Hej! nu har jag kört fast

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
SM7CZR
Inlägg: 2217
Blev medlem: 14 februari 2011, 22:45:08
Ort: Lund

Re: Hej! nu har jag kört fast

Inlägg av SM7CZR »

Visst kan man förstöra en AC128 med ett 9V batteri! :vissla:
För övrigt...Har du köpt 100 st. från Ryssland kan det vara gammalt lager med tin whiskers
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Inlägg: 29905
Blev medlem: 6 september 2003, 13:32:07
Ort: MadLand (Enköping)
Kontakt:

Re: Hej! nu har jag kört fast

Inlägg av MadModder »

Ok, ni har rätt. Har väl haft dåliga batterier. Ett nytt kan ge över 5A en kort stund. :P
Stromis
Inlägg: 11
Blev medlem: 17 februari 2019, 09:16:05

Re: Hej! nu har jag kört fast

Inlägg av Stromis »

Det var 50st * 2 i orginalförpackning från Tungsram. 800kr fick jag betala totalt så det var inte snorbilligt.
Användarvisningsbild
SM7CZR
Inlägg: 2217
Blev medlem: 14 februari 2011, 22:45:08
Ort: Lund

Re: Hej! nu har jag kört fast

Inlägg av SM7CZR »

Nej, det var inte så billigt, men för säkerhets skull, kontrollmät varje trissa innan du monterar.
Vi är några här på forumet som blivit överraskade av tin whiskers i AC-trissor (läckage).
Den processen kan inträffa trots att de inte är inkopplade.

Detta är viktigt:
Only using a 9V battery, no external power supply: The original Fuzz Face using PNP transistors uses "positive ground" that means that the input and output jack are referenced to 9V (instead of ground). You can plug it to your pedalboard or amp without any problems BUT if you use a daisy chain or non-isolated power supply to power it, they will create a short.
Senast redigerad av SM7CZR 17 februari 2019, 21:15:09, redigerad totalt 2 gånger.
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32629
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Hej! nu har jag kört fast

Inlägg av HUGGBÄVERN »

OJ! :shock:

Jaja, hur lät den när du hade den att fungera? Och fanns det engen distpedal som "enklare" och billigare eller kanske rentav coolare?

BHIAB har AC128, men den kostar nära 90 spänn. :dead:
Stromis
Inlägg: 11
Blev medlem: 17 februari 2019, 09:16:05

Re: Hej! nu har jag kört fast

Inlägg av Stromis »

Finns ju tusen sätt att göra distpedaler på. Jag gillar den klassiska fuzzen.

Den lät kul på experimentkortet. Den svarar väldigt bra. Germaniumtransitorerna är lite mjukare än om man kör kisel.
Sen gillar jag idén om exotiska komponenter (när det funkar), att det finns någon mytomspunnen transistor i den.

Just nu är jag ganska trött på att det inte funkar som jag vill. Funderar på att göra en dist kring en opamp istället så jag vet att jag får det att funka och inte behöver sitta och matcha transistorer.
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33667
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Hej! nu har jag kört fast

Inlägg av Glenn »

HUGGBÄVERN skrev: BHIAB har AC128, men den kostar nära 90 spänn. :dead:
Oj, jag som tror jag räddade en bunt sådana när jag räddade en kartong med nya germaniumtrissor från skrot på förra jobbet.
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32629
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Hej! nu har jag kört fast

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Kolla vad som finns i rörväg. Du kan hitta rör som kör på låga spänningar, som t ex ryska 1J24B (1SH24B, 1Ж24Б).

Har du kollat PedalPCB? Jag har byggt (nästan klart) en NuDrive därifrån.

Och glöm inte vad man kan göra med Arduino: pedalSHIELD, ElectroSmash.

Jag tycker dock du ska gå igenom ditt schema en gång till, kanske byta trissor. Jämför ditt pcb-layout med ditt experimentbygge.

