Hej! nu har jag kört fast

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Stromis
Inlägg: 11
Blev medlem: 17 februari 2019, 09:16:05

Hej! nu har jag kört fast

Inlägg av Stromis »

Hej! Det här blir mitt första inlägg på elektronikforumet.

Jag håller på att bygga en gitarr-fuzzpedal men nu har jag kört in i en återvändsgränd.

Jag har byggt den först på kopplingsdäck och sedan flyttat över den på experimentkort. Båda gångerna har jag fått ljud i den. Nu har jag gjort ett PCB men det är tyst som i graven. Jag upptäckte att jag gjort fel med footprintsen för transistorerna så att E och C bytt plats men jag har monterat dem rätt.

Jag har kollat kontinuitet mellan alla komponenter och jag tycker det ser rätt ut. Var skall man fortsätta?
Antagligen har jag gjort en riktig tankevurpa. Tror kanske det är att det är positiv jord som har gjort mig förvirrad.

Jag har en rigol ds1052E och en fluke 115 för att testa.

Jag utgår ifrån det här ritningen Bild

Det här är komponenterna jag har använt:
Electrokit: 41012784 RFS 2.2uF 50V 85C audio ø5x11mm
Electrokit: 40510006 PC05 10nF 100V mylar
Electrokit: 40522012 YXF 22uF 63V 105C Ø6x11
Electrokit: 40900490 Trimpot 3266Y 100k (104) 12 varv
Electrokit: 40702470 Metallfilmsmotstånd 0.25W 470ohm 1%
Electrokit: 40705100 Metallfilmsmotstånd 0.25W 100kohm 1%
Electrokit: 40520019 El.lyt 470uF 16V 85C ø8x12mm

Transistorerna är NOS ac128k som har högt gain.

Jag laddade upp kiCad projektet på github https://github.com/ludvigStrom/Stromhonung

Snälla kunniga människor, har ni någon idé om hur jag skall komma vidare?
peo007
Inlägg: 443
Blev medlem: 21 juni 2009, 06:08:43
Ort: Tierp

Re: Hej! nu har jag kört fast

Inlägg av peo007 »

Vad menar du med positiv jord ??

Du matar ju med +9 Volt
då måste väl jorden vara negativ
Stromis
Inlägg: 11
Blev medlem: 17 februari 2019, 09:16:05

Re: Hej! nu har jag kört fast

Inlägg av Stromis »

Hämtat från https://www.electrosmash.com/germanium-fuzz:
The circuit follows the original Fuzz Face (positive ground) signal path design:
The Design Details:

Only using a 9V battery, no external power supply: The original Fuzz Face using PNP transistors uses "positive ground" that means that the input and output jack are referenced to 9V (instead of ground). You can plug it to your pedalboard or amp without any problems BUT if you use a daisy chain or non-isolated power supply to power it, they will create a short. The best way to avoid conflicts is just to use a 9V battery, the low power consumption of this effect (2.5mA) will make your battery last for very long.
Tydligen har man det i vissa bilar för att minska rost och i gamla kretsar som är byggda med mestadels PNP-transistorer. Men som sagt jag är hobbyist och kan ha fått nåt om bakfoten.
Bjaellerud
Inlägg: 1438
Blev medlem: 28 februari 2016, 16:01:33

Re: Hej! nu har jag kört fast

Inlägg av Bjaellerud »

Bilar rostar pga av plåtkvaliteten, och ytbehandlingen.
Att engelska bilar rostade mer och var plusjordade har knappat med att chassit fungerar som återledare om det är plus eller minus att göra.
En bil som byggs utan att chassit är återledare bör rosta mindre, men det finns det inget intresse av.

Din krets byggd med PNP Ge transistorer brukar göras plusjordad.
Här ser vi olika knep för att göra kopplingen minusjordad ändå.
För växelströmmen, dvs ljudet skall både minus och plus utgöra en nollpotential, dvs jord.
Det åstadkommer genom att batteriet kortsluter plus och minus AC-mässigt, för att hjälpa upp detta brukar man lägga en rejäl konding över plus och minus, (100 - 470 uF).

