock:

Hur går man tillväga om man vill ohm-mäta stora transformatorn då? Den har fyra ingångar på det jag antar är primärsidan, varav en av dessa är kopplade till stiftet där vid K7 på kortet. Sedan två utgångar på sekundärsidan som går till utgångarna när man kopplar på stängsel och jord.
Användarvisningsbild
Icecap
Inlägg: 26139
Blev medlem: 10 januari 2005, 14:52:15
Ort: Aabenraa, Danmark

Re: Stängselaggregat

Inlägg av Icecap »

De två sekundär-ledare på utgångstransformatorn kan helt enkelt mätas med en Ω-mätare (vanligt multimeter). Det ska vara en del motstånd där, kanske några 100-tals ohm kan jag tänka mig - men jag kan ha fel.

Primär-sidan ska vara ganska låg-ohmig, kanske 2-10 Ω gissar jag på. Har nämligen aldrig mätt en sådan.

Det finns 4 st dioder på utgången av transformatorn på kretskortet, de borde rimligen likrikta den höga spänning som ska ladda upp 1,5µF kondingen. Du kan ju mäta där. Jag gissar på att det skapas en likriktar-brygga.

Med överslag pga. åska blir det ofta så att lådan allting är i kanske kan återanvändas, resten brukar vara skrot.
Men verifiera först ATT det är skit!

Jag har inte tagit korten och lagt på varandra så man ser schemat (har inte tiden) men jag är ganska säker på att den består av 3 delar:
1: 12V -> en hel del högre spänning. Den delen "slutar" efter den kretskortmonterade transformator.
2: Ett uppladdningssystem för 1,5µF kondensatorn.
3: En trigger-puls som utlöser urladdningan av 1,5µF kondensatorn i utgångstransformatorn.
Kaffetruck
Inlägg: 5
Blev medlem: 21 februari 2019, 09:47:15

Re: Stängselaggregat

Inlägg av Kaffetruck »

Mätte mellan de två sekundärledarna (röd och svart) och får ut 35 ohm.
Mellan vit och svart på primärsidan får jag 0.5 ohm. Mellan svart-blå och svart-gul ingen kontakt.
Mellan gul och blå får jag 0.6 ohm, vit-blå ingen kontakt, vit-gul ingen kontakt. Är det två spolar på primärsidan? Varför är det 4 ingångar där? Trafon är bortkopplad från kortet när jag ohm-mäter.
(bifogar bild för att visa hur det var kopplat från kortet till trafo).

Skulle man kunna säga att det är thyristorn som styr tickandet? Samtliga ben på thyristorn är spänningslösa när jag kopplar på 12-volten.
Tänkte om man skulle försöka leta upp vart spänningen upphör nånstans.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Hobbyisten
Gått bort
Inlägg: 2531
Blev medlem: 3 december 2017, 22:55:25

Re: Stängselaggregat

Inlägg av Hobbyisten »

Som du själv säger ser lödningen vid K11 suspekt ut, har du varit där med lödkolven ? Kopparfolien kan vara borta. Jag har reparerat en del kretskort genom att dra "peer-to-peer", isåfall handlar det då för dig om att dra en ledning mellan K11 och D7.
Kaffetruck
Inlägg: 5
Blev medlem: 21 februari 2019, 09:47:15

Re: Stängselaggregat

Inlägg av Kaffetruck »

Nej har inte varit där och rört något med lödkolv.
Som sagt är jag ganska ny just med hur olika elektronikkomponenter fungerar osv. Men jag tror att jag kan ha hittat något av intresse(?).

Har en transistor (C32740) som ligger innan thyristor F0810 som tidigare nämnts. Transistorn har 12V på emitter och bas, men inget på kollektor. Kollektorn är sedan kopplad till gate på thyristorn via nån resistor. Ska inte kollektorn också spänningssättas om de andra två blir de? Eller är jag ute och cyklar?
Användarvisningsbild
Hobbyisten
Gått bort
Inlägg: 2531
Blev medlem: 3 december 2017, 22:55:25

Re: Stängselaggregat

Inlägg av Hobbyisten »

