Är det laddaren eller laptopen?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
daspunner
Inlägg: 498
Blev medlem: 13 augusti 2012, 01:33:55

Är det laddaren eller laptopen?

Inlägg av daspunner »

Tja!

Håller på med en Dell vars laddare helt plötsligt slutat ge kräm. Eller rättare sagt så har den inte gett upp helt. Bryter man strömmen till den några ögonblick och sätter tillbaka den i uttaget så börjar den åter ge 19,5 volt. Med laddaren sen kopplad till datorn och man sedan börjar kraftigt belasta datorn så slutar den ge kräm. Lätt belastning och den laddar hur fint som helst.



Tankar kring det?
Användarvisningsbild
adent
Inlägg: 4100
Blev medlem: 27 november 2008, 22:56:23
Ort: Utanför Jönköping
Kontakt:

Re: Är det laddaren eller laptopen?

Inlägg av adent »

Att få en dell-laddare kastad på sig borde vara den enklaste sak i världen, jag har fler än jag kan räkna och minst en som gav upp med en puff och tog med sig en säkring. Du ska se att nån har en att låna ut!
daspunner
Inlägg: 498
Blev medlem: 13 augusti 2012, 01:33:55

Re: Är det laddaren eller laptopen?

Inlägg av daspunner »

Det är rätt segt för den e på hela 240watt laddaren. Det är till en Alienware spelburk. Dyra som stryk med de där laddarna. Burken är egentligen för stor för att kallas bärbar.

Men du tror alltså det är laddaren?
Nerre
Inlägg: 26696
Blev medlem: 19 maj 2008, 07:51:04
Ort: Upplands väsby

Re: Är det laddaren eller laptopen?

Inlägg av Nerre »

Att det är laddaren som stänger ner låter i alla fall väldigt troligt, men det du vill veta är väl varför den stänger ner.

Datorn borde ju inte plötsligt börja dra mer ström om inte nåt i den gått sönder eller har ändrats nyligen.
Användarvisningsbild
swesysmgr
Inlägg: 14158
Blev medlem: 28 mars 2009, 06:56:43
Ort: Göteborg

Re: Är det laddaren eller laptopen?

Inlägg av swesysmgr »

daspunner skrev:Det är rätt segt för den e på hela 240watt laddaren. Det är till en Alienware spelburk. Dyra som stryk med de där laddarna. Burken är egentligen för stor för att kallas bärbar.

Men du tror alltså det är laddaren?
Laddaren skall klara att batteriet laddas samtidigt som processor och grafikkort går för fullt. Att enbart starta maskinen brukar gå bra även med en klenare laddare av rätt sort.
xxargs
Inlägg: 10183
Blev medlem: 23 september 2006, 14:28:27
Ort: Södertälje

Re: Är det laddaren eller laptopen?

Inlägg av xxargs »

Hittar du en mindre laddare med passande kontakt för Dell så är det bara att prova och se om den stänger ned sig med den mindre laddaren - klarar det sig så är problemet förmodligen i själva laddaren.

Om du kör grafikintensiva spel långa tiden så behöver du förmodligen full-size laddaren, annars kommer batteriet att sina under spelet medans laddaren öser på för fullt och efter en tid stänger ned eller vart fall trottlar ned i fart på grafik och CPU när batteriet är tomt.

används datorn mest för surfning och 'lättare' uppgifter så går det förmodligen bra med en mindre laddare.
daspunner
Inlägg: 498
Blev medlem: 13 augusti 2012, 01:33:55

Re: Är det laddaren eller laptopen?

Inlägg av daspunner »

Har någon riktigt liten på 60-90watt här någonstans. Skall leta fram den.

Har någon koll på om Dell är framtidskompatibla med sina laddare o ID-chip? Hittat en på 330w som kom något senare med rätt kontakt.

Skrivs en del om just laddaren jag har problem med. (Surprise! Surprise! Vad förvånad jag blir!) Antar att de går på gränsen av sin kapacitet o "brinner upp" för många.
SeniorLemuren
Inlägg: 7803
Blev medlem: 26 maj 2009, 12:20:37
Ort: Kristinehamn

Re: Är det laddaren eller laptopen?

Inlägg av SeniorLemuren »

Jag skrotade en dell 19" för en tid sedan men kommer inte ihåg hur laddaren ser ut. Kanske den passar? Jag har ett gäng med olika laptopladdare. Lägg in en bild på hur den ser ut med pluggen synlig så blir det lättare att hitta den bland alla laddare.
Användarvisningsbild
rvl
Inlägg: 5775
Blev medlem: 5 april 2016, 14:58:53
Ort: Helsingfors

Re: Är det laddaren eller laptopen?

Inlägg av rvl »

Dell laddarna har ett tredje stift med data, som identifierar laddaren. En potentiell felorsak är att lödningen mellan moderkort och kontaktdon släppt.
Skriv svar