Kanske fel tråd men elmotorfråga

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
PTC
Inlägg: 2337
Blev medlem: 11 juni 2009, 20:04:12
Ort: Skövde

Kanske fel tråd men elmotorfråga

Inlägg av PTC »

Hejsan
Har en fråga om en elmotor. Går på 230VAC.Två kondensatorer, men vid start går säkringen direkt. Meggat motorn, verkar Ok. Delade motorn och fann nåt märkligt. Är det nån som vet vad det kan vara? Se bilder
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
konig7070
Inlägg: 888
Blev medlem: 2 augusti 2008, 11:51:14
Ort: Uddevalla

Re: Kanske fel tråd men elmotorfråga

Inlägg av konig7070 »

Centrifugalkoppling som kopplar bort startkondensatorn när motorn kommit upp i varv.
PTC
Inlägg: 2337
Blev medlem: 11 juni 2009, 20:04:12
Ort: Skövde

Re: Kanske fel tråd men elmotorfråga

Inlägg av PTC »

Men kopplar man bort kondningarna blir det väl bara enfas kvar?
peo007
Inlägg: 443
Blev medlem: 21 juni 2009, 06:08:43
Ort: Tierp

Re: Kanske fel tråd men elmotorfråga

Inlägg av peo007 »

Motorn är ju gjord för enfas 230Vac

den kopplar bara bort startkondingen
Elman
Inlägg: 283
Blev medlem: 21 januari 2017, 12:41:55

Re: Kanske fel tråd men elmotorfråga

Inlägg av Elman »

Men motorer har 3 lindningar med 120grader fasförskjuting.
I princip alla motorer (lite större) bortsett från borrmaskiner hushållsmaskiner data fläkt.mm
är av 3fas asynkron typ. Med 3 lindningar,(enkla,robusta,billiga,mångsidiga)
genom y eller D koppling anpassas spänningen, genom skapa en fasförskjuting med en kondensator lurar man motorn att rotera i en viss riktning, och för att få bättre start egenskaper har man en kondensator extra i starten kondingen ger tyvärr inte en perfekt 120grader fasförskjuting
Start Kondensatorn ge extra moment i början men äter ström och bromsar i drift så därav kopplas den bort.
Lösningen är inte optimal lite av en nödlösning ,för slippa 3fas kablar med 3trådar 400v eller 230v i norge , dessutom är det bara Sverige Norge,Tyskland i princip som har allmänt 3fas när som standard..
Aldrig sett lösningen med bortkopping med mekanisk centerfugalkoppling men smart:-)
Givetvis kör man en 3fas motor på 1 fas när man fått rull på den är effekten bara en 3djedel efter som den bara drar 120 grader av varvet ,med en driftkonding skapas en falsk 2fas .
Senast redigerad av Elman 10 februari 2019, 08:28:52, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
Henry
Inlägg: 23619
Blev medlem: 20 april 2005, 02:52:47
Ort: Lund

Re: Kanske fel tråd men elmotorfråga

Inlägg av Henry »

Vet inte vilken motortyp det är i kompressorn hos kommersiell kyl/frys för den har bara två lindningar, start och drift där startlindningen kopplas bort efter start.

Den där mekaniska bortkopplingen har jag sett på en äldre motor från typ -70 eller när den nu var ifrån.
xxargs
Inlägg: 10185
Blev medlem: 23 september 2006, 14:28:27
Ort: Södertälje

Re: Kanske fel tråd men elmotorfråga

Inlägg av xxargs »

Dom där kommer jag ihåg - tror en av vakumpumparna har en sådan motor även om det är resistiv start i denna (och därmed väldigt hög startström) . De med mer öppna kontakter doftade alltid mer eller mindre ozon kort efter en start...

3-fasmotorer har 120 grader mellan lindningar, men 1-fasmotor har två lindningar i 0/90-graders förhållande varav ström genom kondingen går till den lindningen som märks som startlindning. I de flesta fallen är inte start och drift-lindningen samma utan startlindningen med sin induktans är anpassad för dom rekommenderade kondensatorvärdena för mesta möjliga moment vid start. Det gör att sådana motorer i regel inte kan byta rotationsriktning med omkoppling på lindningssidan - Det är inget sådant du har försökt med ??? - för det skulle annars kunna förklara dina smällda säkringar!!

