Startkrets - Woods avfuktare

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Khrist
Inlägg: 16
Blev medlem: 14 januari 2019, 11:07:47

Startkrets - Woods avfuktare

Inlägg av Khrist »

Jag har en Woods DS40LS avfuktare. Allt fungerer förutom att den inte återstartar på hygrostaten. Om avfuktaren slagit ifrån på grund av att luftfuktigheten är nere på inställt värde startar den sedan inte igen när luftfuktigheten stiger. Man måste då antingen dra ur och sätta i sladden från vägguttaget eller dra ur och sätta tillbaks vattentanken.

Starten sköts av ett 24VDC/230VAC relä som bryter strömmen direkt till kompressorn och fläkten.

24 Volt DC delen är inte reglerad med trafo utan enlig bifogad krets. Felet ligger här någonstans. Om strömmen varit bruten och hygrostaten är sluten mäter jag ca 40 Volt DC mellan S1 och S2 mätt mot andra sidan på reläspolen. Sluter jag sedan S2 också så drar reläet och kompressor och fläkt och startar. Jag mäter då ca 10 volt spänningsfall över reläets spole.

Bryter jag nu hygrostaten och sedan sluter den igen är det bara ca 10 Volt DC mellan S1 och S2 (där jag tidigare mätte 40 Volt DC) och reläet drar ej. Öppnar jag nu S2 och sluter den igen drar reläet igen och kompressor och fläkt startar.

Jag är inte helt med på hur dioderna, elektrolyten och effektmotståndet ska fungera men det verkar ju vara någon form av halvvågsdrivning av reläet?

S1=Hygrostat.
S2=Tankflottörbrytare.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Icecap
Inlägg: 26135
Blev medlem: 10 januari 2005, 14:52:15
Ort: Aabenraa, Danmark

Re: Startkrets - Woods avfuktare

Inlägg av Icecap »

Jag skulle tro att de två 680nF kondingar kan behöva bytas. Att byta den 100µF konding i samma veva kan inte skada.
Khrist
Inlägg: 16
Blev medlem: 14 januari 2019, 11:07:47

Re: Startkrets - Woods avfuktare

Inlägg av Khrist »

Tack för snabbt svar. Byter jag de två 680nF och elektrolyten så kan jag ju passa på att byta dioderna också. Motstånden har jag kollat och de är OK. Skulle i och för sig kunna löda loss ena benet på dioderna och kolla dem också.
Borre
Inlägg: 4570
Blev medlem: 14 juni 2007, 15:43:50
Ort: Hälsingland

Re: Startkrets - Woods avfuktare

Inlägg av Borre »

Ja det är sannolikt 680nF kondensatorerna som blivit dåliga. Byter du så byt till samma variant, troligen någon X-kondensator.
Khrist
Inlägg: 16
Blev medlem: 14 januari 2019, 11:07:47

Re: Startkrets - Woods avfuktare

Inlägg av Khrist »

Ja de är X2. Byter alla kondingar X2+elektrolyt och byter dioderna samtidigt när man ändå har lödkolven framme.

Hittade allt hos samma säljare på eBay i Europa för under 100 kr inklusive frakt.

Uppdaterar när grejerna har kommit.

Tack så länge.
Khrist
Inlägg: 16
Blev medlem: 14 januari 2019, 11:07:47

Re: Startkrets - Woods avfuktare

Inlägg av Khrist »

Bytte de två 680 nF X2 kondensatorerna och 100uF elektrolyten (den tror jag egentligen var hel) och nu fungerar allt igen. Dioderna bytte jag inte. 2 fixar på två trådar än så länge, det tackar man för.

Av nyfikehet, vad är det som drar sönder kondensatorerna på en sådan här nätdel (som använder kondensatorer i stället för trafo till 24-volten)? Lasten är ju bara spolen på ett relä och en lysdiod som indikerar drift.
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Inlägg: 29985
Blev medlem: 6 september 2003, 13:32:07
Ort: MadLand (Enköping)
Kontakt:

Re: Startkrets - Woods avfuktare

Inlägg av MadModder »

Det finns en youtube-video av bigclivedotcom där han öppnar en kondensator som suttit som en kapacitiv spänningsdelare.
Typiskt fel är att det går att slå på apparater, men att de stänger av sig själva efter en stund eller inte orkar starta upp igen av sig själva.
När han rullar ut plastfilmen syns tydligt att metalliseringen försvunnit fläckvis och därmed har kapacitansen avsevärt sjunkit.
Skulle tro det beror på små små obetydliga överslag som med tiden äter upp metallen.

[edit]
Här
Borre
Inlägg: 4570
Blev medlem: 14 juni 2007, 15:43:50
Ort: Hälsingland

Re: Startkrets - Woods avfuktare

Inlägg av Borre »

Ja och det beror på att dessa kondensatorer är självläkande, när ett överslag sker "bränns" en bit av ytan bort och kapacitansen sjunker.
En mindre X2-kodensator direkt över AC-ingången borde öka livslängden på den andra ganska mycket, antar jag.
Skriv svar