Tvingas skicka hem patienter – på grund av elstörningar

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
4kTRB
Inlägg: 18289
Blev medlem: 16 augusti 2009, 19:04:48

Tvingas skicka hem patienter – på grund av elstörningar

Inlägg av 4kTRB »

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/vaste ... storningar
en portabel EKG-övervakning inte fungerade vilket kunde spåras till en informationstavla för busstidtabellen vilken låg på samma frekvens
EMC är jobbigt!
Pucco
Inlägg: 880
Blev medlem: 11 december 2006, 14:48:08
Ort: Linköping

Re: Tvingas skicka hem patienter – på grund av elstörningar

Inlägg av Pucco »

Artikeln säger ingenting om vad som var fel och skyller på en extern bussskylt låg på samma frekvens.
Medicinsk utrustning har mycket höga EMC-krav på tålighet för påstrålad effekt för att bli CE-märkt.
Att en busskylt (okänt avstånd) ska störa tyder mer på dålig design av EEG-apparaten.
Mindmapper
Inlägg: 6389
Blev medlem: 31 augusti 2006, 16:42:43
Ort: Jamtland

Re: Tvingas skicka hem patienter – på grund av elstörningar

Inlägg av Mindmapper »

Om man kan spåra ett problem, innebär det väl att man konstaterat vilken utrustning som orsakat problemet?

"– Jönköping hade man problem med att en portabel EKG-övervakning inte fungerade vilket kunde spåras till en informationstavla för busstidtabellen vilken låg på samma frekvens, berättar Marcus Eklund, som är teknisk förvaltare på Västra Götalandsregionen."
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor
Inlägg: 16719
Blev medlem: 16 november 2003, 12:22:57
Ort: i det mörka småland

Re: Tvingas skicka hem patienter – på grund av elstörningar

Inlägg av grym »

dom ska tåla mycket utan att ge bekymmer
men en sådan avläsning som görs med kroppen som del av avläsningen är bekymmersam, du kan inte ta bort störningar som redan finns på ingångarna

så då kan man antingen sanera störande utrusting, eller skapa sig ett utrymme som är mindre störningar i
det senare kan bli betydligt vanligare i framtiden
Användarvisningsbild
4kTRB
Inlägg: 18289
Blev medlem: 16 augusti 2009, 19:04:48

Re: Tvingas skicka hem patienter – på grund av elstörningar

Inlägg av 4kTRB »

Förra våren bodde jag granne med sjukhuset där i Umeå då jag pluggade på universitetet.
Jag hade med mig min MKARS-80 och en aktiv antenn som fungerar
kanonbra. Riggade upp det hela på rummet och det visade sig att
det var totalt i det närmaste omöjligt att lyssna på en enda station.

En finländare var den enda jag hörde under ett par månaders lyssning och
det var knappt det hördes i bruset.
Brusnivån var extremt hög.
I maj tog jag med radion några mil norr om Umeå och riggade upp en fullstor
antenn i kanten på ett hygge och det var rena drömmen, även den aktiva
antennen fungerade som vanligt alldeles utmärkt för lyssning.
Användarvisningsbild
abcabc
Inlägg: 188
Blev medlem: 13 september 2014, 21:59:16

Re: Tvingas skicka hem patienter – på grund av elstörningar

Inlägg av abcabc »

Det gäller att skälla på rätt person, i detta fall så klart på de som gjort EKG-utrustningen.

De med tavlan både få ett tackbrev att de hjälpt att hitta potentiellt dödliga felaktigheter.

Även om den är trådlös (vilket inte riktigt framgår) så är det inte så svårt, och bör nog krävas att den inte kan slås ut med en enskild störfrekvems, och även att klara ett allmänt störbrus som det kan bli vid gnistbildning och liknande.

Gör man medicinskt kritiska trådlösa saker så måste det rimligen vara ett krav.
Användarvisningsbild
4kTRB
Inlägg: 18289
Blev medlem: 16 augusti 2009, 19:04:48

Re: Tvingas skicka hem patienter – på grund av elstörningar

Inlägg av 4kTRB »

Finns ju det fina exemplet från Falköping.
Lokföraren som inte fick rätt info från personalen pga utstörd komradio när de backade tåget
mot stoppbocken. Sista vagnarna rännde rakt in i företagets maskinhall som fanns en bit bortom stoppbocken.

Om de varit personskada i det läget och man sedan hamnat på en mottagning där prylarna också blir utstörda.
Användarvisningsbild
abcabc
Inlägg: 188
Blev medlem: 13 september 2014, 21:59:16

Re: Tvingas skicka hem patienter – på grund av elstörningar

Inlägg av abcabc »

Vad jag har förstått när det gäller signalsystem i järnväg så gäller grundprincipen att om ingen signal eller utebliven förväntad signal så är grundregeln vad det är gäller röd signa.

Jag har för mer än 25 år sedan varit lite inblandat i ett GSM-baserat signalsystem för järnväg, det byggde på det, då blev det mycket viktigt att "grön" signalen blev mycket noggrant krypterat så att man visste att den var autentisk.

