Bly batteri o laddare - frågor

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
pavan
Inlägg: 116
Blev medlem: 1 februari 2012, 21:59:49
Ort: Stockholm

Bly batteri o laddare - frågor

Inlägg av pavan »

Någon med erfarenhet av batterier och dess laddare. Har precis införskaffat mig en Hjälpstart från Jula, jag ska använda den till strömförsörjning av 12V apparater ute på fältet, den ska alltså inte användas huvudsakligen för att starta bilar (förhoppningsvis).

Den innehåller ett lead acid batteri på 17Ah och man fick med en mycket simpel laddare på 12V, 0.5A som dock ger ut 15.3 Volt i standby läge.

Så om jag börjar med laddaren, det står "Automatic battery maintainer" på laddaren, det ser inte ut som denna laddare innehåller någon "smart" elektronik som kan minska volten/amperen ju mer laddningen fortskrider eller gå över till underhållsladdning, eller hur det nu ska vara vid batteri laddning? Laddaren ser ut som en vanlig liten svart batteri eliminator.
Så min fråga är sitter det någon "smart" elektronik inne i hjälpstarten eller är den helt utan någon sådan elektronik och jag själv måste hålla stenkoll på att batteriet inte överladdas m.m?
Manualen är obefintlig, ett par sidor av ej hjälpsam info, står dock att dom rekommenderar att man låter laddaren sitta kvar ett tag efter att batteri lampan visar på fulladdad....varför skulle man låta den sitta kvar längre?

Samt andra frågan gällande laddaren är att om den endast ger ut 0.5A så tar det 40 timmar att ladda detta 17Ah batteri om jag fattat rätt, är inte 500mA lite väl låg laddning för detta batteri? Ska man inte ladda dessa batterier med 10-30% av batteriets kapacitet? Finns det några fördelar att ladda med så lågt ampere tal?

Så gällande batteriet, mitt mål är att få ut så många battericykler som möjligt från batteriet, hur får jag detta, är det genom att alltid hålla det fulladdat, samt att ej låta det urladdas till lägre än säg 70% av batteriets kapacitet?

Förresten, batteriet visar på 13.1 Volt just nu, ska inte ett fulladdat batteri ligga på 12.7 Volt?

Tacksam för hjälp från någon som kan lite mer om batteri teknik.
Användarvisningsbild
Icecap
Inlägg: 26139
Blev medlem: 10 januari 2005, 14:52:15
Ort: Aabenraa, Danmark

Re: Bly batteri o laddare - frågor

Inlägg av Icecap »

Om den ger 15,3V är det väl högt. MEN har du mätt med en svag belastning på?
Kanske 10mA, alltså ett (ung.) 1,2kΩ motstånd som belastning.

Är spänningen över 14,4V ändå känner jag mig ganska säker på att det bara är en dum laddare och en ackumulator i en plastlåda, alltså inget "smart" och ja, du ska övervaka.

Men med 0,5A blir det en laddningsström på 0,03C vilket ifs. kan vara ganska lågt - men som starthjälp är det oftast inte så mycket energi som går åt och den låga ström gör att det tar längre tid innan skiten är sulfatiserat sönder.

Men till ditt bruk blir det svårt. Om vi låtsas att du matar ut 50% av energin (8,5Ah) tar det ~24 timmar att ladda in det igen med den laddare (laddverkningsgrad 70%) och får den stå på en längre tid skadas ackumulatorn, sakta men säkert.

Lösningen kan vara att skaffa en billig 3-stegs laddare och klippa-&-klistra lite på laddningssladden EFTER att ha kollat om det är direkt laddning som gäller - men utan att öppna och kolla hur det är kopplad är det omöjligt att ge raka svar.
Användarvisningsbild
säter
Inlägg: 32542
Blev medlem: 22 februari 2009, 21:16:35
Ort: Säter

Re: Bly batteri o laddare - frågor

Inlägg av säter »

Har du någon länk till den aktuella hjälpstartaren?
Mindmapper
Inlägg: 6404
Blev medlem: 31 augusti 2006, 16:42:43
Ort: Jamtland

Re: Bly batteri o laddare - frågor

Inlägg av Mindmapper »

15,3V vid standbyläge! Vad menas med det? Är det utan anslutet batteri?
xxargs
Inlägg: 10183
Blev medlem: 23 september 2006, 14:28:27
Ort: Södertälje

Re: Bly batteri o laddare - frågor

Inlägg av xxargs »

Den kostade säker ingenting och lite mindre och i princip man bara betala för blyvikten typ - vilket gör att laddkretsen som sådan är absolut minimal.

