Dimmer till Ikea Trådfri

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
larsliljegren
Inlägg: 1
Blev medlem: 23 januari 2019, 13:25:48

Dimmer till Ikea Trådfri

Inlägg av larsliljegren »

Hej på er!

Har renoverat köket och bänkbelysningen kommer från ikea och drivs med "trådfri". Problemet är att jag inte vill använda ikeas trådlösa dimmer utan en vanlig dimmer (typ puck) via strömbrytare med impulsfjäder.

Jag fick info från Ikea att det inte var några problem utan att "det vet elektriker hur man löser", vilket min elektriker inte gör, han monterade samma dimmertyp som styr ledspottarna i taket, och det fungerade inte.

Är det någon i forumet som vet vilken dimmer som kan funka? Det är 2 st sådana här som ska dimmras: https://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/60342656/

Tack för hjälp / Lars
Zkronk
Inlägg: 1423
Blev medlem: 23 augusti 2005, 16:44:36
Ort: Uppsala

Re: Dimmer till Ikea Trådfri

Inlägg av Zkronk »

Dom där dimmar man inte med en vanlig dimmer.
Om du inte vill använda Ikeas Trådfri-dimmer knapp får du antingen modifiera den eller en Trådfri-fjärr, alternativt byta ZigBee-controller till en ConBee.

Då kan du via t.ex. Home Assistant ansluta i princip vad som helst (som är uppkopplat) och använda för att dimma din belysning, över ZigBee.
FormerMazda
Inlägg: 6066
Blev medlem: 27 februari 2006, 14:59:36
Ort: Tranås (Jönköping)

Re: Dimmer till Ikea Trådfri

Inlägg av FormerMazda »

Som Zkronk säger.

Men med tillägget att det är tröttsamt att stora tillverkare av trådlös belysning inte erbjuder nån färdig puck som kan gömmas bakom en klassisk eljo trend knapp som man då bara trådar in i pucken.
Man vill ju ofta behålla utseendet med klassiska strömbrytare.

Jag kommer modda några fjärrkontroller till att trådas in på en dubbel eljo trend med impulsfjäder.
Ingen svår operation, men inget för gemene man.
Skriv svar