Felsökning av SMPS

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
bos
Inlägg: 2275
Blev medlem: 24 februari 2007, 23:29:15
Kontakt:

Re: Felsökning av SMPS

Inlägg av bos »

Jag kan försöka ta en bättre bild när jag kommer hem. Det övre vänstra hörnet var inget jag själv reagerade över, däremot det nedre vänstra; det ser ut som något som liknar "spill av LCD-vätska", en svart blobb som flutit ut. Ungefär. Något mjölkvitt finns inte på framsidan iallafall. Jag har inte undersökt baksidan av displayen (än). Det sitter en IC-krets dold under den, och jag tänkte jag ska undersöka vad det är för något, senare ikväll.

Men sammanfattningsvis verkar det som att jag verkar vara fel ute som misstänker nätdelen, och ska istället ägna lite mer tid åt display-kortet.
Användarvisningsbild
Marta
EF Sponsor
Inlägg: 6950
Blev medlem: 30 mars 2005, 01:19:59
Ort: Landskrona
Kontakt:

Re: Felsökning av SMPS

Inlägg av Marta »

Vissa getter är mera svarta än silvriga. T.ex. på ryska VFD. Det är med all säkerhet i sin ordning om det inte är grått och matt.

Koncentrera dig nu på att mäta stiften på röret med ett scope. De två längst till vänster är katoden och håller konstant sådär ungefär lite mer än -20V. De flesta övriga skall ha pulser upp emot troligtvis +5V. Det är inga exakta värden.
bos
Inlägg: 2275
Blev medlem: 24 februari 2007, 23:29:15
Kontakt:

Re: Felsökning av SMPS

Inlägg av bos »

Nu har jag skåpat. Alla mätvärden är relativt den GND-punkt som display-kortet tar emot.

Bild 1: Katoden
Bild 2: En av pinnarna i mitten
Bild 3: Pinnen bredvid katodpinnarna

Mätvärdena säger mig absolut ingenting mer än att något är trasigt nånstans. Du nämner intervallet "-20 till +5", och jag mäter upp närmare -300V på pinnarna.

Betyder det att jag mäter fel, eller att VFD:n är redo för tippen?
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Marta
EF Sponsor
Inlägg: 6950
Blev medlem: 30 mars 2005, 01:19:59
Ort: Landskrona
Kontakt:

Re: Felsökning av SMPS

Inlägg av Marta »

Mäter Du 300V så är något felmätt, Du mäter antagligen inte mot signaljord. Finns inget där som kan ge en sådan spänning. Hitta rätt jord och mät om. Mät många pinnar. Inte säkert alla används.

Funktionellt finns det två grupper. Segment och galler. Alla gallren scannas sekventiellt och har hela tiden lika långa pulser i storleksordningen 1ms (kan skilja mycket) med långa luckor. Segmenten beror på vad som visas.

Finns det en liten ferrittrafo på displaykortet? Om så, svänger oscillatorn den ingår i? Schemat visar ett exempel på VFD-driver. De integrerade trissorna har en extra diskret trissa som tillägg som gör samma sak som de.

När Du fotar scopet, stäng av blixtj*veln! Går det inte, håll för eller sätt en bit bruntape över den.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
bos
Inlägg: 2275
Blev medlem: 24 februari 2007, 23:29:15
Kontakt:

Re: Felsökning av SMPS

Inlägg av bos »

Från nätdelen kommer en kabel med tre ledare, och dessa är -20V, GND samt -24V. Det är mot den GND-pinnen jag kör. Det finns även en AGND (som jag gissar är analog jord) längre bort. Testade med den och signalerna såg helt förfärliga ut i amplitud, och de var bortåt -(150-200)V även där.

Jag använder i övrigt inte blixt, det är verkstans lysrör som smyger in och stör. Det finns lysrör både bakom ovan arbetsbänken, rakt ovan, samt till höger, så det är svårt att bli av med dem utan att släcka ner helt (vilket jag iofs kan prova nästa gång).

Och jag skulle naturligtvis ha fotat kretskortet i sin helhet, det var dumt att inte göra det, men det enda som finns på kretskortet är följande:

Framsida: VFD, driver (rakt under VFD, jag såg "NEC" på det men siffrorna var svårlästa), IR-mottagare, lysdioder, två SOT23-trissor (en har med lysdioderna att göra, den andra får jag kolla igen vad den petar på, motstånd.

Baksida: Tre hankontakter (till nätdel, ett annat frontkort, samt till själva CD-enheten), tre ellyter.

Det är allt. Inga trafos, drosslar eller något alls.

Jag får riva isär kortet igen när jag kommer hem och fota varenda vrå, för det känns som att jag missar något här. Borde ha dokumenterat allt på det redan från början, men men.
bos
Inlägg: 2275
Blev medlem: 24 februari 2007, 23:29:15
Kontakt:

Re: Felsökning av SMPS

Inlägg av bos »

Förresten: du har nämnt "mjölkvitt" ett par gånger. Jag tittade lite extra på displayen igår, i olika vinklar mot ljuset, och jag tyckte mig kunna se en liten vitnad när jag höll glaset med ungefär 30-60 vinkel mot ljuset. Det syntes inte alls när jag tittar rakt på displayen, vinklingen var ett måste för att få den att framträda, och den var inte på hela displayen utan det var framför några av symbolerna (inte alla).

Är det tecken på oxidering? Eller ser en oxideringen tydligt, oavsett vinkel?
Användarvisningsbild
Marta
EF Sponsor
Inlägg: 6950
Blev medlem: 30 mars 2005, 01:19:59
Ort: Landskrona
Kontakt:

Re: Felsökning av SMPS

Inlägg av Marta »

Ett luftat getter syns tydligt. Bilden är lite mörk, men efter att ha tittat noga så är den ok.

Mellan katodanslutningarna skall det finnas några volt. Troligen fyrkantvåg på några tiotal kHz. Försök ine mäta detta med jordklämma på en av dessa pinnar. Finns risk att åstadkomma skada. Mät med två probar, diff eller jämförande.

Med en webkamera utan ir-filter kan katodtrådarna vanligtvis ses glöda. Med Din Flir vet jag inte, vid 10µ är vanligt glas lika genomskinligt som en stålplåt, men hela displayen bör bli lite varm.

Så höga spänningar är oförklarligt. Där syns ingen överlagrad nätspänning, så knappast något som hänger fritt. Mät mot det som är jord för chipet som driver displayen. Är Du säker på att det inte är ett fel så scopet "tror" Du har 10x probar, men Du har 1x? Mät en känd spänning som kontroll.

Förutsätter nu att det är 1x probar och spänningen är 30V. I så fall är spänningskällan en aning grov, men kan vara ok. Det ser ut att sitta två switchtrafos i nätdelen. Är båda igång med stadiga pulser?

Jag kan ha skrivit blaj. Spänningen på katoden mot jord är helt ok om det är 1x prob. Mät fler pinnar, har ingen rena fina pulser upp mot 0 eller troligen +5V så är där ingen drivning. I så fall, kolla matning och insignal till drivkretsen. Vad har denna för beteckning?
Användarvisningsbild
breflabb
Inlägg: 3524
Blev medlem: 8 oktober 2014, 17:00:54
Ort: 59.466579, 16.506872

Re: Felsökning av SMPS

Inlägg av breflabb »

Jag vill minnas att det finns några små elektrolyter på display kortet
som kan spöka. Om det finns sådana så skulle jag byta dom rakt av
Skriv svar