Spänningregulator AC till AC

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Olle61
Inlägg: 370
Blev medlem: 26 februari 2009, 18:04:25

Re: Spänningregulator AC till AC

Inlägg av Olle61 »

Sammanträde i besserwisserklubben...

Notera att lågspänningsområdet (0 - 1500 V DC, 0 - 1000 V AC) inkluderar klenspänningsområdet, så en anläggning med klenspänning är även en lågspänningsanläggning per definition.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Klensp%C3%A4nning
MadModder skrev:Man kan nog förstå vad bävern menar, men under 50V är klenspänning.
Lågspänning är mellan 50V och 1000V... :)
Alltså fel!!! :evil: I alla fall enligt wikipedia.
danei
EF Sponsor
Inlägg: 26404
Blev medlem: 2 juni 2003, 14:21:34
Ort: Östergötland
Kontakt:

Re: Spänningregulator AC till AC

Inlägg av danei »

Att det står på wikipedia brukar ju inte vara samma sak som att det är rätt.
Olle61
Inlägg: 370
Blev medlem: 26 februari 2009, 18:04:25

Re: Spänningregulator AC till AC

Inlägg av Olle61 »

Jag har googlat lite mera:

lågspänning: nominell spänning upp till och med 1 000 volt växelspänning eller upp till och med 1 500 volt likspänning
https://open.karnovgroup.se/naringsratt/SFS2009-0022

Jag hittar ingenstans någon nedre gräns för lågspänning.
danei
EF Sponsor
Inlägg: 26404
Blev medlem: 2 juni 2003, 14:21:34
Ort: Östergötland
Kontakt:

Re: Spänningregulator AC till AC

Inlägg av danei »

Det var inte informationen jag protesterade om, det var källan. Wikipedia är marginellt bättre än hänt extra i de här fallen.
Användarvisningsbild
Hobbyisten
Gått bort
Inlägg: 2531
Blev medlem: 3 december 2017, 22:55:25

Re: Spänningregulator AC till AC

Inlägg av Hobbyisten »

MadModder skrev:ELV benämns klenspänning, max 50VAC och 120VDC mellan ledare eller mot jord.

ELV står förresten för Extra Low Voltage. Klenspänning. 0-50 AC / 0-120 DC
Isåfall är terminologin mycket mer komplicerad än jag trodde, jag trodde klenspänning var under 50V oberoende av om det är AC eller DC och således ofarlig, 120 VDC måste vara ganska likvärdigt farligt att få i sig som 120VAC ? Man får väl korrigera sig och säga att man helst jobbar med spänningar under 50V då :D
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32774
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Spänningregulator AC till AC

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Rulla fram haubitsarna för nu är det rivetcounting som gäller .... :D
Man kan nog förstå vad bävern menar, men under 50V är klenspänning.
Vad jag menade var att OM vi betraktar transformatorn som sparkopplad och vi ansluter 24 V (säger vi för enkelhetens skull) till dubbla lindningen kommer det att gå "24V-ström" genom BÅDA lindningarna. Om jag nu plockar ut 12V ur halva trafon så kommer det förutom att gå en "24V-ström" genom den lindningen jag plockar 12 V från också att gå en "12V-ström". Har detta någon betydelse?

Kod: Markera allt

------------------ 24V
||
||  ^ "24V-ström"
||  
-------------------12V
||
||  ^ "24V-ström" + "12V-ström"
||
------------------- 0V
Användarvisningsbild
Icecap
Inlägg: 26147
Blev medlem: 10 januari 2005, 14:52:15
Ort: Aabenraa, Danmark

Re: Spänningregulator AC till AC

Inlägg av Icecap »

Nja - 24V strömmen är ju "In" och 12V strömmen är "ut".

Så som jag ser det är den enda "verkliga" ström som går den som tas UT på 12V + transformatorförlusten.

Såklart kan man ha en transformator med 12V och 24V ut liksom att man kan ha andra kombinationer som ger 24V eller 48V in och 12V ut.

Grejen JAG ser är att det fortfarande inte är svarat på vad set ska finnas 12Vac till!
Är det 100µA ser jag mycket enklare lösningar, är det 10A är transformator en bra lösning.

