En senare modell av V70 har 460kg högre tjänstevikt och är ca 4dm längre och 2dm bredare.
V70 har troligen lägre luftmotstånd men jag tvivlar på att man kör Duetten så fort att det gör
en avsevärd skillnad.
V70 gör 0-100 på halva tiden beroende på motorval.
En senare V70 har mycket kraftigare generator, servopump, AC-kompressor.
Så även om du anser att du inte behöver allt krimskrams så inser du väl att en
hel del av förbrukningen ligger där i och att en modern Volvomotor skulle vara
ganska snål i en så liten och lätt bil som Duett.
Med andra ord, det är inte motorn som blivit sämre, det är allt runt omkring
som kräver mer effekt vilket ökar förbrukningen.
Hästkrafterna i bilarna har också ökat mer än vad siffrorna indikerar, dom flesta moderna bilar ger idag ut på drivhjulen vad tillverkaren anger i effekt på motorn medan en gammal duett i bästa fall gav 75 hästar ut på svänghjulet, till detta kommer förlusten i drivlinan som i äldre bilar lätt kunde vara upp till 30-40%.
Teknikern skrev:det sitter nämligen inte originalmotor i den här utan bilen kommer ursprungligen från Audis testlabb, motorn är en handbyggd förseriemotor till nån lastbil som skulle till en helt annan del av världen och den är på runt 300 hästar med ett bottenvrid som ett diesellok och saknar all form av både elektronisk motorstyrning och avgasrening.
Kan man få se en bild på motorn? Kör också 850 tdi (78000 mil)fast en standardmotor