Varför din koppling inte funkar beror med största sannolikhet på att du kopplat fel. Eller att någon Ge transitor avlidit om du råkat felpolarisera.
Uppmätning av likspänningar borde ge en fingervisning.
Uppmätning med oschilloskop skulle underlätta felsökning.
Stromis
Inlägg: 11
Blev medlem: 17 februari 2019, 09:16:05

Re: Hej! nu har jag kört fast

Inlägg av Stromis »

Cool!

Trycker in en 470uF-are och börjar proba så får vi se hur det går.
Kanske får hitta några nya Ge transistorer också då.

Kul med ett forum med så mycket kunskap i!
xxargs
Inlägg: 10183
Blev medlem: 23 september 2006, 14:28:27
Ort: Södertälje

Re: Hej! nu har jag kört fast

Inlägg av xxargs »

+-jordat används än idag inom telekom och dess strömförsörjning - då klassifierat som plus-jordad 48V matning (är egentligen 54.4 Volt för 4 st 12V block blybatterier i float-spänning) - det är ett byggsätt idag och ingen värdering i varför plus eller minus-jord mer än att det blir ganska olyckligt om det kopplas fel för att man har olika jordningsfilosofi och matat från flera håll - därav att man har bestämt sig för just plusjord i dessa sammanhang som standard. Och i många fallen är kraftmodulerna fullt växlingsbara om chassi-jorden skall kopplas till plus eller minus-sidan eller rentav hålls helt flytande gentemot batterianläggningen.

Mycket med idag tykna bakvända byggsättet på transistorkopplingar i gamla schemor kommer från rör-tiden och där trissor till en början sågs som rena ersättare för rör (utan glöd) med väldigt lite ändrat omkring dessa rent byggtopologiskt även om komponentvärdena fick ändras ganska radikalt (rör högimpedivt kopplat, transistorer lågimpedivt kopplat)

Detta kan man se på vissa gamla transistorradioapparater i skarven när man gick ifrån rör - att kretskorten är byggda för rör men man ersatt rörets positioner med transistor typ med minsta möjliga ändringar på kretskortslayout...

Och som nämnt redan - Germaniumtrissor är väldigt ömtåliga i jämförelse med dagens kiseltrissor - det gäller både på spänningssidan och i monteringssammanhang där det är viktigt att kyla ledningarna in i trasistorkapseln med en plattång närmast kapsel för att inte för mycket av lödvärmen skulle hitta in efter benen (gäller främst nybörjare som inte kan konsten att löda snabbt, dvs. klar inom ca 1 sekund från att spetsen sätts emot till att den lyfts av och lödningen är klar och har rätt grejor, utan grillar på för länge med en okontrollerad lödpenna som först är för varm och bränner bort flusset ur tennet men strax efter ger för svag värme på målet pga. låg värmeflöde orsakat av för smal och lång spets och kladdar runt på lödpunkten alldeles för länge med för stor lödblobba som inte vill väta på något alls längre (dels för att det är för kallt men också för att man fräste bort flusset tidigt i skedet med den då för varma spetsen) och för mycket värme går in i transistorkapseln...

Med andra ord är det väldigt lätt att ha sönder trissorna både genom lödningen och av fel driftsituation för att man kopplat fel - och det går fort - på millisekunder vid felkoppling och man bara snuddar kopplingen mot batteriet...

Ha en uppsättning reservtrissor när du köper hem - speciellt om du är helt nybörjare, överlag så köper man alltid en bunt i överantal på aktiva komponenter i reserv av just reservorsaker och 'misslyckandemarginal', men också att styckpriset inte är speciellt hög idag.

Att man misslyckas och gör fel ingår att vara nybörjare - att bygga friskt och hälften brunnet är en ganska sann beskrivning och det viktiga är just att våga friskt och misslyckas många gånger än att inte våga alls...
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Inlägg: 29995
Blev medlem: 6 september 2003, 13:32:07
Ort: MadLand (Enköping)
Kontakt:

Re: Hej! nu har jag kört fast

Inlägg av MadModder »

Tycker det är ritat lite knasigt med spänningen. Man har ju alltid lägre potentialen nedåt. Schemat borde spegelvändas upp/ner, och +9V ska vara jord, och jordsymbolen ska vara -9V. Rent praktiskt gör det ingen skillnad alls, men tycker det är enklare att tänka så.
Stromis
Inlägg: 11
Blev medlem: 17 februari 2019, 09:16:05

Re: Hej! nu har jag kört fast

Inlägg av Stromis »

Det är mycket möjligt att jag både bränt och zappat dem. Har 98st till. Dock så måste jag mäta upp dem då gainet varierar kraftigt mellan olika exemplar.

