Felsökning av SMPS

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
bos
Inlägg: 2275
Blev medlem: 24 februari 2007, 23:29:15
Kontakt:

Felsökning av SMPS

Inlägg av bos »

Jag har en CD-spelare från BMC Audio (high-end, Skitdyr(tm)) som funkar helt perfekt, men med den lilla detaljen att displayen har slutat fungera. Det går fortfarande spela musik utan problem.

Beslöt att dyka ner i innanmätet för att se vad som hänt. Displaykortet matas med en trepinnarskontakt, som på kretskortet är uppmärkt med -20V, GND och -24V respektive. En mätning på dessa ger -23V, GND och -27V respektive. Vidare har kretskortet några fler utgångsspänningar: +5D, +8D (digital), +8A (analog), -8A, -18V, AGND, GND. +5D och +8D är som de ska, men -8A, +8A och -18V mäter jag upp till -9, +9 och -18.5 (respektive). Med andra ord har allt som har med de negativa spänningarna att göra någon sorts defekt. Min gissning är också att display-utgångarna -20V/-24V fås från -8 / -18, så display-matningen är helt enkelt ett följdfel av att den analoga matningen är vajsing.

Jag har tyvärr inget schema, så det är en ganska komplicerad gissningslek här. Jag har heller aldrig förr sett den SMPS-topologi som används på nätdelen, vilket försvårar saken ytterligare. Med de fel jag har här är min primära gissning att feedback-loopen för det negativa nätet är det som spökar (allt annat funkar som sagt helt perfekt), men det är en aning knepigt att hitta själva navet för feedbacken.

Det jag har gjort hittills är att undersöka alla kondingar som vidrör det negativa nätet. Kapacitans och ESR är helt OK för samtliga. Jag har även lött loss och kollat de dioder (D8-D10) som ser ut att brygga från matardelen till transformatorn, även dessa är utan anmärkningar. Jag har även undersökt med en FLIR-kamera i jakt på kortslutningar, men utan resultat.

Mer idéer än såhär har jag inte. Finns det någon som har någon idé vad jag ska undersöka närmare?

(Jag har inget foto på undersidan, men det finns inga komponenter där då allt är hålat.)


EDIT: Lade till en tredje bild som visar en bränd lysdiod på display-kortet.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Senast redigerad av bos 18 februari 2019, 08:54:58, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33799
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Felsökning av SMPS

Inlägg av Glenn »

Vad är det för typ av display då ? VFD ? LED ? LCD ?
Användarvisningsbild
Icecap
Inlägg: 26147
Blev medlem: 10 januari 2005, 14:52:15
Ort: Aabenraa, Danmark

Re: Felsökning av SMPS

Inlägg av Icecap »

Är spänningarna mätt med belastning på eller obelastade?
En del SMPS kan inte fungera/justera korrekt under en viss nominell belastning.
Användarvisningsbild
Marta
EF Sponsor
Inlägg: 6950
Blev medlem: 30 mars 2005, 01:19:59
Ort: Landskrona
Kontakt:

Re: Felsökning av SMPS

Inlägg av Marta »

De spänningar Du mäter upp är högst sannolikt helt OK.

Antar att displayen är en VFD. Börja med att titta på rörets hörnor. Någonstans skall det finnas en spegelblank beläggning. Är denna iställt mjölkvit har luft gått in och displayröret är kass.

Är getter blankt så fortsätt med drivningen. Dessa drivs med pulser som troligen går mellan -25 och +5V relativt GND. Kolla detta med ett scope direkt på röret. Med +5V (ungefär) på både segment och galler så lyser det.
bos
Inlägg: 2275
Blev medlem: 24 februari 2007, 23:29:15
Kontakt:

Re: Felsökning av SMPS

Inlägg av bos »

Glenn skrev:Vad är det för typ av display då ? VFD ? LED ? LCD ?
Lade till en bild nu som visar fragment av displayen. Jag vet inte vad det är för sort.

Lysdioden som är bränd är en av sex som sitter seriekopplade(!) och som ger mysbelysning runtom displayen. Att den var bränd var det som fick mig att undersöka matningen till displayen, och att matningen är för hög (negativt sett) var det som fick mig att tro att matningen blivit för hög.
Användarvisningsbild
Magnus_K
EF Sponsor
Inlägg: 5854
Blev medlem: 4 januari 2010, 17:53:25
Ort: Skogen mellan Uppsala-Gävle

Re: Felsökning av SMPS

Inlägg av Magnus_K »

Det där en fin gammal VFD.
Gör mätningarna/inspektionen som Invaliden nämner.
Galler och filament-matningen sitter oftast på dom yttre pinnarna. Sen kan du proba på dom andra om det kommer data.

