Frekvens och duty cycle på vattenpump

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Bigboss
Inlägg: 7
Blev medlem: 3 september 2016, 17:55:27

Frekvens och duty cycle på vattenpump

Inlägg av Bigboss »

Hejsan.

Jag tänkte se om jag kan lära mig nåt om frekvensens betydelse vid styrandet av en el-vattenpump.

Har en 12-volts el-vattenpump för att kyla motorn i bilen och reglerar farten på den genom en PWM-signal från mitt styrsystem.
Det sitter en elektronikenhet på pumpen som tar emot PWM-signalen så det är alltså inte pumpmotorn i sig jag PWM:ar.

På flödesdokumentet som beskriver hur mycket pumpkapacitet i procent man erhåller vid olika duty cycle är det angivet 10HZ.
Min fråga är då: Kan erhållen pumpkapacitet ändras om jag ändrar frekvensen på en given duty cycle?
I instruktionerna får jag intrycket av att frekvensen kan vara allt mellan 10 och 1500HZ. Dvs väldigt okänslig.
Har ställt den på 150HZ nu, mest för att instruktionerna beskrev att pumpen behöver en viss "längd" på första signalen för att "väcka" den vid uppstart.

Således funkar allt bra, men jag är nyfiken på frekvensens betydelse i detta fallet och även rent generellt.

Vill nån dela med sig av sin kunskap till en amatör tro? :)
Användarvisningsbild
Icecap
Inlägg: 26105
Blev medlem: 10 januari 2005, 14:52:15
Ort: Aabenraa, Danmark

Re: Frekvens och duty cycle på vattenpump

Inlägg av Icecap »

Så länge som du är inom specifikationerna ska 15% vara 15%.

Jag skulle gissa på att det antingen skapas ett medelvärde på PWM-signalen som det sedan regleras efter, det medelvärde kan vara skapad analogt eller digitalt.

Är det analog "dekodning" har det ingen betydelse "alls" med frekvensen, är det en digital avkodning kan den övre gräns vara styrd av det.
Bigboss
Inlägg: 7
Blev medlem: 3 september 2016, 17:55:27

Re: Frekvens och duty cycle på vattenpump

Inlägg av Bigboss »

Pumpen stannar om jag sätter en dyty cycle på under cirka 10-12% och vid 85% duty cycle ger den fullt.
Är detta en ledtråd på om pwm-signalen kodas av analogt eller digitalt och skulle frekvensen isf ha nån betydelse i något utav fallet?
I instruktionerna står dessa duty cycle-gränsvärdena beskrivna utan nån hänvisning till nån viss frekvens och de stämmer bra med mina tester.
Så om nu inte frekvensen spelar nån större roll varför anges då en frekvensnivå på flödesschemat kan man undra :)
Användarvisningsbild
Icecap
Inlägg: 26105
Blev medlem: 10 januari 2005, 14:52:15
Ort: Aabenraa, Danmark

Re: Frekvens och duty cycle på vattenpump

Inlägg av Icecap »

OM PWM-signalen omvandlas analogt ville det vara logisk att ta in det digitalt, t.ex. via en optokopplare, för att sedan förstärka det till ett signal med känd amplitude och sedan filtrera.

Optokopplaren har en övre gräns där den börjar bli trög och filtreringen har en undre gräns där den analoga signalen efter filtreringen börjar hoppa för mycket.
Användarvisningsbild
LaRdA
EF Sponsor
Inlägg: 3754
Blev medlem: 9 september 2003, 14:10:46
Ort: Jämtland

Re: Frekvens och duty cycle på vattenpump

Inlägg av LaRdA »

Har du möjligtvis en länk till pumpen i fråga, även gärna till ett datablad?
Skriv svar