Köldskadade bilar

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Johanb
Inlägg: 3406
Blev medlem: 26 mars 2006, 22:26:12
Ort: Smedjebacken

Re: Köldskadade bilar

Inlägg av Johanb »

Kan någon förklara för mig varför det skulle vara farligt att kabla igång en nyare bil?
I bruksanvisningen till min gamla Volvo (2010) finns tydligt beskrivet hur man hjälpstartar med
externt batteri eller annan bil. Och den bilen är trots sin ålder fullsmetad med små "datorer"
och några databussar. Varför är dagens databoxar känsligare än för 8 år sedan?

För sakens skull kollade jag bruksanvisningen för en Volvo V90 2019 och den hade också instruktioner
för hjälpstart med löst batteri eller annan bil.
hsd
Inlägg: 2124
Blev medlem: 23 januari 2010, 00:09:45

Re: Köldskadade bilar

Inlägg av hsd »

Volvo har väl en batteriövervakning och särskild anslutning för hjälpstartskablar
Johanb
Inlägg: 3406
Blev medlem: 26 mars 2006, 22:26:12
Ort: Smedjebacken

Re: Köldskadade bilar

Inlägg av Johanb »

Inte min gamla :)
Det har ju pratats om det här i många år nu.
Fossingarna
Inlägg: 207
Blev medlem: 8 mars 2016, 11:41:49
Ort: Hurva

Re: Köldskadade bilar

Inlägg av Fossingarna »

Johanb skrev:Kan någon förklara för mig varför det skulle vara farligt att kabla igång en nyare bil?
Det är det inte!
Problemet är ”startboosters”, och allt vad det nu kallas, som kopplas till 230V, och som ska ge ca 14V, och ett antal 100A till startmotorn. Oftast är de inte tillräckligt bra konstruerade, utan någon gång i startprocessen, förmodligen när startmotorn kopplas bort, så kommer en ganska hög nivå på spänningen, som grillar komponenter på kretskorten.
Användarvisningsbild
säter
Inlägg: 32556
Blev medlem: 22 februari 2009, 21:16:35
Ort: Säter

Re: Köldskadade bilar

Inlägg av säter »

som kopplas till 230V, och som ska ge ca 14V
De ger över 20V.
Fossingarna
Inlägg: 207
Blev medlem: 8 mars 2016, 11:41:49
Ort: Hurva

Re: Köldskadade bilar

Inlägg av Fossingarna »

Och då borde alla förstå varför elektroniken ”dör”!
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor
Inlägg: 16773
Blev medlem: 16 november 2003, 12:22:57
Ort: i det mörka småland

Re: Köldskadade bilar

Inlägg av grym »

neee

dåliga konstruktioner har jag inte mycket förståelse för :badgrin:
Användarvisningsbild
säter
Inlägg: 32556
Blev medlem: 22 februari 2009, 21:16:35
Ort: Säter

Re: Köldskadade bilar

Inlägg av säter »

Samma här.
Jäkla smörja. :tumner:
danei
EF Sponsor
Inlägg: 26403
Blev medlem: 2 juni 2003, 14:21:34
Ort: Östergötland
Kontakt:

Re: Köldskadade bilar

Inlägg av danei »

20V bör elektroniken klara, men sannolikt blir det klart högre transienter.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45291
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Köldskadade bilar

Inlägg av TomasL »

grym skrev:neee

dåliga konstruktioner har jag inte mycket förståelse för :badgrin:
Grejjen är ju att du vill inte betala för bra konstruktioner.
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin
Inlägg: 14858
Blev medlem: 16 april 2006, 17:04:10

Re: Köldskadade bilar

Inlägg av mrfrenzy »

Det finns elektroniska boosters som fungerar utmärkt. Samtliga av dessa kostar minst 8000kr.
Allt som är billigare än så har för dålig reglering och är livsfarligt för elektroniken.
Den som designat en switchregulator förstår hur svårt det är att gå från 500A förbrukning ena ögonblicket till -50A nästa ögonblick utan att överskjuta målet.

