Det har gått troll i lödandet

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
breflabb
Inlägg: 3524
Blev medlem: 8 oktober 2014, 17:00:54
Ort: 59.466579, 16.506872

Re: Det har gått troll i lödandet

Inlägg av breflabb »

Glenn skrev:
nybörjarnörd skrev:En liten not som antagligen inte tillför mycket, föregående råd är nog bättre, men min lödspets börjar bli "ergig" och "tar" bara på vissa delar, så ska införskaffa smärgelduk och putsa ren spetsen så småningom.
Nej nej nej, det ska man ALDRIG göra på moderna järnpläterade spetsar, du slipar snabbt bort järnlagret och sen så är kopparen framme och lödspetsen är förstörd.

jag har faktiskt en rengöringsmaskin för lödspetsar, iofs mer kul än nödvändig :)
GLENN: Jag kanske var otydlig men det handlade inte om spetsen utan lödstället,kretskortet.
Spetsarna skall man ALDRIG påverka mekaniskt.
Användarvisningsbild
Wedge
Inlägg: 1026
Blev medlem: 8 juli 2012, 17:33:33

Re: Det har gått troll i lödandet

Inlägg av Wedge »

Det funkade inte med kopparputsning och extra fluss heller. Börjar misstänka att det är stiftlisten. Där stiftet går genom plasten är det 1.8mm i diameter, och 4 mm långt. Mycket metall att värma upp.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
helmut
Inlägg: 318
Blev medlem: 26 januari 2007, 23:48:03
Ort: västerås

Re: Det har gått troll i lödandet

Inlägg av helmut »

Kör numera med lödvatten. Är ganska övertygad om att lödtenn med flux kärna har en begränsad livslängd. Vet i alla fall att lödpasta med finkornig lödtenn för lödning av ytmonterade komponenter är en färskvara som jag måste beställa eftersom min elektronik butik inte kan ha den i lager för den korta livslängden.
E Kafeman
Inlägg: 3260
Blev medlem: 29 april 2012, 18:06:22

Re: Det har gått troll i lödandet

Inlägg av E Kafeman »

Är pinnarnas lödytor förnicklade eller på annat sätt ytbehandlade? De ser rätt blanka ut?

Många typer av ytbehandling där metall beläggs med krom eller zink kan bli svårlödda.
Järnpinnar som man vill ska hålla en blank yta beläggs ofta med ett tunt lager krom/nickel.
Sådan beläggning görs t.ex. på phono-kontakter. På den typen av yta biter vanligt fluss dåligt och därmedär det svårt att få metallisk förening mellan järnet och lödtennet och ytans oxid kan vara svår att bli av med trots slipning.
Kontakt-tungor i kontakten som är avsedda att vara lödbara är antingen undantagen plätteringen eller kan de vara plätterade med tunnt lager guld eller silver samt åter förtennade.
TS_0.25inch_mono_plug.jpg
Det förekommer Halid-fria fluss-medel och dessa kan inte alls bryta ned nickel-oxid så att man kan få lödbar yta.
Om man etsar egna kretskort eller pysslar med annan kemi så har man eventuellt saltsyra hemma.
Om det är nickel som försvårar lödningen, kan man använda saltsyra som lödvatten eller blötlägga ytorna man tänkt löda i syra från bilbatteriet (utspädd saltsyra) i några minuter omedelbart innan lödningen för att skapa lättare lödbara ytor.
Skölj bort saltsyran efter lödningen för att undvika fortsatt korrosion.