Om ingen spänningsskillnad råder mellan bas och emitter på en NPN-transistor leder den inte. Spänningsskillnaden bör vara ca 0.6 V. Där kan du ha felet.
Användarvisningsbild
breflabb
Inlägg: 3524
Blev medlem: 8 oktober 2014, 17:00:54
Ort: 59.466579, 16.506872

Re: Stängselaggregat

Inlägg av breflabb »

Kan du ta en lite bättre bild på kretskortets komponentsida eller dela på två bilder
som den sista bilden fast utan trafon. På liknande konstruktioner så finns det några
högohmiga motstånd som har en förmåga att ändra värde till ännu högre eller bli avbrott
Så titta om du hittar några på ditt kretskort
Kaffetruck
Inlägg: 5
Blev medlem: 21 februari 2019, 09:47:15

Re: Stängselaggregat

Inlägg av Kaffetruck »

Hmm, vill du att jag tar bild närmre och delar upp kretskortet på två bilder?

Jag har börjat på ohm-mäta resistorer och jämför sedan med värdet jag får från en färgkodsgenerator. Har dock fått skumma mätresultat på några resistorer. Vad innebär det om en resistor ska ha 10Mohm men bara har 5Mohm? Eller om en har 66ohm fast det ska vara 100 enligt färg? Trasigt?
Användarvisningsbild
SM7CZR
Inlägg: 2217
Blev medlem: 14 februari 2011, 22:45:08
Ort: Lund

Re: Stängselaggregat

Inlägg av SM7CZR »

Något annat på kretskortet kan påverka mätningen.
Komponenten måste lödas loss (i en ända) för att få rätt mätresultat. :cry:
GFEF
Inlägg: 2371
Blev medlem: 4 december 2004, 18:44:04

Re: Stängselaggregat

Inlägg av GFEF »

ska ha 10Mohm men bara har 5Mohm? Eller om en har 66ohm fast det ska vara 100 enligt färg?

Helt omöjligt att besvara....
För att mäta komponenter helt rättvist måste de var bortkopplade från hela kretsen.
Minst en helst båda anslutningar på resistorer helt fritt från alla inkopplingar.

Ett kladdigt fingeravtryck över ledarna kan ha motstånd i kΩ storleken......

El-stängselaggregat är en udda elapparat.....
Skall ge obehagliga men ofarliga elektriska stötar.

MEN vad som är "ofarliga elektriska stötar" har de senaste årtionden ifrågasättas.
Vad som har ansetts som ofarligat har orsakat dödsfall....

https://en.wikipedia.org/wiki/Taser_safety_issues

Därför har reglerna för e-stängselaggregat skärpt hårt....
Att göra ingrepp i el-stängselaggregat utan att ha tillverkarens tillstånd är inget att rekommendera.
Alla godkännande som tillverkaren är därmed av noll och inget värde.
Den som har utfört ingreppet har därför ALLT ansvar att säkerhets reglerna uppfylls......
Användarvisningsbild
Icecap
Inlägg: 26139
Blev medlem: 10 januari 2005, 14:52:15
Ort: Aabenraa, Danmark

Re: Stängselaggregat

Inlägg av Icecap »

Att byta en trasig komponent till en likartat men fungerande och montera på samma plats och sätt kan inte förstöra säkerheten.

Att tänka på:
* 1,5µF kondensatorn laddas upp via pulstransformatorn så den (eller ett motstånd som tål spänningen) måste vara inkopplat om man ska mäta där.
* Det finns sannolikt någon spänningsavkänning av högspänningen för att säkra att den finns och är "på plats" innan en ny puls triggas. Alltså kan det vara svårt att mäta pulserna i lågspänningsdelen.

Starta med att kolla om den kretskortmonterade transformator får pulser in alls. Jag gissar att det antingen finns någon oscillator som driver någon transistor som i sin tur driver primärlindningen - eller att den är självsvängande.

Om den har pulser in kan du kolla utgången. Har den INTE pulser in får du kolla varför.
Användarvisningsbild
breflabb
Inlägg: 3524
Blev medlem: 8 oktober 2014, 17:00:54
Ort: 59.466579, 16.506872

Re: Stängselaggregat

Inlägg av breflabb »

Jag tänkte att du skulle kolla motstånd 50K och uppåt och för att få tillförlitliga värden
så skall man lossa dom eller bara ena sidan räcker annars får man felaktiga mätvärde
Skriv svar