vid cyklisk laddning av mindre telekom-AGM batterier så är man inte sällan uppe i 15 Volt och tom. något högre i slutet av laddningen, men det skall sedan helst brytas inom några timmar efter uppnådd nivå och laddningen är färdig.

problemet är om det behöver stå i 2 dygn så är det lätt att missa och det stå med laddning i en vecka eller två och då är batteriet inte så bra längre (korroderar sönder invändigt)


Jag skulle köpa en helautomatisk laddare i typ 3-Ampere klassen som även klarar AGM-batterier eller i alla fall kalciumlegerade batterier (brytspänning ca 14.7-Volt, vilket också kan uppfyllas med frost/stjärn-symbolen på laddaren för laddning i kallt väder, fast här i rumstemperatur - alla moderna våta underhållsfria bly-batterier utan skruvpropp för vattenpåfyllning är av kalcium-legeringstyp)

Om öppna polspänningen är runt 13.0 - 13.2 Volt, ca 1-2 dygn efter laddningen och ingen last alls under viloperioden så är det normalt värde för en fulladdad AGM-batteri.

AGM-batterier har högre svavelsyra-halt än traditionella 'våta' batterier med friflytande elektrolyt och därför har det 0.2 - 0.3 Volt högre spänning rent generellt. (Dock gäller det inte stora 10-års AGM-batterier för UPS, dessa har tvärt om lägre spänning då extra vatten är adderad för att de skall hålla utan tillsyn i 10 år även i underhållsladdning, då detta medför att dessa alltid läcker en aning väte och syre ur sina ventiler och med tiden konsumerar upp vatten)
pavan
Inlägg: 116
Blev medlem: 1 februari 2012, 21:59:49
Ort: Stockholm

Re: Bly batteri o laddare - frågor

Inlägg av pavan »

Tack för svaren. Med "standby" läge menar jag när laddaren är kopplad till vägguttaget men andra änden inte är inkopplad i någon apparat, alltså att den inte jobbar överhuvudtaget utan bara står i "Standby", jag mätte då direkt på pluggens center och ytterhölje.

Hjälpstarten är en Hamron (Jula´s eget märke) som är på extrapris just nu för 499 kr

https://www.jula.se/catalog/bil-och-gar ... -1-002835/

Okej, så det finns en god chans att varken laddaren eller hjälpstarten innehåller någon "smart" elektronik som övervakar laddningen? Det var ju inte bra. Jag vill ju absolut inte överladda batteriet. Då måste jag alltså sitta med en multimeter och mäta volt talet hela tiden? Och hur ska jag ens veta exakt vid vilket volt tal batteriet är fulladdat eftersom den visade ca, 15.1 - 15.3 Volt efter att hjälpstartens gröna laddningslampa indikerade att batteriet var fulladdat. Frågan är då hur pålitlig den gröna indikator lampan är, manualen rekommenderade som sagt att man låter laddaren sitta kvar ett tag efter att lampan börjar lysa grönt?


Jag mätte upp 15.1 Volt utan någon belastning och detta var flera timmar och till och med dagen efter laddning. Direkt efter laddning låg volt talet på 15.3 Volt om jag inte missminner mig.
Så volten skulle visat lägre om jag mätte medans laddaren faktiskt laddade?

Så om jag måste övervaka laddningen själv så måste jag veta exakt vilken strömstyrka som betyder fulladdat för just detta batteri, eftersom det verkar vara högre än för många andra blybatterier som verkar vara fulladdade vid 12.7 - 12.8 Volt om jag förstått rätt?

Jag tror tyvärr inte att det är ett AGM batteri eftersom det är ett startbatteri, troligtvis ett underhållsfritt Kalcium typ, min förra hjälpstart hade åtminstone det. Jag har läst en hel del kommenterar som säger att just på grund av att det är ett starthjälps batteri så är hjälpstartare egentligen inte optimala att användas för att driva 12V produkter.
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor
Inlägg: 16767
Blev medlem: 16 november 2003, 12:22:57
Ort: i det mörka småland

Re: Bly batteri o laddare - frågor

Inlägg av grym »

koppla på laddaren och ladda normalt medans du kollar batterispänningen under några dagar

att den visar för mycket utan at vara inkopplad är relativt vanligt

fulmodellen jag brukar göra är att ha en stepdown modul från kina med cv cc och ha en diod på utgående med för att förhindra bakström
sedan är det lite trixigt att ställa in perfekt laddspänning, som jag vill ha runt 13.7-13.8v
den laddar bra tills den närmar sig maxspänning men dom sista tiondelarna av spänningen tar många timmar på sig att komma upp i

tyvärr behöver en sådan lite mer inkommande spänning
Användarvisningsbild
säter
Inlägg: 32542
Blev medlem: 22 februari 2009, 21:16:35
Ort: Säter