Något som är rätt enkelt även på småsaker som kontakt-stift är att elektroplättera med kopparsulfat så att man får en ren kopparyta att löda på. Plättera minst 30 minuter med en 5-volts telefon-laddare för att få en tunn men duglig lödyta. Slipa ytan ren innan plätteringen och rör den sedan inte med fingrarna.
Renslipad yta är alltid, även vid vanlig lödning, färskvara som börjar beläggas av ny oxid omedelbart efter slipning och fingeravtryck sätter riktig fart på metall-oxideringen pga fettsyror i huden.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Marta
EF Sponsor
Inlägg: 6950
Blev medlem: 30 mars 2005, 01:19:59
Ort: Landskrona
Kontakt:

Re: Det har gått troll i lödandet

Inlägg av Marta »

Har råkat på experimentkort som varit helt olödbara. Är väl någon kina special. Inte ens f*n själv vet vad som ingår i en av deras skrotsmältor som sedan blir till "kopparfolie" på någon lågprisprodukt.
E Kafeman
Inlägg: 3260
Blev medlem: 29 april 2012, 18:06:22

Re: Det har gått troll i lödandet

Inlägg av E Kafeman »

Jo jag har hört sådana rykten, att man för att hålla ner priset på koppar använder återvunnen koppar som inte renats för att avskilja andra metaller och att sådan billighets-koppar bl.a. används till experimentkort.
Har inte råkat ut för det själv, vad jag vet, men man kanske skulle skaffa Geiger-mätare.
Bl.a. så lär precis all kopparledning, alla bilmotorer och annat bra att ha vara återvunnet från deponin av radioaktivt smittade fordon i Tjernobyl. Därför står de flesta smittade fordon numera med gapande tomma motor-rum och i många fall återstår inte mer än tomma skal.
Användarvisningsbild
Marta
EF Sponsor
Inlägg: 6950
Blev medlem: 30 mars 2005, 01:19:59
Ort: Landskrona
Kontakt:

Re: Det har gått troll i lödandet

Inlägg av Marta »

_Så_ farligt tror jag nog inte det är, men t.ex. elementrör av koppar med motståndstråd och allt kan jag tänka mig slinker ner utan annan rening än att skumma slaggen som flyter upp. Det finns många metaller som även i små mängder gör underverk med lödbarheten...
Användarvisningsbild
Wedge
Inlägg: 1026
Blev medlem: 8 juli 2012, 17:33:33

Re: Det har gått troll i lödandet

Inlägg av Wedge »

E Kafeman skrev:Är pinnarnas lödytor förnicklade eller på annat sätt ytbehandlade? De ser rätt blanka ut?
Japp, de påstås åtminstone vara förgyllda.

Hur som helst, skam den som ger sig. Jag utgick från att det var brist på värme som ställde till det. Kastade om ordningen på inlödning, så att inget mer än just krångellisten sög upp värme. Jag riggade upp listen en bit från kortytan så att lödspetsen kom åt bättre och fick mer kontaktyta med kopparbana och stiftkropp. Polerade kopparytor och flussade rejält. Sänkte INTE temperaturen. Satte lödspetsen på plats, och fick vänta kanske 7-8 sekunder längre än vad en "vanlig" lödning skulle tagit och då flöt plötsligt tennet ut snyggt runt stiftet! Nästan så man fick glädjetårar i ögonen!
Rengöring och energibudget löste problemet. Tack för samtalsterapin!
SeniorLemuren
Inlägg: 7810
Blev medlem: 26 maj 2009, 12:20:37
Ort: Kristinehamn

Re: Det har gått troll i lödandet

Inlägg av SeniorLemuren »

E Kafeman skrev: syra från bilbatteriet (utspädd saltsyra)
Svavelsyra?
E Kafeman
Inlägg: 3260
Blev medlem: 29 april 2012, 18:06:22

Re: Det har gått troll i lödandet

Inlägg av E Kafeman »

SeniorLemuren skrev:
E Kafeman skrev: syra från bilbatteriet (utspädd saltsyra)
Svavelsyra?
Du har rätt, fel av mej. Bilbatteriet innehåller svavelsyra, ej saltsyra.
Låt bilbatteriet vara.

Btw. så gott som all lödtenn är en aning radioaktivt.
Skriv svar