Kraftigt "trafobrum" från enfasmotor - normalt?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
arvidb
Inlägg: 4537
Blev medlem: 8 maj 2004, 12:56:24
Ort: Stockholm

Kraftigt "trafobrum" från enfasmotor - normalt?

Inlägg av arvidb »

Min bandsåg som jag köpte begagnad och som nog har många år på nacken låter rätt illa. Den funkar bra, men motorn, som är en 440 W 1500 rpm enfasmotor, har ett närmast dånande brum när den körs. Det verkar inte vara sågen i övrigt som låter; jag plockade bort bladet idag och körde bara motorn (och tillhörande remhjul). Det hela snurrar fint för hand - inga missljud utom möjligen lite "väsande" skrap från lagringen (knappt så det märks).

Är detta normalt för en enfas induktionsmotor? Eller börjar det bli dags att byta kondensator? Eller är nåt annat knas?
Användarvisningsbild
Icecap
Inlägg: 26106
Blev medlem: 10 januari 2005, 14:52:15
Ort: Aabenraa, Danmark

Re: Kraftigt "trafobrum" från enfasmotor - normalt?

Inlägg av Icecap »

Jag skulle tippa på att kondensatorn måste bytas.
Användarvisningsbild
arvidb
Inlägg: 4537
Blev medlem: 8 maj 2004, 12:56:24
Ort: Stockholm

Re: Kraftigt "trafobrum" från enfasmotor - normalt?

Inlägg av arvidb »

Ok. Jag får försöka komma åt att se vilket värde som sitter där nu nästa gång jag är i närheten. Tack för hjälpen!
Bjaellerud
Inlägg: 1432
Blev medlem: 28 februari 2016, 16:01:33

Re: Kraftigt "trafobrum" från enfasmotor - normalt?

Inlägg av Bjaellerud »

Blir motorn varm är det en indiktion på att den arbetar utanför avsett område.
Att bara testa med en ny kondensator ger ett bra svar.
Är motorn gammal kan limmet som fixerar lindningarna ha torkat och därmed vibrerar i sina fack.

Roy
xxargs
Inlägg: 10183
Blev medlem: 23 september 2006, 14:28:27
Ort: Södertälje

Re: Kraftigt "trafobrum" från enfasmotor - normalt?

Inlägg av xxargs »

Om motorn startar med viss momentstyrka så brukar det indikera att kondensatorn är ganska OK - kondensatorns roll är främst starten och inte medans motorn snurrar även om det kan jämna ut gången lite, dvs. minskar 100 Hz momentpulsationen på kraften eftersom den är knuten till strömmen och därmed spänningen och blir alltid noll 100 ggr i sekunden och ingen kraft alls just då från den lindningen - med konding på annan lindning så fördröjs strömmen ett antal grader (dock lång ifrån 90 grader som man egentligen vill ha) vilket gör att magnetfältet över rotorn inte går helt till noll och momentpulsationen minskar lite i amplitud.

3-fas motor har väldigt liten momentpulsation iom. att strömmen över perioden är balanserad över hela enveloppen med hjälp av de andra faserna vilket gör att magnetfälten över rotorn är i konstant styrka och vrider sig med jämn radial hastighet som drar med rotorn med i stort sett helt jämn moment.

Som redan indikerat - om motorn inte blir onormalt varm, dvs. typ mer än 50-55 grader C - så länge du kan ta och hålla på den i typ 5-10 sekunder innan rejäl obehag även när motorn är hårt lastad, så är det OK - och en tomgående motor brukar inte bli mer än pinkjummen och det kan ta upp till halvtimmes drift innan temperaturen har stabiliserats.

Det som är kvar att låta är att själva statorkärnans plattpaket vibrerar för att det inte är stumt ihoppressat och ev limmer har torkat och att lindningarna inne i motorn som sagt också vibrerar i sina fack - det är hela tiden stora krafter som sliter och drar i lindningarna och sitter de inte helt stumt i sina fack så genereras vibrationer och ljud.

om lagren har för mycket spel så kan det ge klapprande ljud som oftast hörs varierande karaktär typisk halv Hz intervall och kan gå med kortare intervall när motorn lastas.
Användarvisningsbild
arvidb
Inlägg: 4537
Blev medlem: 8 maj 2004, 12:56:24
Ort: Stockholm

Re: Kraftigt "trafobrum" från enfasmotor - normalt?

