Bra verktyg rätt använda underlättar att få bra lödningar. Tipsar om några verktyg, särskilt mitt senaste inköp.
Glasfiber-penna är effektivt för att få bra lödbar kopparyta men glasfiber-rester hamnar förr eller senare i fingertopparna. Mycket irriterande. Använder pennan pga dess effektivitet men gillar inte stickorna.
Smärgelduk fungerar bra att rengöra ett helt slätt kretskort innan lödning påbörjas eller för att ta bort lödlack och färg. Har en bit sådan smärgelduk som följde med en lagningssats för cykeldäck Den har nog varit med som lödverktyg i 20 år nu.
IPA och styv kort borste tvättar bort skräpet som blir av slipning och rengöring med smärgelduken. Använder billig målarpensel modell svinborst där borsten klippts ner till 3 mm så det blir det lite lagom mekanisk bearbetning som når att rengöra runt lödpunkter.
Väter inte lödspetsen väl så blir lödningen besvärlig då termiska värmeöverföringen blir kass.
Att få lödspetsens till att upphöra att vätas, genom att bryta ned spetsens järnplättering, görs enklast med hög värme. Det är fullt möjligt att total-fördärva lödspets på några timmar, i synnerhet om det är billig lödstation som aldrig sänker spetstemperaturen i viloläge.
Hög värme gör också att flusset brinner upp innan lödytorna får tillräcklig temperatur.
Envisas man med att köra med höga lödtemperaturer, ++330C, kan man rädda situationen något med massor av extra flussmedel.
Rekommenderar 300C men högre temp behövs t.ex. när man ska "tvätta bort" oblyat tenn.
Blyat tenn smälter vid drygt 280C och lödtenn över 300C oxideras fort om det inte är täckt med fluss och förlorar snabbt sin ytspänning, skapar bryggor mellan ic-ben som inte släpper osv.
Använd spets som är anpassad till lödytans värmebehov så minska behovet av övertemperatur för att kompensera för dåligt anpassad spets.
Kvalitetslödpenna med duglig temperatur-reglering brukar ha dyra lödspetsar så det kan bli dyrt för hobbylödaren att ha ett lager med varianter på lödspetsar, som inte är sönderbrända, om man envisas med hög temperatur. Kostar spetsarna 500 kr st och bränns ner mha övertemperatur på ett par timmar blir det dyr hobby.
Spetsens järnpläteringen kan också skadas av att lödaren använder spetsen som bändverktyg när komponenterna vägrar släppa eller som skrapverktyg för att rensa bort oxid-lager. Bränna plast är också ett bra sätt att fräta hål i järnpläteringen.
Har testat de flesta mer välkända märken av lödverktyg. Det mest överlägsna märket för mina behov är JBC. Spetsar kan kosta 300-500 kr men varar väl vätande i många år trots daglig användning.
En stor del i att spetsarna vara länge är att spetstemperaturen sänks så fort pennan sätts i stället.
Trots tempertur-sänkningen så är värmekapaciteten oöverträffad jämfört med andra pennor med liknande storlek på spets som jag har testat.
För att slippa byta spets beroende på lödytans storlek så har jag flera pennor i gång.
En JBC lödstation kostar mer än de flesta andra märken och är oftast dyr för hobbylödaren. Priser typ 5-20kkr.
Använder ett flertal andra märken typ Weller och PACE. Gillar Weller WSP80 för grövre lödningar och den har billiga spetsar så det svider inte så mycket att byta till ny spets när den gamla börjar väta dåligt.
Senaste lödpennan i min samling är den hitintills billigaste. Av nyfikenhet köpte jag
en lödstation som använder Haakos T12 lödspetsar och som säjs vara en utmanare till JBC. Kostade 400 kr inklusive 5 lödspetsar. Lödhandtaget valdes därför att det ger kort avstånd till spetsen, vilket underlättar när man löder smått.
Har testkört den nu i en månad och har min uppfattning klar. Nej den kan inte på något sätt jämföras med JBC. Av 5 spetsar var 1 duglig att jobba med SMD, en sned mejselspets. Värmekapaciteten är inte i närheten av JBC-klass, handtaget ger 2 cm längre överhäng till spetsen än JBC T210.
Men lödpennan har ändå blivit min favorit "standby". Detta då den kan ställas till att svalna så fort man inte använder den, vilket ger mindre brända spetsar. Att den svalnar gör inte så mycket, den har arbetstemperatur inom 5-10 sekunder efter att man lyft pennan (ungefär lika snabbt som JBC). Passar mej utmärkt då jag ofta använder två pennor samtidigt för avlödning av SMD-komponenter.