Har man ingen sådan välreglerad booster finns bara två alternativ:
1) Ladda en halvtimme
eller
2) Anslut annat batteri med kablar (fristående batteripack eller i hjälpande bil)
discomike
Inlägg: 440
Blev medlem: 22 juli 2007, 11:34:13
Ort: Göteborg

Re: Köldskadade bilar

Inlägg av discomike »

När jag jobba med motorstyrenheter till bilar designades de för att kunna starta vid så låg spänning som 6V, och för att klara en överspänning på 24V i 10-20 minuter.. men som mrfrenzy säger kan de nog bli högre med vissa startboosters.

Sen kan man tänka sig att vissa märken snålar in lite på vintertestningen för att få ut bilar snabbare på marknaden, då få av deras kunder verkligen utsätter bilen för sån kyla. Kommer inte ihåg exakt temperatur, men våra krav var att de skulle starta ner till -38 eller nåt sånt.
Gimbal
Inlägg: 7925
Blev medlem: 20 april 2005, 15:43:53

Re: Köldskadade bilar

Inlägg av Gimbal »

Teknikern skrev:
StigH skrev:ALLA bilar av idag innehåller kretskort.
På alla möjliga och omöjliga ställen.
Tyvärr är kompetensen på verkstäderna inte helt motsvarande antalet kort... :roll:
Utanför står en bil som ibland laddar ur batteriet med 5-6A, helt random. För lite för att ett smoke-test ska ge utslag..
Kan säga att en 90AH-ack kostar alldeles för mycket pengar..
Ska greppas i sommar, nu ska den bort!

Pysslar lite med husbilen (gammal) fortf rätt lätt att hitta fel.
Värre på de moderna husbilarna som i princip har två elsystem, ibland hopkopplade (under körning) - ibland inte. (parkering)
Ännu roligare när ägarna blandar in vanl bly-syra och AGM-ackar och allt baserat på nån tafflig regulator i bilgeneratorn.
När sen ett system med solceller tillkommer och ska samarbeta då blir det riktigt kul!
Lägg till en laddare också som kopplas in på campingen och katastrofen är ett faktum. Jag har försökt säga åt en bekant med just ett sånt system att låta solen ladda förbrukningsbatteriet och ge fan i att koppla på laddaren på campingen men han eldar batterier på löpande band iallafall och sen ringer han mig och vill ha råd om hur han ska kunna starta husbilen när han kokat batterier i en vecka, sista rådet jag gav blev "sälj husbilen för du är inte kompetent till att hantera tekniska system". Han har aldrig mera ringt efter det rådet, jag tror han blev lite putt, men det bjuder jag på. :mrgreen:
Laddaren borde väl ändå vara gjord för att kunna stå på hur länge som helst, utan att "koka" batterierna.
StigH
Inlägg: 145
Blev medlem: 12 mars 2008, 13:45:48

Re: Köldskadade bilar

Inlägg av StigH »

"Laddaren borde väl ändå vara gjord för att kunna stå på hur länge som helst, utan att "koka" batterierna."

Äldre enkla laddare (trafo -likriktare) funkar inte så. Moderna gör det.
I gamla laddare hade man fö ofta selenlikriktare som pga sitt höga Ri var utmärkta som strömbegränsare.
Äldre öppna bly-syra cell-lock tål att bli lite överladdade, bara vatten som försvinner.
Moderna mer slutna (och ffa helslutna) ackar är betydligt mer känsliga för misshandel.
"Batteriladdning" är en konst! Om man ska göra rätt få full kapacitet och kunna behålla sina ackar länge..

Mycken läsvärd "laddarinfo" finns på nätet
Användarvisningsbild
säter
Inlägg: 32556
Blev medlem: 22 februari 2009, 21:16:35
Ort: Säter

Re: Köldskadade bilar

Inlägg av säter »

StigH skrev:ALLA bilar av idag innehåller kretskort.
Av idag ja.
Därför ska man hålla sig till äldre eller hembyggda bilar.
Skriv svar