Inlägg av arvidb »

Lite sen återkoppling på detta kanske men nu har jag varit iväg till sågen och undersökt motorn lite.

Typskylt:
SAM_2913.jpg
Motorn med fläktkåpa och fläkt bortplockade:
SAM_2917.jpg
Kondensatorn ser ut att vara okej?
SAM_2921.jpg
Så jag gissar att det helt enkelt är lindningarna eller plattpaketet som vibrerar då? Visst är det en centrifugalkoppling som syns på motorbilden? Motorn körs alltså utan kondensator när den har kommit upp i varv?
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
säter
Inlägg: 32514
Blev medlem: 22 februari 2009, 21:16:35
Ort: Säter

Re: Kraftigt "trafobrum" från enfasmotor - normalt?

Inlägg av säter »

Det ser ut som en sådan centrifugalkoppling som jag hade på oljebrännaren.
Då finns det nog en separat startlindning.
Användarvisningsbild
YD1150
Inlägg: 1943
Blev medlem: 29 oktober 2010, 22:41:10

Re: Kraftigt "trafobrum" från enfasmotor - normalt?

Inlägg av YD1150 »

Är det en synkronmotor då det står exakt 1500rpm? Annars står det väl < 1500rpm, typ 1430rpm på en 4-polig asynkronmotor.
xxargs
Inlägg: 10183
Blev medlem: 23 september 2006, 14:28:27
Ort: Södertälje

Re: Kraftigt "trafobrum" från enfasmotor - normalt?

Inlägg av xxargs »

Kolla att centrifugalkopplingen fungerar och kan slå om sig (prova manuellt först så att inte några brytare har svetsat - det med elsladden urdragen) - det brukar både höras och blixtra och lukta ozon efter en sådan 'korrekt' start.

kopplar den inte ur och startlindningen hela tiden är inkopplad så kan det brumma på rätt ordentligt då lindningspaketet mättas rätt ordentligt magnetiskt då strömmen genom startlindningen kan vara ganska påtaglig och är heller inte byggd för att gå så kontinuerligt även om det i många fall tål att gå ett tag innan det blir värmeproblem.

Hmm, ovanstående med den relativt stora kondensatorvärdet kan vara att kondingen är i serie med startlindningen och då är det inte givet att blixtra lika mycket som vid sk. resistiv start och startströmmen mer human och tål att gå med startkondingen under en längre tid - dock kan det fortfarande brumma extra av strömmen då strömmen är högre med en startkonding än en driftkonding.

värde för driftkonding så är det uppskattning runt 20 µF medans startkondingen 100 µF. Startkonding är i regel heller inte byggda för att kunna köras kontinuerligt och blir varma.

Kondingen är på 125 Volt - du har ingen transformator som driver motorn?? - annars har någon räknat ut att spänningen över kondingen inte når mycket mer än 100 Volt vid inkopplat under start - får man hoppas...
Användarvisningsbild
arvidb
Inlägg: 4537
Blev medlem: 8 maj 2004, 12:56:24
Ort: Stockholm

Re: Kraftigt "trafobrum" från enfasmotor - normalt?

Inlägg av arvidb »

Jag passade på att gymnastisera centrifugalkopplingen när jag tog bilderna och den verkade röra sig okej, såvitt jag kunde avgöra. Det gick även att höra ett distinkt "klick" om den när ett visst läge passerades. Man hör även samma reläaktiga klick när motorn saktar ner efter att ha stängts av. Hmm, jag kanske borde ha tagit med mig multimetern och mätt att den faktiskt bröt/slöt korrekt också! Jag får se om jag orkar ta mig i väg och göra den mätningen så småningom...

Det finns ingen trafo, motorn drivs på 230 VAC. Jag reagerade också på att kondensatorn är märkt 125 VAC men tänkte också att den nog måste vara kopplad på så sätt att den aldrig får högre spänning över sig. Den har uppenbarligen hållit i många år i vart fall. :)
Skriv svar