överlag drar den här typen av motorer duktigt mycket med startström och i många fall behöver man in stort sett 16 - 20 ampere-säkringar om det är dvärgsäkringar medans diazed-säkringar är lite mer tåliga och överlever bättre ett antal starter.

ibland har man både start och drift-kondensator (startkondensatorn för starkare momentmässig start, driftkonding för att få lite mer ork vid belastning men framförallt för bättre effektfaktor och att momentpulserna inte blir lika uttalat 100Hz-rippligt)
Janson1
Inlägg: 1351
Blev medlem: 1 december 2016, 09:06:02
Ort: Marks Kommun

Re: Kanske fel tråd men elmotorfråga

Inlägg av Janson1 »

Den borde ha två kondensatorer. Ohmmät så kondensatorerna är hela. Går motorn hyfsat lätt runt?
Edit: ser att du skrivit två kondensatorer...
SeniorLemuren
Inlägg: 7810
Blev medlem: 26 maj 2009, 12:20:37
Ort: Kristinehamn

Re: Kanske fel tråd men elmotorfråga

Inlägg av SeniorLemuren »

Dom där satt i varenda enfasmotor på oljebrännare förr i tiden. Jag har lindat om hundratals av dem. Brytaren bryter en speciell startlindning och det var oftast bara den man behövde linda om. Det var lite pill att få bort endast den lindningen men den låg alltid överst i spåren så det brukade gå bra om man släppte på lite kräm på den för att bränna den ordentligt och sedan klippa av den och dra ut den från spåren. Det var för övrigt den första motorn jag lindade om när jag började som lindarelärling.

Brytaren på bilden ser lite konstig ut, nästan som om den ligger på hela tiden. Kolla att den bryter och sluter när du klämmer på den.
xxargs
Inlägg: 10185
Blev medlem: 23 september 2006, 14:28:27
Ort: Södertälje

Re: Kanske fel tråd men elmotorfråga

Inlägg av xxargs »

även med driftkondingen inkopplad enbart (och utan brytarfunktion) så borde motorn snurra igång om den är lågt mekaniskt lastad (dvs låg moment för att börja snurra)
Mindmapper
Inlägg: 6416
Blev medlem: 31 augusti 2006, 16:42:43
Ort: Jamtland

Re: Kanske fel tråd men elmotorfråga

Inlägg av Mindmapper »

Kan det tänkas att du har fel säkring?
Vad har du för säkring?
Elman
Inlägg: 283
Blev medlem: 21 januari 2017, 12:41:55

Re: Kanske fel tråd men elmotorfråga

Inlägg av Elman »

230v med 90graders lindning Inte min motortyp.jag missade det :-( kyl/frys kompressorer med
Med PTC start försöker jag hålla mig långt i från :-) Tror dom är vanligast där?? Inkapslade.

Vad sitter motorn i ? Ger en hint om funktion,motortyp,ersättare,vanliga fel,

Även med med endast huvudlindning inkopplad brukar Motorer om man rullar på dom gå att köras utan att säkringar ryker direkt ,

Meggat motorn ?? Kan vara lindnings överslag. Så mäter man med multimeter ohm
Mellan lindingar och lindning mot jord märks inte felet direkt . Först vid högre spänning i drift

Lite svårt se hela märkskylten med blixt, men det finns 2 inkoppligar.
Även om kondingngen är kass så borde den gå starta eftersom funktionen
borde vara att koppla bort en extra start konding/ lindning som belastar i drift. ?
PTC
Inlägg: 2337
Blev medlem: 11 juni 2009, 20:04:12
Ort: Skövde

Re: Kanske fel tråd men elmotorfråga

Inlägg av PTC »

Motorn sitter på ett hydraulaggregat till en kinatillverkad billyft. väldigt speciell fläns för anslutningen till pumpen.

Jag har provat med att avsäkra till 32A men motorn roterar ca:10 grader sen bryter säkringen.
motorn snurrar väldigt lätt när man vrider den för hand.
Meggat motorn med bortkopplade kondningar, ser bra ut inga konstigheter.
ohm mätt lindningarna och verkar inte vara konstigheter där heller.

Funderar på om startströmmen är så hög och att det är därför säkringen löser-
Motorn skulle kanske starta lättare om man slängde bort kondningarna och koppla den trefas, samt ta väck brytfunktionen inuti motorn.
Skulle det kunna funka? :roll:
20190209_120254.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Janson1
Inlägg: 1351
Blev medlem: 1 december 2016, 09:06:02
Ort: Marks Kommun

Re: Kanske fel tråd men elmotorfråga

Inlägg av Janson1 »

På din beskrivning så låter faktiskt som det är kortis i nån lindning... Det räcker att det är ett varv som är kortslutet för att hela lindningen blir obrukbar.
PTC
Inlägg: 2337
Blev medlem: 11 juni 2009, 20:04:12
Ort: Skövde

Re: Kanske fel tråd men elmotorfråga

Inlägg av PTC »

Det kan mycket väl vara så att nån lindning kan vara dålig.
Jag får väl lämna in motorn någonstans för felsökning och omlindning.
Kanske rent av linda om den så jag kan köra på trefas :humm:
Bäst vore ju att köpa en ny motor men har inte hittat någon med rätt fläns.

Någon här som kan/har lust att linda om en motor :roll:
Skriv svar