Hur koppla en Häger Alert till dörr

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
DW
Inlägg: 2497
Blev medlem: 9 september 2007, 20:34:04
Ort: Knallestaden invid Wiskan-elfven
Kontakt:

Hur koppla en Häger Alert till dörr

Inlägg av DW »

Jag har en fungerande larmhistoria som heter Häger. Kommunen delar ut sådana till behövande inom äldrevården -jag är snart där.
Den förmedlade samtal, ringsignal och ett blixtljus med hjälp av en stroboskop lampa.
Nu till saken. För att jag inte skall dö an hjärtinfarkt verkstaden av smygande individen när jag står och svarvar i min lilla värld med glasögonen 10mm från ämnet och Gunnar Gaphals kommer in med ett gallskrik NÅGON HÄR!!! Hade det varit träsvarvning hade denna fråga aldrig kommit upp kan jag lova.

Jag vill att denna historia skall kunna enkelt kopplas till min ytterdörr men hur får jag fram någon signal för att starta skiten.
Den provades igår på mitt Grandstreamdosa (D/A antar jag) som omvandlar fibersignalen till att passa mina gamla Gigaset A400 telefoner med sladd till basstationen.
Jag kan löda o svetsa o skilja på 400 o 5v. så vet ni min kapacitet. Nu lämnar jag ordet till er med kunskap i el.
Häger Alert.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Nerre
Inlägg: 26695
Blev medlem: 19 maj 2008, 07:51:04
Ort: Upplands väsby

Re: Hur koppla en Häger Alert till dörr

Inlägg av Nerre »

Har den ingen ingång för dörrklocka?

Förr fanns det grejer för hörselskadade och döva där lampor lös i takt med ringsignalen och blinkade med cirka 1 Hz i typ 10 sekunder när nån ringde på dörren.

Jag byggde faktiskt ihop en lösning med TTL-logik (virat tror jag, kortet finns nånstans i mina lådor fortfarande), men när vi sen flyttade till villa blev det aldrig av att jag orkade koppla upp grejerna och dra sladdar överallt.

För ringklockan så satte jag helt enkelt ett lagom stort relä parallellt med klockan, så jag fick en slutande funktion när nån ringde på.



Edit: Vänta nu, menar du att du inte behöver ha den kopplad till telefonen utan bara vill göra att den blinkar när nån öppnar dörren istället?

En transformator som ger 48 V AC borde kunna fungera som "ringsignal". Troligen kan man gå ner lite i spänning, men det är svårt att veta var gränsen går. En riktig ringsignal är ju närmare 90 V, men jag tror den triggar på lägre spänning.
Användarvisningsbild
DW
Inlägg: 2497
Blev medlem: 9 september 2007, 20:34:04
Ort: Knallestaden invid Wiskan-elfven
Kontakt:

Re: Hur koppla en Häger Alert till dörr

Inlägg av DW »

Tackar Nerre,
nä jag behöver ingen tele eller ringsignal bara flashen.
Trafo finns med så jag undrar om inkommande sign bara sluter ett relä eftersom blixtrarna ligger lite i den synken.
Det sitter en rejäl konding som antagligen behöver tid o laddas -gissar jag. Denna var troligen kopplad från bef telefon, så när man svarade bröts nog ljuset men man kunde svara - anropa från Hägern direkt. Dessa var en del i de äldres armbandslarm.
Centralen fick larm, ringde upp o kunde inte någon svara på tlf så hördes rösten i högtalarna/mic.
Jag har sökt efter schema men utan resultat. Bak finns bara en 2 trådars uttag för tlf, resten är volymer för ljud o blixt.
Användarvisningsbild
lond
Inlägg: 3509
Blev medlem: 23 september 2009, 11:52:45
Ort: Hyssna

Re: Hur koppla en Häger Alert till dörr

Inlägg av lond »

Räcker det att emulera en ringsignal på ca 12-24VAC 50Hz in på TLF-ingången för att aktivera den?

/// Marcus
Användarvisningsbild
DW
Inlägg: 2497
Blev medlem: 9 september 2007, 20:34:04
Ort: Knallestaden invid Wiskan-elfven
Kontakt:

Re: Hur koppla en Häger Alert till dörr

Inlägg av DW »

Jag får göra ett försök i morgon.
Skriv svar