Arbetar oftast i den mindre skalan, 0402 är normalt de största komponentstorlekarna. Ofta är jordplanen RF-mässiga, och drar hur mycket värme som helst om lödpennan inte är snabb nog att ösa på med effekt. Dålig lödpenne-effekt och man kan värma tills hela kretskortet är upphettat utan att ändå komma upp i löd-temperatur.
Min JBC är den station som bäst hanterar sådana värme-sugande jordplan, men mina Weller, Hakko och PACE lödstationer är klart slagna av denna lödstation för 400 kr. För hobbyisten som vill skaffa sej ett vettigt löd-verktyg är det mycket prisvärt.
Undervärme och varmluft används i synnerhet när det gäller större IC-kretsar typ BGA. Då duger ingen lödstation och de flesta varmluft-aggregat är i mitt tycke för orkeslösa. Man får värma för länge och då finns risken att man värmer sådant som man inte tänkt löda loss. Använder en luftblås på 900W men är det knepigt lödjobb så kör jag även med undervärme för att inte bränna sönder något av misstag.
Ska man löda grov-elektronik typ batterifanor och 10mm2 kablar, så är det för klena verktyg, bägge lödpennorna, men Quicko T12 är definitivt ett prisvärt köp oavsett vad man jämför den med. För den som sitter med något ålderdomligt med sönderbrända spetsar, en Quicko kommer ge ny fart i lödandet och med lite omsorg så blir spetsarna aldrig mer sönderbrända.
En framtida investering för min del kommer bli i ett par bättre formade lödspetsar. Tror däremot inte att nuvarande lödspetsen någonsin kommer bli sönderbränd då den inte står i lödstället och bränner sönder sej självt pga automatiken som sänker temperaturen när vibrations-sensorn inte längre aktiveras och effekten räcker till så det finns ingen anledning att förlagra värmekapacitet genom att ha övertemperatur.
Min spetsvård begränsas till att torka av spetsen i mässingsull och förtenna på nytt regelbundet.
Quicko-stationen original visar 20 grader för låg spets-temperatur, men det finns kalibrerings-funktion i mjukvaran. Testade att köra med 300 grader och ökade senare till 320 grader i försök att få pennan att mäta sej med JBC men den högre temperaturen gjorde ingen skillnad, pennan lämnar sin maxeffekt oavsett temperaturval vid lödningarna och den effekten är snäppet lägre än vad JBC-pennnan förmår.
Ett orignal-brist på det medföljande lödhandtaget är kabelavlastningen på pennan vars funktion är noll. För att minska risken för framtida kabelbrott har jag bytt ut avlastningen. Hittade dessvärre ingen passande alternativ avlastning så det blev några varv vulktejp. En aning billig lösning kanhända men tycks fungera så bra att det får förbli så. Själva kabeln är dubbelt så grov som JBC-kabeln men är mjuk silikon-kabel så det är inget som stör.
Det finns ett flertal snarlika lödstationer som Quicko om man söker lite på AliX. Anledningen till att jag valde just Quicko var att dess nätaggregat är något större och dess Oled-display fått något bättre kritik för synbarhet jämfört med t.ex.
KSGER.
Lödpennan och styrhårdvara finns att köpa löst för den som vill bygga själv men priset för färdigbyggd enhet är så lågt att det är tveksamt om det lönar sej.
--
Höll på glömma ett tips för att få lödspetsen att hålla länge, det enda tipset som är mitt eget, då de andra tipsen finns att läsa på många ställen.
Kortar alltid nya lödpennors kabel så att den inte når till golvet när jag tappar pennan. Det händer att jag tappar lödpennan och har haft sönder ett antal spetsar på det viset. Funderade länge på en lösning långt krångligare än att korta kabeln, som ju var en elementärt enkel lösning. Kvarvarande kabellängd räcker gott till att nå arbetsytan på labbänken.
Undviker samtidigt risken att lödpennan hamnar under fötterna eller sätter brännmärken i golvet.
Lödpennetappandet kanske inte gäller alla. Bidrar nog till problemet att jag löder mest under stereo-mikroskop så man sätter lödpennan i stället mest på känn utan att lyfta blicken från det man håller på med, och ibland så gör det att lödpennan halkar ner på golvet i stället för att hamna i stället.
--