Vad är det för en liten krets som sitter ovanför "front-left". En IR-mottagare?
Användarvisningsbild
Marta
EF Sponsor
Inlägg: 6950
Blev medlem: 30 mars 2005, 01:19:59
Ort: Landskrona
Kontakt:

Re: Felsökning av SMPS

Inlägg av Marta »

Ser ut som de varit "vänliga" att gömma drivkretsarna under displayen. Getter är troligen OK, svårt att vara helt säker.

Drivningen är vanligen integrerade PNP-arrays. Lite kymigt att behöva vika upp displayen eller löda loss för attkomma åt drivern. Båda innebär risk.

Är det en komplex krets så försök hitta datablad på den. Är den ostandard ellerrent av integrerad med processorn är det nytt kort som original reservdel som gäller om den är sönder...
Senast redigerad av Marta 18 februari 2019, 09:43:03, redigerad totalt 1 gång.
Janson1
Inlägg: 1351
Blev medlem: 1 december 2016, 09:06:02
Ort: Marks Kommun

Re: Felsökning av SMPS

Inlägg av Janson1 »

Kräver inte displayen typ 150 volt eller mer också?
bos
Inlägg: 2275
Blev medlem: 24 februari 2007, 23:29:15
Kontakt:

Re: Felsökning av SMPS

Inlägg av bos »

Magnus_K skrev:Vad är det för en liten krets som sitter ovanför "front-left". En IR-mottagare?
Ja, det är IR. Den funkar (fjärren kan användas).

.
Användarvisningsbild
Marta
EF Sponsor
Inlägg: 6950
Blev medlem: 30 mars 2005, 01:19:59
Ort: Landskrona
Kontakt:

Re: Felsökning av SMPS

Inlägg av Marta »

VFD kräver inga höga spänningar, finns ingen gas som skall joniseras. Nixie och Panaplex är neonfyllda rör som kräver det.

En VFD har en varm katod som värms precis lagom för att inte glöda synligt. Det är de fyra tunna trådarna som syns å bilden. Vanligen läggs det negativ spänning relativt GND på katoden. Segment och galler drivs mot +5V med öppen kollektor PNP. Sedan finns där pull-down till ytterligare lite mera negativ spänning för att säkerställa att inte få "ghosting", alltså lite ljus från segment som skall vara släckta.
Användarvisningsbild
breflabb
Inlägg: 3524
Blev medlem: 8 oktober 2014, 17:00:54
Ort: 59.466579, 16.506872

Re: Felsökning av SMPS

Inlägg av breflabb »

Vad har hänt med LD1? den är ju sprängd. Förmodar att det är en spole?
Även LD2 verkar ha en mörk prick mitt på. En hel del ström har nog flytit.
Och att bygla dom på det viset är inte så klokt heller. Ibland funkar dessa som säkringar
bos
Inlägg: 2275
Blev medlem: 24 februari 2007, 23:29:15
Kontakt:

Re: Felsökning av SMPS

Inlägg av bos »

LD1-6 är lysdioder.

.
bos
Inlägg: 2275
Blev medlem: 24 februari 2007, 23:29:15
Kontakt:

Re: Felsökning av SMPS

Inlägg av bos »

Invaliden skrev:Är getter blankt så fortsätt med drivningen. Dessa drivs med pulser som troligen går mellan -25 och +5V relativt GND. Kolla detta med ett scope direkt på röret. Med +5V (ungefär) på både segment och galler så lyser det.
Jag kan inget om VFD och är därmed osäker på terminologin.

Vad är "getter" respektive "rör" i kontexten? Jag ser mig veterligen inget som ser ut som rör. Det jag i mina VFD-lekmannatermer ser är ett rektangulärt block av glas samt en drös metallben som sticker ut på nederdelen.
Användarvisningsbild
Marta
EF Sponsor
Inlägg: 6950
Blev medlem: 30 mars 2005, 01:19:59
Ort: Landskrona
Kontakt:

Re: Felsökning av SMPS

Inlägg av Marta »

Blocket av glas är en variant av elektronrör.
Getter är en beläggning av en reaktiv metall som förångas på glaset efter att luften sugits ut. Den fångar upp de sista gasatomerna som irrar omkring i röret. Brister förseglingen och luft går in blir den genast oxiderad och får ett mjölkigt utseende istället för spegelblankt.
Användarvisningsbild
Marta
EF Sponsor
Inlägg: 6950
Blev medlem: 30 mars 2005, 01:19:59
Ort: Landskrona
Kontakt:

Re: Felsökning av SMPS

Inlägg av Marta »

Getter ser ut att vara OK, men bildenär inte 100%. Motsägelsefullt mot att försegingen ser skum ut i hörnet. Är nog en synvilla, men är dessa skiftningar som kan ses en verklig förändring i förseglingen så kan det vara game over.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Skriv svar