Då litade man bara på trådlös för godstrafik, nu är det säkert helt fritt.
Findecanor
Inlägg: 982
Blev medlem: 2 juli 2010, 23:04:07

Re: Tvingas skicka hem patienter – på grund av elstörningar

Inlägg av Findecanor »

Pucco skrev:Artikeln säger ingenting om vad som var fel och skyller på en extern bussskylt låg på samma frekvens.
Medicinsk utrustning har mycket höga EMC-krav på tålighet för påstrålad effekt för att bli CE-märkt.
Att en busskylt (okänt avstånd) ska störa tyder mer på dålig design av EEG-apparaten.
Eh... En EEG-apparat mäter svag elektrisk aktivitet, mha elektroder på huvudet. Jag är därför inte övertygad om att det skulle vara skärmningen av apparaten det handlar om, utan att störningarna tar sig in via elektroderna — och det går nog inte att göra så mycket åt.

Min mor arbetar med EEG. Jag kan fråga henne i helgen om hur vanligt det är med störningar på det och vad de gör på hennes sjukhus för att motverka det.
Glycol79
Inlägg: 319
Blev medlem: 1 juli 2013, 12:27:45
Ort: Jonstorp

Re: Tvingas skicka hem patienter – på grund av elstörningar

Inlägg av Glycol79 »

I fallet med bussskylten så var det en EKG apparat som blev störd. Om det är den portabla saken jag tänker på så funkar den lite grovt såhär:
Man har elektroder kopplade på kroppen, de är i sin tur kopplade till själva mätutrustningen som i mitt fall var en liten grunka i en magväska. Grunkar kommunicerar sedan med en mottagare kopplad till en dator. Det är altså ingen sak med lång räckvidd.

Nu vet man inte heller vad det var för bussskylt. Jag har meckat med några typer. Vissa har GSM modem för info, de enkla har en 433Mhz datalänk.
Jag kan tänka mig att det är versionen med 433Mhz datalänk som har stört kopplingen mellan EKG och dator.

Här där jag bor har även bussarna någon form av radiolänk, den slår ut marksänd TV då den stannar ca 100 meter från vårt hus.

Detta är bara vilda spekulationer från min sida. Då vi inte vet vad det var för skylt eller vilken typ av EKG det handlade om.
Användarvisningsbild
abcabc
Inlägg: 188
Blev medlem: 13 september 2014, 21:59:16

Re: Tvingas skicka hem patienter – på grund av elstörningar

Inlägg av abcabc »

Angående ekg.

Jag har både tagit en hel del ekg och även analyserat och det har varit förvånansvärt mycket problem. Det är ofta störningar, ofta av konstiga typer. Just 50 hz är så svåra så de bara raderas vad jag förstår.

Detta är inte "rocket science" bara vanlig jordnära mätteknik, varför är det så stora problem?

Jag är själv civilingenjör elektroteknik, men jag skäms hur dåligt dessa saker fungerar. Ok, på 70-talet med analog teknik men idag?
Användarvisningsbild
Biker
Inlägg: 6091
Blev medlem: 23 november 2005, 04:51:36

Re: Tvingas skicka hem patienter – på grund av elstörningar

Inlägg av Biker »

Finns så mycket dåligt konstruerade switchregulatorer nu i allt från ledlampor till reklamskyltar.

På 70 talet var det ganska rent i luften...
Användarvisningsbild
Teknikern
Inlägg: 6975
Blev medlem: 29 juni 2007, 14:09:48
Ort: Sköldinge

Re: Tvingas skicka hem patienter – på grund av elstörningar

Inlägg av Teknikern »

Exakt Biker, skräckexemplen är laddare till elverktyg, både till Milwaukee och andra "premiummärken" så står störningarna som spön i backen och släcker både radio och dataöverföringar inom 10 meters avstånd och ibland på 25 meters avstånd har jag märkt för mina laddare strålar som Chernobyl då jag laddar elverktygen.
Nerre
Inlägg: 26655
Blev medlem: 19 maj 2008, 07:51:04
Ort: Upplands väsby

Re: Tvingas skicka hem patienter – på grund av elstörningar

Inlägg av Nerre »

Även om medicintekniska produkter provas för EMC så är det viktigt att tänka på att C:et står för "compatibility".

Man har bestämt att i vissa miljöer så får apparater stråla en viss mängd och det ska andra apparater tåla. Det är detta som "kompatibilitet" handlar om.

Men om en apparat strålar mer än den får så är det väl ganska uppenbart att de andra apparater som är provade för att tåla "rätt" nivå kan få problem med störningar som är på för hög nivå?


Annars blir det ju lite som att säga att "Det var dåligt att personbilen inte tålde att bli påkörd av en långtradare, den ska ju vara krocktestad."
Användarvisningsbild
Micke_s
EF Sponsor
Inlägg: 6741
Blev medlem: 15 december 2005, 21:31:34
Ort: Malmö

Re: Tvingas skicka hem patienter – på grund av elstörningar

Inlägg av Micke_s »

Är inte helt lätt att testa EMC heller.

Man kan snabbt få väldigt många testfall om man kan konfigurera/bestycka enheten lite olika. Då får man ta "standardfallen" och mäta.

Exempel:

Bärbar dator, kunden kan välja mellan:
3: olika skärmar
3: processormodeller
3: minnes-optioner
3: olika hårddiskar
2: dockningstation eller ej.
3: intern, extern dvi, hdmi skärm
3: inget nätverk, trådat nätverk, trådlöst nätverk.
2: optiska enheter.
2: olika laddare.

5832 kombinationer ger listan ovanför t.ex.
Då får man tänka sig att processorn kanske dynamisk klockar sig och nätverket kan köra olika band, vilket gör att antal "modes" kan bli ännu fler.
I denna mystack av optioner så kanske någon kombination inte är kompatibel med EMC...men testa 1000-tals kombinationer så kommer datorn bli gammal innan man kan sälja den.
Skriv svar