Reparera styrkort ventilationsaggregat

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
nilsmag
Inlägg: 7
Blev medlem: 10 februari 2019, 18:37:30

Reparera styrkort ventilationsaggregat

Inlägg av nilsmag »

Hej!

Jag klantade mig lite när jag skulle undersöka lagrens skick på rotormotorn i mitt ventilationsaggregat(Systemair vtr 300), klämde en intern motorkabel så det blev kortis efter att jag monterade ihop motorn :bravo:

Har nu ingen spänning ut från kontrollkortet på de plintar som ska driva motorn, alla andra funktioner och fläktdrifter fungerar. Motorn fungerar vid direktmatning med 220 VAC.

Tyvärr finns inget riktigt kretsschema utan enbart kopplingsschema för kortet. Jag är rätt kass på elektronik och undrar därför om nån har en begåvad gissning över vilken komponent som kan vara bränd? Finns inget på kortet som jag identifierar som säkringar. Möjligen är det lite sot på plasten vid kontakten i ett av Schrack-reläerna, annars ser jag inget visuellt...

Se bifogat foto med markerade motorkablar

Tack på förhand!
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Magnus_K
EF Sponsor
Inlägg: 5854
Blev medlem: 4 januari 2010, 17:53:25
Ort: Skogen mellan Uppsala-Gävle

Re: Reparera styrkort ventilationsaggregat

Inlägg av Magnus_K »

Hej och välkommen till forumet.

Har du möjlighet att skruva bort kortet och ta en högupplöst bild på undersidan?
När allt är inkopplad och fläkten ska starta, hörs det något reläklick?

Kolla också runt på kortet efter komponentmärkningar (den vita texten som är skrivet på kortet) som börjar på F. Det säger att den intilliggande komponenten är en säkring. Det kan finnas säkringar som ser ut som motstånd eller små plasthattar. Hittar du någon sån så resistansmät den.
Själva "huvudsäkringen" för kortet kommer vara hel iom att alla andra funktioner fungerar men med lite tur kan motordelen vara enskilt avsäkrad.

Som du säkert är väl medveten om så, men som jag ändå vill nämna, så har du med nätspänning att göra här. Så tänk till först innan du börjar peta.

En kvalificerad gissning (iom sotet du nämner) är att en lödning till reläet lossnat pga värme. Men det syns först på undersidan.
nilsmag
Inlägg: 7
Blev medlem: 10 februari 2019, 18:37:30

Re: Reparera styrkort ventilationsaggregat

Inlägg av nilsmag »

Hej, tack för svar!

Relä-lödningarna borde gå att komma åt att titta på men har nog svårt att komma åt att fota hela kortet bakifrån. Jag vill minnas att reläet inte klickar, sen om det beror på säkring, bränd anslutning eller trasigt relä är oklart, ska kolla noggrannare.

Ska leta om några komponenter är märkta med F också. Det finns en del små cylindrar märkta med D som ser ut ungefär som motstånd men gissar att det är dioder.

Ett alternativ om jag inte lyckas laga kortet är att mata motorn direkt med 220 VAC från huvudplint via manuell strömbrytare(automatiska motorstyrningen har ändå varit kass), bör jag i så fall sätta in en säkring också?
Mindmapper
Inlägg: 6389
Blev medlem: 31 augusti 2006, 16:42:43
Ort: Jamtland

Re: Reparera styrkort ventilationsaggregat

Inlägg av Mindmapper »

Värmeåtervinningen styrs av hur fort värmeväxlaren roterar. Snabbare mera återvinning, så kör du 230V rakt på så har du max återvinning. Nu står det inte var du bor, det som kan hända den här tiden är att du får problem om det blir för kallt. Det är enklare att säga om du kan få problem när man vet var du bor.

Du har alltså en styrning av rotorn. Hur motorn styrs i det här fallet har jag ingen koll på. Vad står det om rotorn?
Du har EF, SF och RM. Är de Från och tillluftsfläktar och Rotorn isåfall kan de två trådarna du markerat varit 0 - 10V för styrning av rotorn. Fota rotormotorn om du kommer åt.
nilsmag
Inlägg: 7
Blev medlem: 10 februari 2019, 18:37:30

Re: Reparera styrkort ventilationsaggregat

Inlägg av nilsmag »

Det är dessvärre enbart on/off-styrning på rotorn, 60 rpm vid märkspänning 230 V & 0,07 A, så den går konstant på vinterhalvåret och inte alls på sommaren. På höst och vår slår den på/av väldigt ofta då jag inte har fått till tillräcklig tröghet i regleringen.
Användarvisningsbild
prototypen
Inlägg: 11072
Blev medlem: 6 augusti 2006, 13:25:04
Ort: umeå

Re: Reparera styrkort ventilationsaggregat

Inlägg av prototypen »

De svarta klossarna bredvid motoranslutningen, är det relän? du har troligen bränt sönder kontakterna.
Jag har en låda med relän som ser liknande ut.

Protte
nilsmag
Inlägg: 7
Blev medlem: 10 februari 2019, 18:37:30

Re: Reparera styrkort ventilationsaggregat

Inlägg av nilsmag »

Jajjamen, de svarta mindre klossarna är relän, och även de genomskinliga större klossarna är relän. Himla svårt att veta vilket relä som styr vad bara när man inte har ett riktigt kretsschema.
nilsmag
Inlägg: 7
Blev medlem: 10 februari 2019, 18:37:30

Re: Reparera styrkort ventilationsaggregat

Inlägg av nilsmag »

Är ganska säker på att felet är lokaliserat nu. Dels är reläet bränt och dels har tennet i kretsbanan smält bort.

Reläet klickar när jag lägger DC på spolen men det säger inte "plong" vid tillbakagång som de andra reläerna när jag tar bort DC.

Det är väl svårt att reparera kretsbanorna(?) men jag ska köpa ett nytt relä och löda på kretskortet :idea: . Sen fulkopplar jag från reläkontakterna till motorn eftersom kretskortets ledarbanor är paj. Blir spännande det här !
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
prototypen
Inlägg: 11072
Blev medlem: 6 augusti 2006, 13:25:04
Ort: umeå

Re: Reparera styrkort ventilationsaggregat

Inlägg av prototypen »

Det där är lätt att laga, lite kopplingstråd, tar du enkardelig isolerad (entrådig) så går det bocka till så den går samma väg som kopparen. En och annan klutt smältlim är överkurs.

Protte
nilsmag
Inlägg: 7
Blev medlem: 10 februari 2019, 18:37:30

Re: Reparera styrkort ventilationsaggregat

Inlägg av nilsmag »

Yes, det känns hanterbart, håller tummarna att det inte är mer som är paj. Nytt komplett kretskort kostar 1500 kr, nytt relä kostar 14 kr :)
nilsmag
Inlägg: 7
Blev medlem: 10 februari 2019, 18:37:30

Re: Reparera styrkort ventilationsaggregat

Inlägg av nilsmag »

Nu e det fixat :)

Kontakterna i ett av de små svarta reläerna hade svetsat ihop visade det sig när jag öppnade upp.

Beställde nytt relä på nätet och drog egna trådar från reläkontakterna till motorplintarna :tumupp:
Skriv svar