Är det en enhet som likriktar 12Vac och sedan switchar ner den kan man lösa det på andra sätt osv.
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Inlägg: 30011
Blev medlem: 6 september 2003, 13:32:07
Ort: MadLand (Enköping)
Kontakt:

Re: Spänningregulator AC till AC

Inlägg av MadModder »

Olle61 skrev:Alltså fel!!! :evil:
Fel å fel... visst, definitionsmässigt är det fel. Ursäkta så mycket.
Men tittar vi bara på anläggningens övre gräns, och inte på definitionens övre gräns, så är det fel att säga att det är en lågspänningsanläggning om den aldrig kan, får, eller tål att utsättas för över 50VAC.
Janson1
Inlägg: 1351
Blev medlem: 1 december 2016, 09:06:02
Ort: Marks Kommun

Re: Spänningregulator AC till AC

Inlägg av Janson1 »

Har TS blivit hjälpt? Eller, behöver vi lite mer indata? Det är relevant för fortsättningen. (inte en massa om klenspänning eller ej, det är bättre med en ny tråd för bara det för dom som verkligen känner att det behöver redas ut).
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32774
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Spänningregulator AC till AC

Inlägg av HUGGBÄVERN »

:tumupp: Janson!

Det där klen- eller lågspänning finns redan utrett i minst 17 trådar redan.

Jag skulle just skriva att det händer att trådskaparen, sällan besöker sin tråd, eller kanske skräms över den oerhörda respons den får av hjälpsamma människor att det inte fylls på med så mycket mer input, utan tråden blommar ut i massa Messerschmittande, som vi ser nu.
Olle61
Inlägg: 370
Blev medlem: 26 februari 2009, 18:04:25

Re: Spänningregulator AC till AC

Inlägg av Olle61 »

MadModder skrev:Man kan nog förstå vad bävern menar, men under 50V är klenspänning.
Lågspänning är mellan 50V och 1000V... :)
Detta inlägget skapades med bara ett syfte, att påpeka att någon hade fel. Det gick ju sisådär eftersom denna info inte heller var rätt. :bravo:

Klart slut från mig.
Användarvisningsbild
prototypen
Inlägg: 11076
Blev medlem: 6 augusti 2006, 13:25:04
Ort: umeå

Re: Spänningregulator AC till AC

Inlägg av prototypen »

Vi kanske får indela spänningarna i icke dödlig, dödlig och mycket dödlig spänning.
Blir liksom mera påtagligt.

Protte
Castor
Inlägg: 1989
Blev medlem: 24 mars 2012, 13:03:49

Re: Spänningregulator AC till AC

Inlägg av Castor »

Vi kanske får indela spänningarna i icke dödlig, dödlig och mycket dödlig spänning.
Man kan inte dö bara lite grann. :!:
Pedalosaurus
Inlägg: 455
Blev medlem: 29 april 2016, 21:44:12

Re: Spänningregulator AC till AC

Inlägg av Pedalosaurus »

Har TS ens läst? Ingen återkoppling i alla fall.
bearing
Inlägg: 11254
Blev medlem: 2 mars 2006, 01:01:45
Ort: Ängelholm

Re: Spänningregulator AC till AC

Inlägg av bearing »

VictorG00 skrev:Hej!

Undrar om någon kan tipsa mig om någon spänningsregulator som kan omvandla 24VAC eller 48VAC till 12VAC. Tittat på en del spänningsregulatorer men verkar som alla är för DC.

Mvh
Victor
Ska vi tolka "24VAC eller 48VAC till 12VAC" som att du söker en enhet som klarar av spänningsområdet 24VAC - 48VAC, och ger 12VAC ut?
Ifall inspänningen alltid är antingen 24V, eller 48V, är det en transformator med två primärlindningar du söker.
Om inspänning kan variera fritt mellan 24V och 48V, behövs förmodligen en omvandlare som i ett mellansteg använder DC, och därefter skapar 12VAC via en växelriktare. Vad är det för en apparat som ska drivas på 12VAC, och hur mycket ström förbukar den?
Skriv svar