(Vad har du för gitarr?)
Stromis
Inlägg: 11
Blev medlem: 17 februari 2019, 09:16:05

Re: Hej! nu har jag kört fast

Inlägg av Stromis »

Hittar bara ett matchat par på BHIABs sida? EN NPN och en AC128 tillsammans.

Jag är mest intresserad av att göra egna prylar. Att bygga kit är jag klar med. Som sagt, kanske en opampdist kanske för att lugna nerverna och få tillbaka självförtroendet.

Jag tänkte att det här projektet skulle vara en stepping stone till det jag egentligen vill göra, vilket är synthar.
Men det var lite större projekt än jag först tänkte. Främst pga att trissorna är så känsliga och ojämna i kvaliteten. Nu känns synthmoduler nästan mer greppbart.
men jag är väldigt nöjd med att ha gjort ett eget PCB och det verkar ju faktiskt inte som att det är kretskortet det är fel på utan min klumpiga hantering av komponenterna.

Jag kör en Fender Mex-strata. Det är allt man behöver, varken mer eller mindre.
Användarvisningsbild
SM7CZR
Inlägg: 2217
Blev medlem: 14 februari 2011, 22:45:08
Ort: Lund

Re: Hej! nu har jag kört fast

Inlägg av SM7CZR »

Att matcha två trissor är det inte fråga om, det räcker att dom är hela!
Eftersom du har så många AC128 att välja på kan du säkert hitta två som är användbara till ditt bygge.
AC152 är en lite nyare ersättare till AC128. 27:-st. hos BHIAB
Jag hittade ett schema till en fuzz-variant. Vill du att jag laddar upp det här?
Stromis
Inlägg: 11
Blev medlem: 17 februari 2019, 09:16:05

Re: Hej! nu har jag kört fast

Inlägg av Stromis »

Sure
Användarvisningsbild
SM7CZR
Inlägg: 2217
Blev medlem: 14 februari 2011, 22:45:08
Ort: Lund

Re: Hej! nu har jag kört fast

Inlägg av SM7CZR »

Jag ser nu att det skiljer inte så mycket, bara ritat på ett annat vis. :humm:
Det där med polariteten kan vara förvillande, men man får se det så, att man matar kretsen med negativ spänning
i stället för positiv. Batteri är nödvändigt om man skall använda fuzzen tillsammans med normalt minusjordade grejor.
fuzz AC128.png
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Stromis
Inlägg: 11
Blev medlem: 17 februari 2019, 09:16:05

Re: Hej! nu har jag kört fast

Inlägg av Stromis »

Ja det är exakt lika förutom att den jag postade i första inlägget har trimpotar istället för r2 och r3.
Med din design måste man mäta upp gainet på transistorerna för att få bra ljud. Konsensus är att Q1 skall ha ett β=70-80 och Q2 110-130. Jag gillar när det är lite högra gain än så.

om du kör trimpotar räcker det med att ha >50
Användarvisningsbild
SM7CZR
Inlägg: 2217
Blev medlem: 14 februari 2011, 22:45:08
Ort: Lund

Re: Hej! nu har jag kört fast

Inlägg av SM7CZR »

Du har säkert klart för dig, så nu ser vi fram emot att du hittar felet på din konstruktion! :D
mvh
Pedalosaurus
Inlägg: 455
Blev medlem: 29 april 2016, 21:44:12

Re: Hej! nu har jag kört fast

Inlägg av Pedalosaurus »

Fuzzface byggdes också med vanliga kiseltransistorer efter ett tag. De är billigare, tåligare och har bra brusegenskaper.
Metoden att använda PNP och negativ matning var vanligare för ett antal årtionden sedan. Finns ju en hel del bra sidor på nätet som har mycket och vettig information om dist och overdrive-kretsar tex http://www.muzique.com/schem/projects.htm.
Att åstadkomma klippning med hjälp av dioder ger oftast bäst resultat. Använder man exempelvis schottkydioder kan man få klippning redan vid runt 0,4 V. Det gör ju att du slipper få med så mycket förstärkt brus från gitarren och kretsen själv.
Testa med olika dioder!
Skriv svar