Använda billiga flatstift kontakter till diskmaskin

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Nicke74
Inlägg: 73
Blev medlem: 12 februari 2017, 21:20:44

Använda billiga flatstift kontakter till diskmaskin

Inlägg av Nicke74 »

Hej

Jag hjälpte att felsöka en diskmaskin igår till en kompis. Felet var att det hade blivit glappkontakt i kontaktstycket till värmeelementet så att det till slut inte alls var kontakt längre.
Jag funderade på att bara klippa bort den skadade kontakten och klämma dit två st isolerade flatstift som jag sen kan trycka fast på kontakterna till värmeelementet.
Min undran bara, kan man lita på billiga flatstiftkontakter från tex jula/clasohlsson som man klämmer med tång själv. Blir det tillräckligt bra och pålitllig kontakt. I Kablarna går ju nästan 10A 230V så kan ju bi väldigt varmt om det inte blir bra kontakt.

Eller finns det någon bättre lösning man kan/ska använda?
StigH
Inlägg: 145
Blev medlem: 12 mars 2008, 13:45:48

Re: Använda billiga flatstift kontakter till diskmaskin

Inlägg av StigH »

Aldrig haft problem med noname flatstift. Vissa enklare kanske inte tillåter ngt större antal in/utdragningar.. Ser det som engångsprylar.
Men jag använder förstås en riktig presstång med spärr som garanterar riktiga pressningar.
Men jag har sett problem med flatstift, men då har vanligen "kopplingsexperten" använt avbitare eller polygrip för att "pressa" anslutningen.. :roll:
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33799
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Använda billiga flatstift kontakter till diskmaskin

Inlägg av Glenn »

"klämkabelskor" är SKRÄP, men det som är sämst med dom är att dom inte är gastäta och det spelar kanske inte lika stor roll i din diskmaskin, i bilar är det väldigt dåligt däremot.

Jag tror nog det kan funka för dej.
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Inlägg: 30011
Blev medlem: 6 september 2003, 13:32:07
Ort: MadLand (Enköping)
Kontakt:

Re: Använda billiga flatstift kontakter till diskmaskin

Inlägg av MadModder »

De billiga flatstiften/flatstifthylsorna klämmer inte om kabeln särskilt hårt efter klämning, även med ett dyrt verktyg. Det är bara en tunn metallplåt som fjädrar tillbaks och du kan lätt dra loss flatstiftet från kabeln med händerna.
De bra isolerade kabelskorna har dubbla lager metall, och det ser ut som en tratt av metall innanför plasten.
Bjaellerud
Inlägg: 1443
Blev medlem: 28 februari 2016, 16:01:33

Re: Använda billiga flatstift kontakter till diskmaskin

Inlägg av Bjaellerud »

Försök bara inte klämma dem med en hovtång.
Det kan bara misslyckas.
En riktig presstång, finns på BILTEMA kostar bara några hundra och är värd varje krona
Du behöver den tids nog hur du än vänder dig.

Huruvida kabeln kommer att sitt fast kollar du genom att provdra tråden.

Man kan även löda tråden i en isolerad flatkabelsko.

Roy
StigH
Inlägg: 145
Blev medlem: 12 mars 2008, 13:45:48

Re: Använda billiga flatstift kontakter till diskmaskin

Inlägg av StigH »

Man tycks blaand två typer av pressningar nu?
Den an är de som t ex säljs på Biltema där det enbart är en pressning och en isolering ytterst, pressningen klämmer enbart om ledaren
Den andra är de av "enklare typ"som (iaf tidigare) ofta användes på bilar där annan tång skall användas och kontaktpressningen är "invikt" i ledaren från två sidor och andra delan klämmer kabelisoleringen som avlastning.
Rätt gjord, mycket bra.
Nicke74
Inlägg: 73
Blev medlem: 12 februari 2017, 21:20:44

Re: Använda billiga flatstift kontakter till diskmaskin

Inlägg av Nicke74 »

Är det en bättre lösning och bara skala upp kablarna och använda en installationsklämma, typ Wago 221 för att skarva kablarna.
Jag hittade en likadan kontakt som suttit där med avklippa kablar som jag kan använda. Dessa installationsklämmor borde ju vara en ännu säkrare lösning De är ju specade att klara av strömmar på mycket högre än 10A. Kanske är en bättre och säkrare lösning eller vad tror ni..
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Inlägg: 30011
Blev medlem: 6 september 2003, 13:32:07
Ort: MadLand (Enköping)
Kontakt:

Re: Använda billiga flatstift kontakter till diskmaskin

Inlägg av MadModder »

StigH, den invikta modellen är oisolerade kabelskor, och metoden kallas rullpressning. Eventuell skyddshuv/isolering träs på efteråt. Det är den enda pressningen som bör användas där vibrationer förekommer.
Skriv svar