Re: Bly batteri o laddare - frågor

Inlägg av säter »

pavan skrev:många andra blybatterier som verkar vara fulladdade vid 12.7 - 12.8 Volt
Vad har du fått det ifrån?
pavan
Inlägg: 116
Blev medlem: 1 februari 2012, 21:59:49
Ort: Stockholm

Re: Bly batteri o laddare - frågor

Inlägg av pavan »

EDIT: Se inlägg nedan. (kunde tydligen inte radera hela detta inlägg?)
Senast redigerad av pavan 12 februari 2019, 12:41:33, redigerad totalt 1 gång.
pavan
Inlägg: 116
Blev medlem: 1 februari 2012, 21:59:49
Ort: Stockholm

Re: Bly batteri o laddare - frågor

Inlägg av pavan »

säter skrev:
pavan skrev:många andra blybatterier som verkar vara fulladdade vid 12.7 - 12.8 Volt
Vad har du fått det ifrån?
Jo jag har fått det från att när man kollar på alla olika tabeller över "laddningsprocent vs batteri volt" så står det i princip i alla tabeller på internet att 100 % motsvarar 12.7 Volt. Stämmer inte detta då menar du? Vad är i sådant fall den korrekta volten vid 100% på blybatterier?
pavan
Inlägg: 116
Blev medlem: 1 februari 2012, 21:59:49
Ort: Stockholm

Re: Bly batteri o laddare - frågor

Inlägg av pavan »

Jag har faktiskt en "Kina" step-down converter hemma, vad behöver jag för diod?

Samt är 13.7-13.8 den optimala laddningsströmmen? Men ska inte strömstyrkan minskas i sista skedet av laddningen, vad går den ner till för volt tal i slutet på laddningen i sådant fall? Eller har jag fattat det fel?
pavan
Inlägg: 116
Blev medlem: 1 februari 2012, 21:59:49
Ort: Stockholm

Re: Bly batteri o laddare - frågor

Inlägg av pavan »

Hmm, har precis fått en Ammeter på posten som mäter Volt och Ampere, hur fasiken kopplar jag den så att den visar batteriets volttal och samtidigt hur mycket Ampere apparaten drar?

Räcker det inte att koppla den mellan batteriet och apparaten så att säga?

Den har 5 kablar, 2 för ström matning samt 1 gul för volt mätning, samt 2 stycken tjockare för Ampere mätning.

Eftersom jag håller mig mellan 4.5-30V så kan man tydligen driva Ammetern från samma strömkälla som man ska mäta.
Jag förstår hur jag skulle koppla om jag bara skulle mäta volten, men just när det gäller Amperen också, går det inte att mäta Amperen också mellan batteri och apparat, t.ex längs strömkabeln som går från batteriet till apparaten?

Bild

Bild

Bild
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor
Inlägg: 16767
Blev medlem: 16 november 2003, 12:22:57
Ort: i det mörka småland

Re: Bly batteri o laddare - frågor

Inlägg av grym »

pavan skrev:Jag har faktiskt en "Kina" step-down converter hemma, vad behöver jag för diod?

Samt är 13.7-13.8 den optimala laddningsströmmen? Men ska inte strömstyrkan minskas i sista skedet av laddningen, vad går den ner till för volt tal i slutet på laddningen i sådant fall? Eller har jag fattat det fel?
en del har ungefär denna laddcyklen, strömbegränsad laddning, sedan spänningsbegränsad toppladdning och sedan ner till underhållsladdning
på det sättet får man snabbast fulladdning under kontrollerade förhållanden
laddar man bara med underhållsspänningen tar det längre tid att ladda batteriet

blybatterier är ok att underhållsladda, då så att den ligger på floatingvoltage, det för man välja efter batteriet

dioden ska klara max ström du tänker ladda med
pavan
Inlägg: 116
Blev medlem: 1 februari 2012, 21:59:49
Ort: Stockholm

Re: Bly batteri o laddare - frågor

Inlägg av pavan »

Tack för infon.

Är det någon som vet svaret på min andra fråga om hur man kopplar denna ovan Ammeter så att den mäter Volt och Ampere samtidigt?
Kan man koppla Ampere mätningen mellan batteriet och apparaten som ska mätas, precis som man kan göra med volten?

Alltså kan man koppla ampere mätningskablarna på samma plats som voltmätnings kablarna?
Skriv svar