Blir ett äventyr det här. Ett dyrt sådant.

När jag googlar andra scheman för fuzz face-kloner så verkar det som att de flesta ritar dem så som i det tidigare schemat. Betyder ju inte att det är mer rätt i vilket fall.
Användarvisningsbild
GastonDeVille
EF Sponsor
Inlägg: 1976
Blev medlem: 24 oktober 2013, 20:36:07
Ort: Småland - lite utanför Gränna

Re: Hej! nu har jag kört fast

Inlägg av GastonDeVille »

Tänker jag fel om det ser lite knäppt ut om man kör "trimmer 1" i botten så har man 9 Volt och obegränsad ström genom transistor "Q1"?
Visst det beror på vad man skickar in på basen men ändå...
Stromis
Inlägg: 11
Blev medlem: 17 februari 2019, 09:16:05

Re: Hej! nu har jag kört fast

Inlägg av Stromis »

Vad rekommenderar du för att undvika det? Sätta nån liten resistor i serie?
Användarvisningsbild
GastonDeVille
EF Sponsor
Inlägg: 1976
Blev medlem: 24 oktober 2013, 20:36:07
Ort: Småland - lite utanför Gränna

Re: Hej! nu har jag kört fast

Inlägg av GastonDeVille »

Ja det kanske man kan göra.
Tyckte det vara bara lite ovanligt sätt att koppla, lite "hårt" att kunna skicka på full batterispänning över transistorn.
ziw
Inlägg: 93
Blev medlem: 15 mars 2014, 19:58:07
Ort: Sundsvall

Re: Hej! nu har jag kört fast

Inlägg av ziw »

Båda transistorerna är kopplade som direktkopplade GE-steg. Gemensam emitter.
Signalen måste tas ut mellan +9v och kollektorn på Q2 för att det ska bli nån signal ut.
Spänningsdelaren R1-trimmer2 dämpar bort nästan hela utsignalen.
Prova att flytta C3 till TP2. Att ställa in arbetspunkterna med alla potentiometrarna utan att
förstöra transistorerna ser ut som en sport.
Ska man hålla på med ryska NOS germaniumtransistorer så köp upp ett bra lager och montera dom via
hållare så du inte löder sönder dom och det blir lätt att byta om arbetspunkterna blir fel.
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Inlägg: 29995
Blev medlem: 6 september 2003, 13:32:07
Ort: MadLand (Enköping)
Kontakt:

Re: Hej! nu har jag kört fast

Inlägg av MadModder »

Absolut max IC är 1A. Ett 9V-batteri kan inte lämna särskilt mycket ström så jag tror inte det är någon fara.
Men prova med 180Ω mellan Trimmer 1 och jordsymbolen. Det blir max 50mA, och det är väl ungefär vad ett alkaliskt 9V-batteri normalt kan ge.
Eller varför inte 470Ω som till Q2.
Jag tror inte det gör någon skillnad i ljud, men kan vara bra om man provar med extern strömkälla, eller om det blir kortis i transistorn någon gång.
Stromis
Inlägg: 11
Blev medlem: 17 februari 2019, 09:16:05

Re: Hej! nu har jag kört fast

Inlägg av Stromis »

Tack för fin feedback i vilket fall. Största lärdomen i det är att ge-transistorer är löjligt känsliga och jag får vara snabb och försiktig när jag hanterar dem.

Skall experimentera lite och se var jag hamnar.
idiotdea
Inlägg: 467
Blev medlem: 26 juli 2006, 16:11:34
Ort: Vasa, Finland
Kontakt:

Re: Hej! nu har jag kört fast

Inlägg av idiotdea »

Det blir max 50mA, och det är väl ungefär vad ett alkaliskt 9V-batteri normalt kan ge.
Jag har mätt upp över 1 A kortslutningsström i ett 9 V batteri (jag tror det var alkali, men är inte helt säker). Det var kanske inte kortslutningsströmen du tänkte på med 50 mA, men i det här fallet kan man hamna just i kortslutning. bara så att vi inte tror att man är säker bara för att man använder ett 9 V batteri.
Skriv svar