Vilken spänning till stegmotor?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
VictorG00
Inlägg: 15
Blev medlem: 3 juli 2016, 23:28:55

Vilken spänning till stegmotor?

Inlägg av VictorG00 »

Hej!

Tittar på en stegmotor https://www.conrad.se/p/joy-it-nema-23- ... nm-1597326
Datablad: http://www.produktinfo.conrad.com/daten ... _de_en.pdf

Skulle behöva hjälp av någon mer kunnig angående vad för transformator jag behöver för att driva min motor och driver. Har läst på och förstått så mycket som att det mest är strömmen som avgör och att det är Amperen som är viktigast men spänningen borde väl rimligen också påverka? Vad är det för spänning som anges i tabellen i databladet, ska denna multipliceras med någon faktor för att få ut den faktiska spänningen drivern behöver? Har en powersupply specad för 4 A och 24v. Räcker detta ? Ser i databladet dem kört den på 60 vdc i tabellen över vridmoment. Min drive jag tänker använda är en Geckodrive g212 som är specad från 24-80vdc max 7A.

MVH Victor
Användarvisningsbild
Micke_s
EF Sponsor
Inlägg: 6741
Blev medlem: 15 december 2005, 21:31:34
Ort: Malmö

Re: Vilken spänning till stegmotor?

Inlägg av Micke_s »

En chopper stegmotordrivare t.ex.

I den ställer du max strömmen. 24v matning är rätt så vanligt, men finns de som klarar mer..


https://www.google.se/amp/s/www.linearm ... motor/amp/

De säger 8x märkspänningen min, så 24v till din drivare är nog lämpligt
Användarvisningsbild
hawkan
Inlägg: 2636
Blev medlem: 14 augusti 2011, 10:27:40

Re: Vilken spänning till stegmotor?

Inlägg av hawkan »

Passar denna? Den har fyra lindningar eller vad heter det "windings". En vanlig allmän stegmotordrivare förväntar sej 2 såna dära.
Den här har ruskigt många trådar att koppla, en vanlig allmän har fyra trådar, två till var lindning.
Användarvisningsbild
Micke_s
EF Sponsor
Inlägg: 6741
Blev medlem: 15 december 2005, 21:31:34
Ort: Malmö

Re: Vilken spänning till stegmotor?

Inlägg av Micke_s »

https://knowledge.ni.com/KnowledgeArtic ... AW&l=sv-SE


8wire tillåter mer configurationer bara.
Användarvisningsbild
Micke_s
EF Sponsor
Inlägg: 6741
Blev medlem: 15 december 2005, 21:31:34
Ort: Malmö

Re: Vilken spänning till stegmotor?

Inlägg av Micke_s »

Ja Geckodrive G212 kommer med stor sannolighet fungera för din stegmotor.

Dock så är Geckodrive G212 ersatt att G210X.

Edit: koppla lindningarna parallellt så behöver du inte lika hög spänning.
VictorG00
Inlägg: 15
Blev medlem: 3 juli 2016, 23:28:55

Re: Vilken spänning till stegmotor?

Inlägg av VictorG00 »

Tack för svar! Kommer jag kunna få ut samma vridmoment med 24vdc som dem med 60vdc i databladet? Ser ut som man får bäst vridmoment med bipolär koppling enligt databaldet?
Användarvisningsbild
Micke_s
EF Sponsor
Inlägg: 6741
Blev medlem: 15 december 2005, 21:31:34
Ort: Malmö

Re: Vilken spänning till stegmotor?

Inlägg av Micke_s »

Vilket vridmoment du kommer få vågar jag inte uttala mig om. Hur mycket vridmoment behöver du är nästa fråga..
H.O
Inlägg: 5716
Blev medlem: 19 mars 2007, 10:11:27
Ort: Ronneby

Re: Vilken spänning till stegmotor?

Inlägg av H.O »

Vid låga hastigheter spelar matningspänningen inte så stor roll, i synnerhet på en motor med relativt låg induktans. Men motorns vridmoment avtar alltid med ökat varvtal. Det beror på att induktansen i motorns lindningar "spjärnar emot" de förändringar i strömmen genom lindningarna som är nödvändiga för att rotorn skall rotera. Ett sätt att motverka denna "tröghet" är att mata drivsteget med högre spänning vilket så att säga ger ett "bättre tryck" i drivsteget. I princip kan man säga att med dubbelt så hög spänning kan du få ut dubbelt så hög effekt ur motorn - upp till en viss gräns där andra förluster tar överhanden.

Eftersom du tänker använda Geckodrive så kanske du sett att de själva refererar till formeln 32 * [roten ur motorns induktans i mH] för maximal prestanda. Med din motor i parallel/bibolär konfiguration, 4.2A så är "optimal" matningspänning enligt den formeln ca 57V vilket stämmer bra överens med databladets 60VDC. Med 24VDC kommer du inte kunna utnyttja motorns fulla potential. Om du tänker köra fortare än runt 200rpm så och vill ha ut så mycket moment som möjligt så sikta på en högre matningspänning, 48V t.ex.
Skriv svar